DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of an Elementary Math Class Program for Gifted Students and Its Current Status

초등수학 영재학급의 운영 실태 및 프로그램 분석

  • Received : 2016.12.20
  • Accepted : 2017.01.28
  • Published : 2017.01.31

Abstract

The purpose of this thesis is to analyze the current status of a program for an elementary math class for gifted students in Daegu and to propose a remedy. The main results of this thesis are as follows. First, goals of the gifted class and the basic operation direction were satisfactory, however plans for parent training programs and self evaluation of the classes were not presented. Therefore, it needs when and how to do for specific plan of gifted class evaluation and parent training programs. Second, The annual instruction plan has been restricted to the subject matter education and field trips and has not included specific teaching methods in accordance with the contents of learning program. The management of gifted classes, therefore, requires not only the subject matter education and field trips but also output presentations, leadership programs, voluntary activities, events and camps which promote the integral development of gifted students. Third, there is no duplication of content to another grade, and various activities did not cover the whole scope of math topics(eg. number and operation, geometry, measurement, pattern) equally. In accordance with elementary mathematics characteristics, teachers should equally distribute time in whole range of mathematics while they teach students in the class because it is critical to discover gifted students throughout the whole curriculum of elementary mathematics. Fourth, as there are insufficient support and operational lack of material development, several types of programs are not utilized and balanced. It is necessary for teachers to try to find the type of teaching methods in accordance with the circumstances and content, so that students can experience several types of programs. If through this study, we can improve the development, management and quality of gifted math programs, it would further the development of gifted education.

본 연구는 대구광역시 소재 4개 학교의 초등수학 영재 학급 운영계획서와 프로그램을 분석하여 영재학급의 운영 실태를 파악하고 프로그램이 내용 영역과 유형별로 적절하게 편성되어 운영되는지 살펴보았다. 먼저 초등수학 영재학급 운영계획서 분석틀에 따라 분석한 결과 영재학급 평가, 학부모 연수, 진로지도 및 상담활동에 관한 계획은 대부분 수립되어 있지 않았고 영재학급 학생 선발 과정에서 여러 검사방법과 도구를 활용하거나 다단계에 걸친 종합적인 판별이 이루어지지 않고 있었다. 또한 연간지도계획이 교과교육과 현장학습에 그치고 있으며 영재학급의 효과적인 운영을 위한 행 재정적 지원이 미흡한 것으로 나타났다. 한편 프로그램은 학년별로 내용의 중복은 없으나 전 영역이 균형 있게 다루어지지 않고 있었으며, 자료 개발 부족 및 운영에 대한 지원 미흡으로 다양한 유형의 프로그램이 균형 있게 활용되지 않고 있다는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 결과로부터 초등수학 영재학급 운영의 종합적인 관리체계와 교육프로그램 질 관리 시스템의 정비가 이루어진다면 영재교육의 발전에 도움이 될 것이다.

Keywords

References

  1. 권은정 (2013). 서울시교육청 초등수학영재교육 프로그램 분석. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.(Kwon, E. J. (2013). An analysis of elementary math gifted education program in Seoul Metropolitan City of Education. Master's Thesis in Korea University.)
  2. 김아련 (2009). 초등과학 영재학급 프로그램 분석. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.(Kim,A.R (2009). An analysis of the programs for gifted students of the elementary science class. Master's Thesis in Gyeongin National University of Education.)
  3. 박은선 (2007). 영재아동 진로집단프로그램이 영재아동의 진로태도에 미치는 효과. 경북대학교 대학원 석사학위논문.(Park, E. S (2007). The Effects of Career Group Counseling Program for Gifted Children on Career Attitude. Master's Thesis in Kyungpook National University.)
  4. 배진성 (2010). 단위학교별 영재학급에 의한 영재교육 확대 방안에 대한 초등학교 교사와 학부모의 인식에 관한 연구. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.(Bae, J. S (2010). Teachers and Parents Recognitions of Gifted Education at the Elementary School. Master's Thesis in Konkuk University.)
  5. 서혜애.조석희.이은아.한석실.윤초희 (2003). 영재교육기관 평가체제개발 연구, 수탁연구 CR-2003-27. 한국교육개발원.(Seo, H. A, Cho, S, H, Lee, E, A, Han, S. S,, Yoon, C. H (2003). A Study On Evaluation System of Gifted Education Institution. Report, CR2003-27, Korea Educational Development Institute)
  6. 안범진 (2012). 초등 영재학생들의 진로태도성숙에 영향을 미치는 요인에 대한 연구. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문.(An, B. J (2012). A Study on Factors Influencing Career Attitude Maturity of Gifted Elementary Students. Master's Thesis in University of Incheon.)
  7. 윤연홍 (2011). 초등영재학급 학생, 학부모 및 교사의 상담요구 분석. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.(Yoon, Y. H (2011). An Analysis of Needs for Counseling of Elementary School's Gifted Classes Students, their Parents and their Teachers. Master's Thesis in Busan National University of Education.)
  8. 이응주 (2003). 초등 과학영재 교육에 관한 개괄적 연구. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문.(Lee, E. J (2003).(A) general Study on Elementary Science Gifted Education. Master's Thesis in Daegu National University of Education..)
  9. 진형주 (2014). 초등수학 영재교육 담당 교사의 영재교육 프로그램에 대한 인식 조사. 대구교육대학교 교육대학원. 석사학위논문.(Jin, H. J (2014). A survey on elementary mathematics gifted education teachers' perceptions of the gifted educational programs. Master's Thesis in Daegu National University of Education..)
  10. 최선영 (2007). 초등과학 영재학급 담당 교사의 영재교육에 대한 인식 조사, 한국초등과학교육학회, 26(3), 252-259.(Choi, S. Y (2007). A Survey on Teachers' Perceptions of Classes for the Science Gifted in Elementary School. Journal of Korean Elementary Science Education, 26(3), 252-259.)
  11. 허미경 (2004). 영재교육 프로그램의 운영 및 효과에 대한 평가. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.(Huh, M..K (2004). Evaluation of The Gifted Education Program and Its Operating and Effectiveness. Master's Thesis in Ewha Woman University.)
  12. 황선욱 (2000). 교구 활용을 통한 수학 영재의 창의력 신장. 한국수학교육학회 뉴스레터. 제16권 제5호, 117-124.(Hwang,S.U (2000). The Extension of Creativity of Mathematics Gifted Students through Manipulative Materials. Newsletter of the Korea Society of Mathematical education. Vol 16. No.5, 117-124.)
  13. 홍은자 (2004). 초등 수학 영재 교수-학습 프로그램 분석. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.(Hong, E. J (2004). An Analysis of the Program for the Mathematically Gifted Children in the Elementary Schools. Master's Thesis in Seoul National University of Education.)

Cited by

  1. 초등수학영재를 위한 교수학습 자료 개발 및 적용 vol.37, pp.4, 2017, https://doi.org/10.7858/eamj.2021.028