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Observation Training Research of Stanislavski School for Creating the Role

역할 창조를 위한 스타니슬랍스키 학파의 관찰훈련 연구

  • 하병훈 (인천대학교 공연예술학과)
  • Received : 2016.11.02
  • Accepted : 2016.11.27
  • Published : 2017.01.28

Abstract

This study is about an observation, namely, the starting point of a role creation with playing a bridge role regarding the work of the role at the work with oneself in the actor training program of the stanislavsky school called the bible about the reenactment acting which is the most basic study of the performance, and in the circumstance of theatrical circles of Korea, which relatively have a lack of the research as mentioned earlier, it described the necessity, usefulness and types of the observation as well as methods of a stepwise observation. First of all, actors should capture observing targets suitable for a role in the play, and if the targets were captured, he needs to imitate and then learn it by using his own body In addition, it must go through the process of an extended application by an adjustment, an amplification, and the application depending on the circumstances of the role after understanding the principle of physical behavior. Also, in order to overcome the simple duplication of outward appearance, making it his own should be conducted through the process of learning it by body and identification by attempting empathy, and for become not the process of the observations which can be partially and fragmentarily finished but the whole acts handling the whole play, it requires the actors to continuously make efforts to create the role, designed to be appropriate for the role while comprehensively arranging each behavior of fragmented figures.

본 논문은 연기 공부의 기본이자 재현연기에 관한 바이블이라고 하는 스타니슬랍스키 학파의 배우교육 프로그램 중 자기 자신과의 작업에서 역할과의 작업으로의 교량적 역할을 하면서 역할 창조의 출발점이라고 할 수 있는 관찰에 관한 연구이며, 상대적으로 이에 대한 연구가 부족한 한국 연극계의 현실에서 관찰의 필요성과 유용성, 종류와 단계별 접근 방법 등에 대해 기술하였다. 배우는 무엇보다도 본인이 구현해야 할 극 중 배역에 적합한 관찰대상을 포착해야 하며, 대상이 포착되었다면 먼저 자신의 '신체를 통한 따라하기'를 거쳐 체화하기를 진행하여야 한다. 이와 더불어 '신체행동의 원리'를 파악해 이를 맡은 역할의 상황에 따라 가감과 증폭 및 응용을 통한 적용의 과정을 거쳐야 한다. 또한 단순한 외형 복제의 차원을 극복하기 위하여 '감정이입을 통한 동일화'를 거쳐야 하며 '반복을 통한 몸으로 익히기 과정'을 통해 자기화를 이루어야 한다. 끝으로 부분적이고 단편적으로 끝날 수 있는 관찰의 과정이 희곡 전체를 다루는 전막 공연을 해내기 위해서는 각각의 단편적인 인물의 행동을 종합적으로 정리하면서 역할에 적합하게 설계한 행동총보를 구성하여 지속적이고 일관성 있는 집중력으로 역할을 창조해 나가야 할 것이다.

Keywords

References

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