DOI QR코드

DOI QR Code

Structural Correlations among Director's Servant Leadership, Teacher's Ego-Resilience and Organizational Commitment in Early Childhood Education Center

원장의 서번트 리더십, 유아교사의 자아탄력성 및 조직몰입 간의 구조적 관계

  • Received : 2016.12.15
  • Accepted : 2017.01.26
  • Published : 2017.02.28

Abstract

Objective: The purpose of the present study was to investigate the structural relations among kindergartens director's servant leadership, ego resilience and organizational commitment of kindergarten teachers. Methods: The subjects in this study were 387 kindergarten teachers working in B city. A director's servant leadership, kindergarten teacher's ego resilience and organizational commitment were assessed by a teacher-reported questionnaire. The collected data were analyzed using descriptive statistics, Pearson's product-moment correlation, and a structural equation model using the Bootstrapping method. Results: First, there were significant relationships among the variables analyzed in this research, namely, a director's servant leadership, kindergarten teacher's ego resilience and organizational commitment. Second, Teacher's ego resilience partially mediated the effect of a director's servant leadership upon kindergarten teacher'organizational commitment. Conclusion/Implications: Results suggest the importance of a director's role in the context of improving kindergarten teacher's ego resilience and organizational commitment.

Keywords

References

  1. 강진숙, 이경남 (2015). 원장의 코칭리더십과 영아교사의 자아탄력성 및 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향. 유아교육학논집, 19(1), 321-342.
  2. 고현 (2015). 원장의 서번트 리더십이 보육교사 임파워먼트와 조직몰입에 미치는 영향. 유아교육연구, 35(1), 5-28.
  3. 김영실, 신애선, 김선미, 곽경화 (2014). 영유아 어린이집 보육교사의 자아탄력성이 직무만족도에 미치는 영향. 한국보육학회지, 14(1), 73-90.
  4. 김의석, 김성원, 권성민 (2013). 유치원 원장의 서번트 리더십이 조직효과성에 미치는 영향: 팔로우십을 매개로. 열린유아교육연구, 18(6), 333-351.
  5. 김인숙 (2009). 교사의 팔로우십 유형에 따른 원장-교사 교환관계.자아탄력성.조직문화가 직무만족도에 미치는 영향. 대구대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 문수백 (2009). 구조방정식모델링의 이해와 적용. 서울: 학지사.
  7. 문태형 (2013). 유아교사의 자아탄력성 및 사회지능과 조직몰입간의 관계. 아동교육, 22(1), 5-19.
  8. 민하영 (2010). 영유아교육기관 교사의 정서몰입과 조직몰입: 집합주의 가치의 조절효과를 중심으로. 아동학회지, 31(5), 17-30.
  9. 백경숙 (2006). 교사가 지각하는 유아교육기관의 서번트 리더십과 직무만족도와의 관계. 아동학회지, 27(1), 67-79.
  10. 예남희 (2014). 영유아교육기관 교사의 조직몰입에 영향을 미치는 원장의 서번트 리더십과 교사의 조직 냉소주의, 임파워먼트 간의 구조적 관계. 대구가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 윤대혁, 정순자 (2008). 감성리더십과 조직 감성이 조직구성원의 몰입적 태도에 미치는 영향. 인적자원관리연구, 15(특별호), 57-86.
  12. 윤성희 (2012). 보육시설에서 원장의 서번트 리더십이 보육교사의 조직충성도에 미치는 영향: 직무만족도와 조직몰입의 매개효과를 중심으로. 경기대학교 서비스경영전문대학원 석사학위논문.
  13. 이수련, 이정화 (2010). 유치원 교사의 경력에 따른 소진과 자아탄력성에 관한 연구. 유아교육연구, 30(6), 51-65.
  14. 이종각 (2013). 어린이집 교사가 지각한 보상인식, 정서노동, 직무스트레스, 직무소진 및 조직몰입 간의 관계 구조분석. 대구가톨릭대학교 대학원 박사학위 논문.
  15. 정미영 (2010). 보육교사가 지각한 시설장의 서번트 리더십 특성이 시설장 신뢰 및 조직몰입에 미치는 영향. 국민대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 정혜욱, 이옥형 (2011). 초임 유아교사와 경력 유아교사의 직무스트레스, 자아탄력성 및 사회적 지지가 직무만족도에 미치는 영향. 유아교육연구, 31(3), 31-53.
  17. 주봉관 (2008). 유아교사의 사기. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  18. 조인숙 (2005). 보육서비스 질과 보육시설 조직문화의 관계 분석. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 최혜윤 (2015). 유아교사의 조직몰입에 대한 원장의 서번트 리더십과 협동적 조직문화의 영향. 미래유아교육학회지, 22(4), 301-322.
  20. 한위, 김동철, 김정원 (2016). 서번트 리더십의 조직문화를 통한 조직몰입에 대한 영향의 다차원 분석: 중국진출 한국대기업을 중심으로. 인적자원관리연구, 23(1), 279-391.
  21. 홍권표, 윤동열 (2014). 서번트 리더십이 조직구성원의 조직몰입에 미치는 영향: 희망의 매개효과. 대한경영학회지, 26(7), 1825-1844.
  22. Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1-18. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
  23. Block, J., & Kermen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70(2), 349-361. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  24. Block, J. H., & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in he organization of behavior. In W. A. Collins (Ed.), Minnesota symposium on child psychology (Vol. 13, pp. 39-101). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  25. Hardin, F. (2003). Impacting texas public schools through a student servant-leader model: A case study. Unpublished doctoral dissertation, Texas Tech University, Lubbock, USA.
  26. Ko, J., Price, J. J., & Muller, C. W. (1997). Assessment of meyer and Allen's three component model of organizational commitment in South Korea. Journal of Applied Psychology, 82(6), 961-973. https://doi.org/10.1037/0021-9010.82.6.961
  27. Masten, A. S., Hubbard, J., Gest, S., Tellegen, A., Garmezy, N., & Ramirez, M. (1990). Competence in the context of adversity: Pathways to resilience and maladaptation from childhood to late adolescence. Development and Psychopathology, 11, 143-169.
  28. Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89. https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z
  29. Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and non-experimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Method, 7(4), 422-445. https://doi.org/10.1037/1082-989X.7.4.422

Cited by

  1. The meditating effect of teaching flow, organization commitment on the relationship between director`s servant leadership perceived by teachers and flourishing in kindergarten teachers vol.37, pp.5, 2017, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.5.004
  2. A Longitudinal Study between Directors’ Leadership Perceived by Teachers, Teachers’ Efficacy and Young Children’ Happiness vol.28, pp.1, 2018, https://doi.org/10.21024/pnuedi.28.1.201803.147
  3. 유아교사와 리더십에 관한 이론적 고찰: 옹호 리더십 연구의 필요성과 가능성 탐색을 중심으로 vol.39, pp.6, 2017, https://doi.org/10.18023/kjece.2019.39.6.004
  4. 직무스트레스가 보육교사의 소진에 미치는 영향: 소명의식의 매개효과를 중심으로 vol.15, pp.6, 2017, https://doi.org/10.14698/jkcce.2019.15.06.169