DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Introduction of Division Algorithm in Mathematics Textbooks : Focussing on Elementary Math Textbooks and Manuals Applied 2009 Revised Curriculum

자연수 세로 나눗셈 알고리즘 도입 방법 고찰: 2009 개정 교육과정의 초등학교 수학 교과서와 지도서를 중심으로

  • Received : 2016.12.26
  • Accepted : 2017.01.31
  • Published : 2017.01.31

Abstract

The purpose of this study is to review how to introduce a division algorithm in mathematics textbooks which were applied 2009 revised curriculum. As a result, the textbooks do not introduce the algorithm in the context of division by equal part. The standardized division algorithm was introduced apart from the stepwise division algorithms and there is no explanation in between them. And there is a lack connectivity between activities and algorithms. This study is expected to help new curriculum and textbook to introduce division algorithm in proper way.

본 연구는 2009개정 교육과정이 적용된 초등학교 수학 교과서와 지도서에서 자연수 나눗셈의 알고리즘이 어떻게 도입, 제시되고 있는지를 면밀히 고찰하고자 하였다. 연구 결과 교과서에서는 분배 알고리즘과 누감 알고리즘을 적용하고 있었고, 수모형의 조작 활동을 통해 알고리즘을 개발하려고 하였다. 등분제 맥락에서의 알고리즘은 구체적 조작 활동을 통해 적절하게 제시되어 있었지만, 포함제 맥락에서의 알고리즘을 개발하기 위한 구체적 조작활동의 제시는 미흡하였다. 또 단계적으로 개발된 나눗셈 알고리즘과 별개로 표준화된 알고리즘이 제시되었으며 이 둘 사이의 연결 과정이 암묵적으로 처리되었다. 또 도입 활동과 제시된 알고리즘 간의 연결성이 부족하였다. 이러한 논의를 바탕으로 우리나라 초등학교 수학교과서의 자연수 나눗셈 알고리즘을 도입하는데 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords

References

  1. 강문봉 (2011). 자연수의 나눗셈 지도에 대한 고찰 : 2007 개정 교육과정의 초등수학 교과서와 지도서를 중심으로. 수학교육학연구, 21(1). 1-16.(Kang, M. B. (2011). Review teaching division of whole numbers- focussing on elementary math textbooks and manuals for teachers. Joutnal of Educational Research in Mathematics, 21(1). 1-16.)
  2. 교육부 (2014a). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-1. 천재교육.(Ministry of Education (2014a). Teacher guidebook of elementary school mathematics 3-1. Chunjae Education.)
  3. 교육부 (2014b). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-2. 천재교육.(Ministry of Education (2014b). Teacher guidebook of elementary school mathematics 3-2. Chunjae Education.)
  4. 교육부 (2014c). 초등학교 교사용 지도서 수학 4-1. 천재교육.(Ministry of Education (2014c). Teacher guidebook of elementary school mathematics 4-1. Chunjae Education.)
  5. 교육인적자원부 (2005a). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-가. 천재교육.(Ministry of Education & Human Resources Dvelopment (2005a). Teacher guidebook of elementary school mathematics 3-A. Chunjae Education.)
  6. 교육인적자원부 (2005b). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-나. 천재교육.(Ministry of Education & Human Resources Dvelopment (2005b). Teacher guidebook of elementary school mathematics 3-B. Chunjae Education.)
  7. 김명운.장경윤 (2009). 맥락화를 통한 분수의 곱셈과 나눗셈 지도. 학교수학, 11(4). 685-706.(Kim, M. W. & Chang, K. Y. (2009). Teaching Multiplication & Division of Fractions through Contexttualization. School Mathematics, 11(4). 685-706)
  8. 김수미 (2012). 학년 상승에 따른 초등학생들의 자연수 사칙계산 오답 유형 및 오답률 추이와 그에 따른 교수학적 시사점. 한국초등수학교육학회지, 16(1). 125-143.(Kim, S. M. (2012). The transition of error patterns and error rates in elementary students' arithmetic performance by going up grades and its instructional implication. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 16(1). 125-143.)
  9. 김연.강완 (2005). 초등학교 수학 교과서에 나타난 나눗셈 지도 방법에 대한 분석. 한국초등수학교육학회지, 9(1). 19-38.(Kim, Y. & Kang, W. (2005). An analysis of division in the elementary school mathematics textbooks. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 9(1). 19-38.)
  10. 우정호 (2001). 학교 수학의 교육적 기초. 서울:서울대학교출판부.(Woo, J. H. (2001). The educational basic of school mathematics. Seoul; The Publishing Department of Seoul National University.)
  11. 임재훈 (2013). 포함제와 등분제 맥락에서 자연수 나눗셈 계산법 지도의 문제. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 395-411.(Yim, J. H. (2013). On teaching algorithm for whole-number division in measurement and partion contexts: analysis of korean math textbooks and teachers' guidebooks. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 17(3), 395-411.)
  12. Jeff, G. & Diana, U. G. (2007). Interpreting the standard division algorithm in a "candy factory" context. Teaching Children Mathematics, 14(1). 25-31
  13. Reys., Lindquist., Lambdin. & Smith. (2012). 초등학교 교사를 위한 수학과 교수법(박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 역). 경문사
  14. Singapore Math & Marshall Cavendish Education (2012). Primary Mathematics 3A.
  15. Timothy A. B. (2004). Division discussions; Bridging student and teacher thinking. Teaching children Mathematics, 11(4), 233-236.

Cited by

  1. Manipulating with Base-ten Blocks and Understanding of Their Visual Representations on Addition with Carrying and Subtraction with Borrowing vol.29, pp.4, 2017, https://doi.org/10.29275/jerm.2019.11.29.4.761
  2. 연속확률분포의 정의와 도입 방법에 대한 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정의 비교 분석 연구 vol.58, pp.4, 2019, https://doi.org/10.7468/mathedu.2019.58.4.531