DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Recognition for Food Caused by Broadcasting, through Big Data Analysis - Based on the incident of Giant Castella

  • Cho, Myunggeun (Interdisciplinary Graduate Program in IT Law, Dankook University) ;
  • Oh, Jungjoo (Interdisciplinary Graduate Program in IT Law, Dankook University) ;
  • Jung, Hyun (Interdisciplinary Graduate Program in IT Law, Dankook University) ;
  • Lee, Hwansoo (Department of Convergence Security, Graduate School of Legal studies and Public Administration, Dankook University)
  • Received : 2017.05.30
  • Accepted : 2017.06.16
  • Published : 2017.07.31

Abstract

The incidents of garbage dumplings in 2004 and the report on giant castella are the examples that shows how big the influence of broadcasting on the industry is. There were discussions on the importance of securing the objectivity of broadcasting, however, the existing related researches have lacked the analysis of actual proof for the influence of broadcasting contents, and as that of the law and system was confined to theoretical arguments, there were not enough suggestions for realistic alternatives. In this paper, we will examine the influence of broadcasting contents on the food industry through an analysis of actual proof, and propose alternatives in terms of the law and policy for securing the objectivity and fairness of broadcasting, to solve this problem.

Keywords

References

  1. Hu, M., & Liu, B. (2004). Mining and summarizing customer reviews. In Proceedings of the tenth ACM SIGKDD international conference on Knowledge discovery and data mining (pp. 168-177).
  2. 강남준 (1999), 디지털 방송시대에 적합한 공영방송의 위상과 조직, 1999년 한국언론학회 세미나'통합방송법 왜 지연되고 있나: 진단과 처방'발제문, 39.
  3. 강남준, 김수영 (2008), 미국방송 공정성원칙 규제정책의 변천 과정과 함의, 67, 113-139.
  4. 강상현, 강형철, 김도연, 주정민 (2006), 디지털 시대, 방송의 공익성 정립방안, 서울: 방송 위원회 자유.
  5. 강형철 (2006), 사이버 커뮤니케이션과 공익, 사이버커뮤니케이션학보, 17, 5-46.
  6. 강형철 (2007), 공영방송사의 책무와 독립성: 공공기관 운영법 적용 논란에 즈음하여, KBI 포커스 07-08.
  7. 고민수 (2009), 방송사업자의 공정성의무에 관한 헌법적 고찰-미국에서의 공정성 규범에 관한 논의와 이 에 대한 비판적 분석을 중심으로-, 공법연구, 37(4), 117-143.
  8. 권형둔 (2014), 방송의 공정성에 대한 헌법이론과 법제도 개선방안, 공법학연구, 15(2), 23-52.
  9. 김명규, 김정호, 차명훈, 채수환 (2009), 텍스트 문서 기반의 감성 인식 시스템, 감성과학, 12(4), 433-442.
  10. 김보경, 김미경 (2015), 크루즈 관광 관련 이슈에 대한 키워드 네트워크 분석, Tourism Research, 40(4), 1-20.
  11. 김석신 (2011), 불량만두소 사건에 대한 음식 윤리적 접근, 한국식생활문화학회지, 26(5), 437-444. https://doi.org/10.7318/KJFC.2011.26.5.437
  12. 김은미, 윤석민 (2003), 방송의 다채널화가 수용자의 매체이용행위에 미치는 영향, 한국방송학보, 17(2), 45-80.
  13. 김해원, 전채남 (2014), 빅데이터를 활용한 콘텐츠 제작방안에 관한 탐색적 연구, 사이버커뮤니케이션학보, 31(3), 5-51.
  14. 박홍원 (2004), 미디어 어카운터빌리티 개념을 통한 사회책임이론의 재조명, 언론과 사회, 12(3), 8-54.
  15. 박홍원, 홍성구, 최영재, 김세은, 박은희, 남궁협(2005), 변화하는 미디어의 사회적 책임: 미디어 어카운터빌리티와 수용자 복지를 중심으로, 서울: 한국언론재단.
  16. 방송통신심의위원회 (2012), 외국의 방송통신 콘텐츠 규제체계 비교연구.
  17. 방정배, 김재철 (2006), 디지털 시대 공영방송의 공적가치와 역할에 관한 연구: 전문가 집단을 중심으로, 한국방송학보, 20(1), 96-138.
  18. 배진아 (1999), 방송정책 참여자들이 인식하는'공익' 개념의 유형 연구, 방송연구, 49, 268-306.
  19. 배진아 (2007), 공영방송의 공적 책무성, 방송통신연구, 64, 74-101.
  20. 송해룡, 조항민, 이윤경, 김원제 (2012), 위험커뮤니케이션의 개념화, 분쟁해결연구, 10(1), 65-100.
  21. 안명숙, 오익근 (2015), 네트워크 텍스트 분석 기법을 적용한 특급호텔 패키지 이용에 대한 태도분석-포털사이트 활용, 30(5), 163-181.
  22. 안정국, 김희웅 (2015), 집단지성을 이용한 한글 감성어사전 구축, 한국경영정보학회 학술대회, 527-532.
  23. 안종주 (2010), 낙지 카드뮴 파동과 리스크 커뮤니케이션, 한국환경보건학회지, 36(5), 435-439. https://doi.org/10.5668/JEHS.2010.36.5.435
  24. 양정은 (2015), 국내 일간지의 식품위험 보도에 대한 연구, 언론과학연구, 15(3), 131-180.
  25. 오세라, 신원정, 박태균, 김보영, 김호식, 이정호, 황성휘, 하상도 (2012), 주요 식품안전사건에서 정부와 언론이 사용한 보도용어의 차이가 리스크 커뮤니케이션에 미치는 영향, 한국식품위생안전성학회지, 27(3), 203-208. https://doi.org/10.13103/JFHS.2012.27.3.203
  26. 오익근, 이태숙, 전채남 (2015), 빅데이터 분석을 통한 한국관광 인식에 관한 연구, 관광학연구, 39(10), 107-126.
  27. 우종민, 염태경, 황진희, 오우용, 장동덕, 이효민 (2007), 식품 중 유해물질에 대한 성공적인 리스크 커뮤니케이션, Safe Food, 2(2), 11-18.
  28. 유현정 (2013), 식품위해정보의 커뮤니케이션 과정에 따른 소비자반응: 벤조피렌 사건을 중심으로, 한국위기관리논집, 9(1), 91-112.
  29. 윤석민 (2003), 방송정책에 있어서 공익이념의 이론적 토대. 한국언론재단, 공영방송, 서울: 한국언론재단, 68-101.
  30. 윤유동, 양영욱, 임희석 (2016), SNS 데이터 분석을 기반으로 인공지능에 대한 인식 변화 비교분석, 디지털융복합연구, 14(12), 173-182. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.12.173
  31. 은혜정, 나은영 (2001), 인터넷 수용자의 미디어 이용행태 연구, 방송진흥원 연구보고서.
  32. 이건호 (2007), 기획특집: 국내 식품위해사건 사례와 리스크 커뮤니케이션의 발전방향, Safe Food, 2(2), 33-42.
  33. 이귀옥 (2007), 기획특집: 식품 리스크 커뮤니케이션과 미디어, Safe Food, 2(2), 19-27.
  34. 이귀옥, 박조원 (2006), 식품 위해 (food risk) 보도의 뉴스 프레임 분석, 한국방송학보, 20(5), 260-305.
  35. 이기헌 (2008), 식품위해 인식실태 및 위험커뮤니케이션 방안 연구, 소비자문제연구, (34), 104-133.
  36. 이만제 (2000), 수용자 매체이용행태 및 의식 조사연구, 방송진흥원 연구보고서.
  37. 이준일 (2000), 법학에서의 대화이론, 법철학연구, 3(2), 89-112.
  38. 이준일 (2001), 법의 필요성에 대한 논증-대화이론에 기초하여, 법철학연구, 4(2), 195-226.
  39. 장미화, 윤영일 (2016), 소셜 미디어 빅데이터 분석을 통한 캠핑에 대한 정부 정책과 국민들의 인식변화 연구, 관광연구, 31(1), 91-112.
  40. 전찬희, 지용수 (2012), 언론의 자유와 명예훼손 구제방법에 관한 연구, 한국콘텐츠학회논문지, 12(10), 159-168. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.10.159
  41. 정수영 (2009), 매스미디어의 사회적 책임과 어카운터빌리티. 한국언론정보학보,47, 23-49.
  42. 정순화, 한경수 (2015), 부정적 언론보도에 대한 베이커리 소비자의 심리적 위험지각과 브랜드태도 연구. Korean Journal of Human Ecology, 24(4), 513-529. https://doi.org/10.5934/kjhe.2015.24.4.513
  43. 조흠학, 조기홍 (2011), 방송매체가 안전의식에 미치는 영향에 대한 연구, Proceedings of the Safety Management and Science Conference, Korea Safety Management and Science.
  44. 최영재, 홍성구 (2004), 언론 자유와 공정성. 한국언론학보, 48(6), 326-342.