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Empirical Analyses on Intention to Live and Consumption Expenditure of Urban Residents in Neighboring Counties of Naepo New Town

도심 거주의향과 지역 내 소비지출에 관한 실증분석; 내포신도시 주변도시 도심거주민 의식조사를 중심으로

  • 임준홍 (충남발전연구원 지역도시연구부) ;
  • 홍성효 (공주대학교 경제통상학부)
  • Received : 2016.10.26
  • Accepted : 2016.12.01
  • Published : 2017.02.28

Abstract

This study is performed with the view point that a strategy to maintain the existing residents as well as to attract people outside is necessary in order to revitalize the downtown of an area. Empirical analyses of this study are focused on the residents in downtowns of the two counties, Hongsung and Yesan which are concerned of becoming hollow. According to the results, the residents who want to continue living in the downtown are the old and the owner-occupants of detached housing units while those who hope to leave to Naepo, a neighboring new town are in their 30's or high income-earners. Thus, policies such as renovating detached housing for the old are required. In addition, policies to reduce outflow of the people who are in their 30's or high income-earners are also needed. Especially, since the resident who is highly probable to leave is estimated to spend 553 thousand Korean Won per year in the downtown, on-going outflow of residents would weaken the local market and threaten the local economy. Consequently, local governments need to set up directions of urban renovation policies by considering decline in population, change in demographic structure, appropriate allocation of limited budget, and sustainable urban development based on empirical research results.

본 연구는 원도심 활성화를 위해서는 타 지역으로부터의 인구유치도 중요하지만 이보다는 원주민들을 위한 전략이 필요하다는 관점에서 이루어 졌다. 실증분석은 내포신도시와 인접하여 도심공동화 현상이 우려되는 홍성군과 예산군의 원도심 주민을 대상으로 하였다. 분석결과, 원도심에서 계속 거주하기를 원하는 사람은 고령자와 단독주택 거주자였으며 반면, 내포신도시로의 이주를 희망하는 사람은 30대와 고소득자였다. 이에 우선적으로 고령자를 대상으로 한 주거정책 개발, 단독주택을 중심으로 한 주거지 정비가 요구된다. 이와 더불어 활발한 경제주체인 30대와 고소득자의 주거이탈을 줄이기 위한 전략도 요구된다. 특히, 이탈자 1인당 연간 55.3만원에 해당하는 원도심에서의 소비지출이 감소하는 것으로 추정되기 때문에, 주민 이탈이 계속될 경우 상권약화는 물론 지역경제를 근본적으로 위협할 수 있다. 이에, 지방정부는 인구감소 및 인구구조 변화, 한정된 예산의 적절한 배분, 지속가능한 도시발전에 대한 고민 등을 종합적으로 검토하여 도시재생정책 방향을 설정하여야 할 것이다.

Keywords

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