참고문헌
- 강문봉 (2011). 자연수의 나눗셈 지도에 대한 고찰 : 2007 개정 교육과정의 초등수학 교과서와 지도서를 중심으로. 수학교육학연구, 21(1). 1-16.(Kang, M. B. (2011). Review teaching division of whole numbers- focussing on elementary math textbooks and manuals for teachers. Joutnal of Educational Research in Mathematics, 21(1). 1-16.)
- 교육부 (2014a). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-1. 천재교육.(Ministry of Education (2014a). Teacher guidebook of elementary school mathematics 3-1. Chunjae Education.)
- 교육부 (2014b). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-2. 천재교육.(Ministry of Education (2014b). Teacher guidebook of elementary school mathematics 3-2. Chunjae Education.)
- 교육부 (2014c). 초등학교 교사용 지도서 수학 4-1. 천재교육.(Ministry of Education (2014c). Teacher guidebook of elementary school mathematics 4-1. Chunjae Education.)
- 교육인적자원부 (2005a). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-가. 천재교육.(Ministry of Education & Human Resources Dvelopment (2005a). Teacher guidebook of elementary school mathematics 3-A. Chunjae Education.)
- 교육인적자원부 (2005b). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-나. 천재교육.(Ministry of Education & Human Resources Dvelopment (2005b). Teacher guidebook of elementary school mathematics 3-B. Chunjae Education.)
- 김명운.장경윤 (2009). 맥락화를 통한 분수의 곱셈과 나눗셈 지도. 학교수학, 11(4). 685-706.(Kim, M. W. & Chang, K. Y. (2009). Teaching Multiplication & Division of Fractions through Contexttualization. School Mathematics, 11(4). 685-706)
- 김수미 (2012). 학년 상승에 따른 초등학생들의 자연수 사칙계산 오답 유형 및 오답률 추이와 그에 따른 교수학적 시사점. 한국초등수학교육학회지, 16(1). 125-143.(Kim, S. M. (2012). The transition of error patterns and error rates in elementary students' arithmetic performance by going up grades and its instructional implication. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 16(1). 125-143.)
- 김연.강완 (2005). 초등학교 수학 교과서에 나타난 나눗셈 지도 방법에 대한 분석. 한국초등수학교육학회지, 9(1). 19-38.(Kim, Y. & Kang, W. (2005). An analysis of division in the elementary school mathematics textbooks. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 9(1). 19-38.)
- 우정호 (2001). 학교 수학의 교육적 기초. 서울:서울대학교출판부.(Woo, J. H. (2001). The educational basic of school mathematics. Seoul; The Publishing Department of Seoul National University.)
- 임재훈 (2013). 포함제와 등분제 맥락에서 자연수 나눗셈 계산법 지도의 문제. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 395-411.(Yim, J. H. (2013). On teaching algorithm for whole-number division in measurement and partion contexts: analysis of korean math textbooks and teachers' guidebooks. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 17(3), 395-411.)
- Jeff, G. & Diana, U. G. (2007). Interpreting the standard division algorithm in a "candy factory" context. Teaching Children Mathematics, 14(1). 25-31
- Reys., Lindquist., Lambdin. & Smith. (2012). 초등학교 교사를 위한 수학과 교수법(박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 역). 경문사
- Singapore Math & Marshall Cavendish Education (2012). Primary Mathematics 3A.
- Timothy A. B. (2004). Division discussions; Bridging student and teacher thinking. Teaching children Mathematics, 11(4), 233-236.
피인용 문헌
- Manipulating with Base-ten Blocks and Understanding of Their Visual Representations on Addition with Carrying and Subtraction with Borrowing vol.29, pp.4, 2017, https://doi.org/10.29275/jerm.2019.11.29.4.761
- 연속확률분포의 정의와 도입 방법에 대한 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정의 비교 분석 연구 vol.58, pp.4, 2019, https://doi.org/10.7468/mathedu.2019.58.4.531