DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Development and Validation of Ego-resilience Scale for Young Children

유아 자아탄력성 척도 개발 및 타당화 연구

  • 이수기 (전남대학교 유아교육과)
  • Received : 2016.10.18
  • Accepted : 2016.11.16
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The purpose of this study is to develop a children's ego-resilience measurement scale and to examine the reliability and validity of the developed scale. Subjects consisted of 289 children of age 3 to 5 attending kindergarten and daycare centers located in Gwangju city and Chonnam province. Factor analysis, correlation analysis and reliability analysis were conducted using SPSS 18.0 and Amos 18.0 programs. The children's ego resilience scale consists of 26 items of 5 factors(attention concentration, emotion control, self efficacy, empathy, peer relationship) after the exploratory factor analysis. The confirmatory factor analysis revealed that RMSEA is .059, NNFI is .901 and CFI is .913. Pearson's product moment correlation coefficient were acceptable with this study's scale and KPRC. Chronbach ${\alpha}$ were also acceptable. Thus, the developed children's ego resilience measurement scale is reliable and valid.

본 연구의 목적은 유아의 자아탄력성을 측정할 수 있는 척도를 개발하여 타당도와 신뢰도를 검증하는 것이다. 연구대상은 광주광역시와 전남지역에 소재한 유아교육기관에 재원하고 있는 만3, 4, 5세 유아 289명이었다. 수집된 자료는 SPSS 18.0, AMOS 18.0 프로그램을 사용하여 요인분석과 신뢰도 분석을 하였다. 탐색적 요인분석 결과 '주의집중', '정서조절', '자기효능감', '공감', '또래관계'의 5개 요인의 26문항이 구성되었다. 확인적 요인분석 결과 모델 적합도 지수는 RMSEA=.059, NNFI=.901와 CFI=.913로 나타났고, 공인타당도 검증을 위해 KPRC의 자아탄력성 척도와 상관관계를 확인한 결과 두 척도 간에는 높은 상관을 보이는 것으로 나타났다. 또한 내적일관성 지수인 Chronbach ${\alpha}$를 분석한 결과 신뢰도도 양호한 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 개발된 척도는 유아의 자아탄력성을 측정하기 위한 척도로서 신뢰도와 타당도가 적합한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. J. H. Block and J. Block, "The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior," In W. A. Collins (Ed.), The Minnesota Symposia on Child Psychology, Hillsdale, NJ : Erlbaum, Vol.13, pp.39-101, 1980.
  2. A. M. Kremen, "IQ and ego-resiliency: conceptual and empirical connections and separateness," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.70, No.2, pp.349-361, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  3. D. Hart, V. Hofmann, W. Edelstein, and M. Keller, "The relation of childhood personality types to adolescent behavior and development: A longitudinal study of Icelandic children," Developmental Psychology, Vol.33, pp.195-205, 1997. https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.2.195
  4. J. Block, "Assimilation, accommodation, and the dynamics of personality development," Child Development, Vol.53, pp.281-291, 1982. https://doi.org/10.2307/1128971
  5. 이현주, 권수정, "청소년의 자아탄력성과 또래 애착이 자기조절 학습능력에 미치는 영향-삶의 만족도의 매개효과를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제10호, pp.347-355, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.10.347
  6. J. Taub and M. Pearrow, "Resilience through school wide violence prevention," In S. Goldstein & R. Brooks(Eds.), Handbook of Resilience in Children, New York: Springer, 2005.
  7. S. S. Luther, D. Cicchetti, and B. Becker, "The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work," Child Development, Vol.71, pp.543-562, 2000. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164
  8. A. S. Masten and J. D. Coatsworth, "The development of competence in favorable and favorable environments," American Psychologist, Vol.53, pp.205-220, 1998. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.205
  9. N. Garmezy, "Children in poverty: Resilience despite risk," Psychiatry Interpersonal and Biological Processes, Vol.56, No.1, pp.127-136, 1993. https://doi.org/10.1080/00332747.1993.11024627
  10. M. Rutter, "Psychosocial resilience and protective mechanisms," American Journal of Orthopsychiatry, Vol.57, pp.316-331, 1987. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1987.tb03541.x
  11. K. Deater-Deckard, L. Ivy, and J. Smith, "Resilience in gene-environment transaction," In S. Goldstein & R. Brooks (Eds.), Handbook of Resilience in Children, New York: Springer, 2004.
  12. C. A. Olsson, L. Bond, J. M. Burns, D. A. Vella-Brodrick, and S. M. Sawyer, "Adolescent resilience: A concept analysis," Journal of Adolescence, Vol.26, pp.1-11, 2003. https://doi.org/10.1016/S0140-1971(02)00118-5
  13. 이수기, 유아 자아탄력성 증진 프로그램 개발 및 효과: 성, 연령, 다문화변인을 중심으로, 전남대학교 대학원, 박사학위논문, 2011.
  14. 박현진, 자아탄력성에 따른 지각된 스트레스, 대처 및 우울, 고려대학교 대학원, 석사학위논문, 1996.
  15. M. O. D. Wright and A. S. Masten, "Resilience processes in development," In S. Goldstein & R. B. Brooks (Eds.), Handbook of resilience in children, New York: Springer, 2005.
  16. 김선희, "유아의 탄력성에 대한 어머니의 양육스트레스, 양육효능감 및 양육행동의 영향," 유아교육연구, 제25권, 제4호, pp.191-210, 2005.
  17. 이완정, "발달과정에서 위험요소에 노출된 유아의 심리적 건강성과 보호요인분석," 아동학회지, 제23권, 제1호, pp.1-16, 2002.
  18. 전은희, 어머니-자녀 상호작용과 유아의 탄력성과의 관계, 숙명여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2008.
  19. 구희정, 그림책을 활용한 유아탄력성 증진 프로그램의 구성과 적용 효과, 중앙대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  20. 장태숙, 그림책을 활용한 표현활동이 유아의 자아탄력성과 우울성에 미치는 효과, 울산대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2007.
  21. A. S. Masten and A. H. Gewiritz, "Vulnerability and resilience in early child development," In McCartney k., Phillips D. A., (Eds.) Handbook of early childhood development, New York:Blackwell, 2006.
  22. 이다경, 영성지향 감사프로그램이 유아의 우울과 자아탄력성에 미치는 효과, 울산대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.
  23. 이연실, 유아의 탄력성 척도개발 및 타당화 연구, 숙명여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2012.
  24. 이지현, 만5세 유아의 회복탄력성과 부모의 회복탄력성의 경향과 관계, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2012.
  25. 김승태, 김지혜, 송동호, 이효경, 주영희, 홍창의, 황순택, 한국 아동인성 검사, 서울: 한국가이던스, 1997.
  26. 박은희, 자아탄력성, 지능 및 학업성취도와의 관계연구, 충남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 1997.
  27. 박미현, 영성지향 협동 활동이 유아의 자아탄력성과 우울에 미치는 효과, 울산대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.
  28. 권상옥, 영성지향 사랑교육활동이력성과 우울성에 미치는 효과, 울산대학교 교육대 유아의 자아탄학원, 석사학위논문, 2012.
  29. 박은성, 부모 양육태도와 유아문제행동간의 관계에서 유아의 자아탄력성의 조절효과, 계명대학교 대학원, 석사학위논문, 2013.
  30. J. A. Naglieri and P. A. LeBuffe, "Measuring resilience in children," In S. Goldstein & R. B. Brooks(Eds), Handbook of resilience in children, New York: Springer, 2005.
  31. A. S. Carter, M. J. Briggs-Gowan, and N. O. Davis, "Assessment of young children's socialemotional development and psychopathology: recent advances and recommendations for practice," Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol.45, No.1, pp.109-134, 2004. https://doi.org/10.1046/j.0021-9630.2003.00316.x
  32. 용명선, 어머니의 양육태도와 변혁적 리더십이 유아의 탄력성에 미치는 영향, 경성대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2011.
  33. 최난영, 부모의 낙관성 및 유아의 낙관적 믿음과 유아의 탄력성, 인하대학교 대학원, 석사학위논문, 2011.
  34. 고영희, 유아의 자아탄력성과 관련변인들 간의 구조적 관계분석, 대구대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  35. 고윤희, 어머니 정서표현성 및 영유아 탄력성이 영유아의 사회정서발달에 미치는 영향: 성과 연령을 중심으로, 배재대학교 대학원, 박사학위논문, 2012.
  36. 박영심, 유아의 탄력성과 또래놀이 상호작용 및 어머니의 과보호적 양육태도와의 관계, 원광대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2014.
  37. 이윤주, "초등학생의 자아탄력성과 부모갈등이 학교생활적응에 미치는 영향: 상급생을 중심으로," 상담학연구, 제5권, 제2호, pp.435-449, 2004.
  38. 신혜경, 유아교사가 인식한 유아탄력성, 가족탄력성, 지역사회탄력성에 대한 연구, 울산대학교교육대학원, 석사학위논문, 2008.
  39. 이금옥, 유아탄력성 가족탄력성 지역사회탄력성에 대한 유아기 자녀를 둔 어머니의 인식연구, 울산대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.
  40. 박은영, "자폐 범주성 장애 아동에서 아동'청소년 행동평가 척도의 요인분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제8호, pp.221-230, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.8.221
  41. 이은주, 이경민, "교사용 유아생활만족도척도 개발 및 타당화 연구," 유아교육연구, 제30권, 제4호, pp.27-49, 2010.
  42. 조선미, 박혜연, 김지혜, 홍창희, 황순택, "한국아동 인성 평정 척도(Korean Personality Rating Scale for Children; KPRC)의 표준화 연구," 한국심리학회지:임상, 제25권, 제3호, pp.825-848, 2006.
  43. B. Daniel and S. Wassell, Assessing and Promoting Resilience in Vulnerable Children, volumes 1, 2 and 3, London and Philadelphia, Jessica Kingsley Publishers Ltd., 2002
  44. 송지준, 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계분석 방법, 경기: 21세기사, 2009.
  45. 홍세희, "구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거," 한국심리학회지:임상, 제19권, 제1호, pp.167-177, 2000
  46. 김경희, 박주영, 권재환, "한국형 수용태도 척도개발 및 타당화," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제8호, pp.132-146, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.08.132
  47. 성태제, 타당도와 신뢰도, 서울: 학지사, 2010.
  48. 우종필, 구조방정식 모델 개념과 이해, 서울:한나래출판사, 2012.