References
- 강미광 (2010). 유클리드 기하학에서 삼각형의 합동조건의 도입 비교. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(1), 53-65.(Kang, M. K. (2010). A study on the comparison of triangle congruence in euclidean geometry, The Mathematical education, 49(1), 53-65.)
- 교육부 (2015a). 수학 <3-1>. 서울: 천재교육.(Ministry of Education(2015a). Elementary mathematics 3-1. Seoul: Chunjae Education.)
- 교육부 (2015b). 수학 <4-1>. 서울: 천재교육.(Ministry of Education(2015b). Elementary mathematics 4-1. Seoul: Chunjae Education.)
- 교육부 (2015c). 수학 <4-1> 초등학교 교사용 지도서. 서울: 천재교육.(Ministry of Education(2015c). Elementary mathematics 4-1 Teacher's Guide. Seoul: Chunjae Education.)
- 교육부 (2015d). 수학 <5-1>. 서울: 천재교육.(Ministry of Education(2015d). Elementary mathematics 5-1. Seoul: Chunjae Education.)
- 교육부 (2015e). 수학 <5-1> 초등학교 교사용 지도서. 서울: 천재교육.(Ministry of Education(2015e). Elementary mathematics 5-1 Teacher's Guide. Seoul: Chunjae Education.)
- 권석일 (2006). 중학교 기하 교재의 '원론' 교육적 고찰. 서울대학교 박사학위논문.(Kwon, S. I. (2006). A Study on Teaching of the Elements of Geometry in Secondary School. Doctoral dissertation. Seoul National University.)
- 문교부 (1977). 산수 4-1. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1977). Elementary mathematics 4-1. Seoul: Government designated textbook company.)
- 문교부 (1983). 산수 3-1. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1983). Elementary mathematics 3-1. Seoul: Government designated textbook company.)
- 양성덕.조경희 (2011). 힐베르트의 저서 '기하학의 기초'에 관하여. 한국수학사학회지, 24(4), 61-86.(Yang, S. D. (2011). On Hilbert's 'Grundlagen der Geometrie'. The Korean Journal for History of Mathematics, 24(4). 61-86.)
- 오영열 (2010) 초등학교에서의 넓이 측정 지도에 관한 고찰 -2007년 개정 수학과 교육과정을 중심으로 -. 한국초등교육, 21(1), 233-245.(Oh, Y. Y. (2010). Rethinking about Teaching Area Measurement in the Elementary Grades-Focused on the 2007 Revised Curriculum of Mathematics. The Journal of Korea Elementary Education, 21(1), 233-245.)
- 이지현 (2014). 정의 없이 정의 가르치기: 예비교사는 어떻게 자신이 배웠던 방식과 다르게 가르칠 수 있는가? 수학교육학연구, 24(3), 311-331.(Lee, J. H. (2014). Teaching Definitions without Definitions: How Can Preservice Teachers Teach Differently?. Journal of Educational Research in Mathematics, 24(3), 311-331.)
- 정경순.임재훈 (2011) 직사각형, 평행사변형, 삼각형 넓이 공식에 내재된 관계에 대한 초등학생들의 이해 조사. 수학교육학연구, 21(2), 181-199.(Jeong, G. Y. & Yim, J. H. (2011). Children's Understanding of Relations in the Formulas for the Area of Rectangle, Parallelogram, and Triangle. Journal of Educational Research in Mathematics, 21(2), 181-199.)
- 조완영 (2000). 초등학교에서의 증명지도. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 4(1), 63-73.(Cho, W. Y. (2000). The Teaching of 'proof' in Elementary Mathematics, Education of Primary School Mathematics, 4(1), 63-73.)
- 최영기 (1999). 중학교 수학에서 평행공리의 의미, 학교수학, 1(1), 7-17.(Choi, Y. G.(1999). The Meaning of the Parallel Postulate in the Middle School Mathematics. The Journal of Educational Research in Mathematics, 1(1), 7-17.)
- 최영기.홍갑주 (2006). 유클리드 기하의 고유한 성질로서의 삼각형 넓이 공식에 대한 재음미. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 45(3), 369-375.(Choi, Y. G. & Hong, G, J.(2006). A Re-Examination of the Area formula of triangles as an invariant of Euclidean geometry. The Mathematical education, 45(3), 369-375.)
- 홍갑주.송명선 (2013). 초등학교 수학에서 삼각형 내각의 합과 평행선의 성질의 연계성. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 16(2), 183-192.(Hong, G. J. & Song, M. S. (2013). The relation of the angle sum of a triangle and the property of parallel lines in Elementary school mathematics. Education of Primary School Mathematics, 16(2), 183-192.)
- 홍갑주.박지환 (2015). 초등학교 교과서의 각의 크기에 따른 삼각형 분류에 관한 고찰. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 18(1), 45-59.(Hong, G. J. & Park, J. H. (2015). A Study of Classification of Triangles by Angles in Elementary School Mathematics. Education of Primary School Mathematics, 18(1), 45-59.)
- Dieudonne, J. A. (1961). New thinking in school mathematics. In H. Fehr(ed.), New thinking in school mathematics (pp.31-46). Paris: OEEC.
- Eves, H. (1990). An Introduction to the History of Mathematics (6th ed). Brooks Cole.
- Eves, H. (1997). Foundations and Fundamental Concepts of Mathematics (3rd ed). Dover Publications.
- Greenberg, M. J. (1980). Euclidean and non-euclidean geometries: Development and history(2nd ed.). W. H. Freeman and Company.
- Heath, T. L. (1956). The Thirteen Books of The Elements(Vol 1). NY: Dover publications.
- Lord, B. (2010). Spinoza's Ethics : An Edinburgh Philosophical Guide. Edinburgh University Press
- Wertheimer, M. (1959). Productive thinking(Enlarged ed). New York: Haper & Row.