DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Research Trend for Development of Creative Convergent Formative Education Program of Natural Structure Concept

자연구조개념 주제의 창의융합조형교육프로그램 개발을 위한 연구동향분석

  • 최한희 (숭실대학교 아하크리에이티브센터) ;
  • 임경란 (숭실대학교 공과대학 건축학부)
  • Received : 2016.11.07
  • Accepted : 2017.01.16
  • Published : 2017.01.28

Abstract

This study aimed to identify the trends of related research as a basic study for the development of creative convergent formative education program of natural structure concept. This study sought to identify research trends present in previous studies. The nature structure of the preliminary research was limited to the three concepts: (i) fractal ; (ii) kinetic and (iii) biomimicry. In this study, the trends of domestic research in the last 10 years related to the concept of natural structure were analyzed using academic research information service. It was found that, to date, little research has been conducted on the three concepts across education fields. In relation to the fractal concept, previous research has focused on mathematics. This preliminary study sought to review the abovementioned three concepts or the development of a modeling education program. It should be significant, if an education program adopted unlimited modeling principles to understand the innate features of the nature structure. However, very few education programs have adopted the three concepts of the nature structure. Future studies would seek to review international research trends based on the three concepts of the nature structure and combine the results on international research trends with the results on domestic research trends found in this study.

본 연구는 자연구조 개념의 창의융합조형 교육프로그램 개발을 위한 기초연구로 관련 연구 동향을 파악하고자 하였다. 자연구조 개념은 프렉탈(fractal), 키네틱(kinetic), 바이오미미크리(biomimicry)로 한정하였다. 학술연구정보서비스를 활용하여 자연구조개념과 관련한 최근 10년간의 국내 연구동향을 분석한 결과, 편차는 있으나 교육 관련연구는 이 세 주제 모두 미흡하였으며 프랙탈의 경우는 수학 교과에 편중되어 있었다. 따라서 본 연구는 조형교육프로그램 개발을 위한 기초자료 조사이기 때문에 프랙탈, 키네틱, 바이오미미크리를 주제로 한 조형 관련 연구 동향을 추가로 분석하였고 이 세 주제가 다루어지고 있는 분야와 상세내용을 파악하였다. 자연의 가진 원천적 특성을 이해하고 무한에 가까울 만큼의 방대한 조형원리를 교육주제로 활용함은 매우 유의미하다 할 수 있다. 그러나 본 연구를 통해 자연구조개념의 교육프로그램이 매우 미흡함을 파악하였기에 후속으로 국외에서의 자연구조개념을 주제로 한 교육 관련연구동향을 살펴보고 체계적 창의융합조형교육프로그램 개발을 위한 기초자료로 활용하고자 한다.

Keywords

References

  1. http://news.donga.com/3/all/20160630/78952025/1
  2. 안성혜, 송수미, "창의력 계발을 위한 학습게임의 프로토타입 제시," 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제7호, pp.112-119, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.7.112
  3. 안종혁, "창의교육에 있어 예술 활동을 통한 창의실습도서에 대한 고찰," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제10호, pp.106-115, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.10.106
  4. 이진민, 남오철, "타장르에 보여지는 프랙탈 패턴과 화예디자인의 형태와 색채에 관한연구," 한국화예디자인학회 논문집, 제8권, pp.57-82, 2003.
  5. 이태영, 프렉탈 기하학 원리를 응용한 환경디자인 방법연구, 이화여자대학교 디자인대학원, p.7, 1999.
  6. http://computationallegalstudies.com/tag/evolution-of-law/
  7. George Rickey, translated by 윤난지, Kinetic Art, 열화당, 1965(1988)
  8. 송민정, "키네틱아트의 재조명을 통한 뉴미디어 아트의 물질성에 대한 고찰," 디지털 융복합 연구, 제13권, 제3호, pp.263-270, 2015에서 재인용.
  9. 송민정, "키네틱아트의 재조명을 통한 뉴미디어 아트의 물질성에 대한 고찰," 디지털 융복합 연구, 제13권, 제3호, pp.263-270, 2015.
  10. 지경준, 홍은주, "키네틱아트를 도입한 STEAM 교육프로그램 개발 및 적용," 초등과학교육, 제84권, 제3호, pp.276-287, 2015.
  11. 남미경, "생체모방디자인의 전개와 표현특성에 관한연구," 한국디자인문화학회, 제19권, 제4호, pp.256-268, 2013.
  12. 홍성엽, 이철호, "생체모방에 기반한 지속가능한 디자인에 대한 연구," 한국과학예술포럼, 제14권, pp.539-548, 2013.
  13. 최재필, 이정원, 안의순, 손동화, 박근송, "바이오 미미크리 건축연구를 위한 생체정보 뷴류체계 구축," 대한건축학회지, 제31권, 제6호, pp.65-73, 2015.
  14. http://blog.naver.com/jangsseon/20124847135
  15. 이병민, "대학에서의 창의성 발현을 위한 문화콘텐츠 교육 개선방안 탐색," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp.482-496, 2013.