DOI QR코드

DOI QR Code

The Study of the Empathy Relationship Experiences of Adolescents from Low-SES Families - Focus on relationship with School Social Worker -

빈곤가정 청소년의 공감 관계 경험에 관한 연구 -학교사회복지사와의 관계를 중심으로-

  • Received : 2016.10.24
  • Accepted : 2016.11.14
  • Published : 2017.01.31

Abstract

This study examined the empathy relationship experiences of adolescents in relationships with school social workers. The researchers conducted individual interviews with 10 adolescents from low-SES families. The primary interview query was 'What have empathy relationship experiences with school social workers meant to you?' Interview responses were coded and the results were analyzed using phenomenological research methods. The empathy experiences of adolescents were identified as the following: 'tried to build empathy','understanding another's feelings', 'helpfulness'. The study's results summarized the adolescents' feelings of empathy resulting from their interactions with school social workers. In conclusion, the study suggested some useful strategies for school social workers in their work with adolescents from low-SES families. These strategies are designed to maximize adolescents' ability to feel empathy for others. Furthermore, based on the results of this study the researchers suggest some promising avenues for empathy research in various fields.

본 연구는 빈곤가정 청소년의 공감능력이 청소년의 행복한 삶에 긍정적인 영향을 줄 뿐 아니라 보호요인으로써 작용할 수 있다는 점에 주목하여, 청소년이 학교사회복지사와의 관계를 중심으로 경험하고 있는 공감을 이해하고자 실시하였다. 이러한 목적을 위해서 학교사회복지사와 관계 경험이 있는 빈곤가정 청소년 10명을 만났다. 심층면접은 '학교사회복지사와의 관계에서 공감을 경험하는 것은 자기 스스로에게 어떤 의미였나요? 라는 질문을 통해 진행하였고, 수집된 자료는 현상학적 질적 연구 방법으로 분석하였다. 연구결과에서 확인한 주제는 친밀한 사람으로부터 도움 받기로 나타났고, 구성요소는 '공감대 형성 노력', '마음 이해', '도움'이었다. 빈곤가정 청소년들은 정서, 인지적 공감 뿐 아니라 실질적인 도움 행동을 통해서도 공감 받았다고 지각하고 있었다. 따라서 차후 학교사회복지사 뿐 아니라 현장 실천가들이 빈곤가정 청소년을 만날 때 다양한 공감 기술을 충분히 숙지하고 활용할 수 있어야 하고 향후 공감에 관한 다차원적인 연구 노력이 필요함을 제안하였다.

Keywords