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Dynamic Interaction Evaluation of Maglev Vehicle and the Segmented Switching System

자기부상열차 차량과 분기기 동적상호작용 시험 평가

  • Lee, Jong-Min (Korea Institute of Machinery and Materials) ;
  • Han, Jong-Boo (Dept. of Mechatronics Enginnering, Chungnam National University) ;
  • Kim, Sung-Soo (Dept. of Mechatronics Enginnering, Chungnam National University)
  • 이종민 (한국기계연구원) ;
  • 한종부 (충남대학교 메카트로닉스 공학과) ;
  • 김성수 (충남대학교 메카트로닉스 공학과)
  • Received : 2017.01.05
  • Accepted : 2017.02.03
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The switching system in a maglev train is an indispensable element for distributing train routes, and it should be designed to ensure safe operation. Unlike conventional wheels on rails, the switching track in EMS-type maglev is supported by a group of 3 to 4 steel girders. When the vehicle changes its route, the segmented track allows the girders to change from a straight position to a curved one with a small radius of curvature. Hence, the structural characteristics of the segmented switching system may affect the levitation stability of the maglev vehicle. This study experimentally evaluates the dynamic interaction between maglev vehicles and a segmented switching system. The results may be helpful for improving the switching system. The measured levitation and lateral air gaps were evaluated at a vehicle speed of 25 km/h, and the ride quality of the Maglev vehicle was determined to be "comfortable" according to the UIC 513 standard.

자기부상열차의 분기기는 차량의 진행방향에 따라 노선을 변경해 주는 장치로서 차량의 분기기 통과시 차량의 주행 안전성을 보장해야만 한다. 일반 바퀴식 열차의 분기기기와는 달리 자기부상열차의 분기기는 대차가 궤도를 감싸고 주행하므로 분기기를 지지하는 구조물은 거더 형태로 구성된다. 이러한 분기기 구조는 거더 자체가 움직여 작은 반경의 곡선을 생성하기 위하여 단지 3~4개의 관절만을 이용하기 때문에 비연속적 선형레일을 만들게 된다. 이로 인하여 비연속적 선형 레일은 거더 사이에 변곡점이 생기고, 이를 통과하는 차량의 진동을 발생시킬 수 있다. 그로인해 해당 지점에서 대차와 레일의 접촉이 발생할 수 있다. 또한 분기기 전체가 강 구조물로 구성되어 있어 진동 측면에서도 일반적인 콘크리트 구조물에 비해 취약한 구조를 가지고 있다. 본 논문에서는 인천공항 시범노선에서 운행 중인 차량의 분기기 통과 시 동적상호작용에 의한 분기기의 진동 및 처짐 등을 측정하고, 차량의 진동 및 부상안정성 등을 측정하여 분기기의 설계 타당성과 안전성을 평가하고 향후 성능 개선에 도움을 주고자 한다. 본 연구의 결과를 통해서 차량의 25km/h 속도에서 부상 및 횡공극의 안정성을 확인하였고, 차량의 승차감이 UIC 513 기준에서 "편안함" 결과를 확인하였다.

Keywords

References

  1. K. J. Kim, J. B. Han, H. S. Han, S. J. Yang, "Coupled vibration analysis of Maglev vehicle-guideway while standing still or moving at low speeds", Vehicle System Dynamics, Vol. 53, No. 4, pp. 587-601, 2015 DOI: https://doi.org/10.1080/00423114.2015.1013039
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