Abstract
The purpose of this study was to find out the subjective cognition-patterns of school aged children with borderline intelligence function to the School using Q Methodology. Q-sample was included 21 statements obtained from literatures and in-depth interviews with 4 specialist & 4 children with borderline intelligence function. P-sample was consisted through the consent of 18 children with borderline intelligence function and their parents. The 21 selected Q-statements were classified into a normal distribution using a 5 point scale. The collected data analyzed using a Quanl PC program. This study found out two subjective cognition-patterns of school aged children with borderline intelligence function to the school. Two types were 'participatory & dependent type', and 'onlooking & atrophic type'. This research finding can be used to make clear understanding on diverse voices of school aged children with borderline intelligence function to the School. And this result will attribute to mediations of educational welfare practice for maintaining a safe & healthy learning environment.
본 연구는 학령기 경계선 지능 아동을 대상으로 Q방법론을 적용하여 '학교'에 대한 주관적 인식유형과 특성을 파악하고자 하였다. Q표본은 학계 및 현장전문가 4인, 경계선 지능 아동 4인에 대한 심층면접과 관련 문헌고찰을 통해 21개를 선정하였고, P표본은 초등학교에 재학 중인 경계선 지능 아동 총 18명의 학부모와 본인의 동의를 거쳐 표집하였다. P표본은 5점 척도의 정규분포로 Q분류를 실시하였고 수집된 데이터는 Quanl PC 프로그램을 통해 분석하였다. 연구결과 학령기 경계선 지능아동의 학교에 대한 태도유형은 '참여적-의존형'과 '방관적-위축형'의 두 가지 유형으로 도출되었다. 본 연구결과를 통해 학교에 대한 태도는 아동의 자존감 및 가족 지지환경의 양상에 따라 달라질 수 있으며 각 유형별 소속감의 욕구와 안전의 욕구에 대한 적절한 교육복지적 개입이 필요함을 알 수 있었다. 본 연구결과는 경계선 지능아동의 학교에 대한 주관적 유형을 구체화함으로써 경계선 지능 아동이 초등교육을 통해 중등교육 이상의 교육 권리와 학습의 질을 유지하도록 돕기 위한 교육중재 방안에 기초자료를 제공했다는 점에서 함의가 있다.