Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology (예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지)
- Volume 7 Issue 1
- /
- Pages.117-125
- /
- 2017
- /
- 2383-5281(pISSN)
- /
- 2383-7268(eISSN)
DOI QR Code
The effect of pre-investment cost and message framing that influence on the perception of fairness
기존 투자비용과 메시지 제시방법이 공정성 평가에 미치는 영향
- Kwak, Junsik (Divison of Business Adminstration, Dongseo Univ.)
- Received : 2016.11.06
- Accepted : 2016.11.25
- Published : 2017.01.31
Abstract
People believe that they make a rational decision. But the results of behavioral economics research show that people make a emotional decision at many times. The perception of fairness is one of the example in emotional decision. Sometimes people give up their monetary profit and revenge counterpart when they feel unfair. So the perception of fairness is very important. Two experiment was conducted. In experiment 1, researcher studied the effect of the pre-investment cost in perception of fairness. The result showed people who had pre-investment cost thought more unfair but were more likely to continue prior decision. In experiment 2, researcher studied the effect of type of CEO and message frame in perception of fairness. The results showed that people thought the proposal was more unfair when CEO was son of founder and message was gain and loss framing message.
사람들은 합리적 기준을 가지고 이성적 의사결정을 한다고 말한다. 그러나 행동경제학 분야의 연구들을 보면 사람들은 이성보다는 감성에 따라 의사결정을 하는 경우가 더 많다는 것을 알 수 있다. 감성적 의사결정에 영향을 미치는 요소 중 하나가 바로 공정성이다. 사람들은 때때로 상대방의 제안이 불공정하다고 느끼면 자신의 경제적 이익을 포기하면서까지 상대방을 응징하려고 한다. 그래서 공정성에 대한 인식은 매우 중요한 요소 중 하나다. 이에 본 연구에서는 기존 투자비용, 메시지 제시방법이 사람들이 공정성을 평가할 때 어떤 영향을 미치는지를 알아보았다. 먼저 실험 1에서는 과거에 투자한 비용의 존재유무가 공정성평가에 미치는 영향을 알아본 결과 과거에 투자한 비용이 존재하는 경우 사람들은 자신과 달라진 계약 조건에 대해 더 불공정하다고 느끼면서도 기존의 의사결정을 계속 유지하려고 하려는 성향이 있는 것으로 나타났다. 실험 2에서는 경영자의 유형과 메시지 제시방법이 공정성 평가에 미치는 영향에 대해 알아본 결과 자신의 능력으로 최고경영자가 된 사람과 이익과 손실을 함께 제시한 메시지에 대해 더 공정하다고 평가하는 것으로 나타났다.
Keywords