Abstract
The purpose of this study is to specify the procedures in problem design to employ BPBL and to design problems for learning subject content. The design of problems is crucial for the effectiveness of BPBL. Ineffective PBL problems could affect whether students acquire sufficient domain knowledge, activate appropriate prior knowledge, and properly direct their own learning. The procedures for designing good problems are composed of selection of educational content, figuring out the learner's characteristics, finding problems, setting roles and situations, and writing down problems. Using the procedures, we designed five integration problems covering the content of an Internet marketing subject. We can foster talent needed on a current industrial site with BPBL, not whole-class learning in a Mongolian engineering college. We made a plan for the Internet marketing subject based on BPBL in the Mongolian engineering college, and focused on the process of designing problems.
BPBL은 종전의 강의법을 지양하고 문제를 해결해 나가는 과정을 통해 학습이 이루어지도록 하는 학습자 중심의 교수법이다. 본 연구에서는 BPBL을 효율적으로 운영하기 위한 핵심인 문제개발의 절차를 구체화하고, 인터넷 마케팅 교과목 교육내용을 토대로 BPBL 학습에 필요한 문제를 개발하는 것을 목적으로 하였다. 효과적이지 못한 문제는 학생들이 충분한 도메인 지식을 얻고, 적절한 전 지식을 활성화하고 적절하게 직접적인 영향을 미칠 수 있다. 좋은 문제를 개발하기 위한 BPBL 문제 개발 절차는 핵심적인 학습목표 및 내용 선택하기, 학습내용과 관련된 실제적 맥락 설계하기, 문제의 초안 작성, 학습자 특성 파악하기, 문제 발견하기, 역할과 상황 설정하기, 문제 작성하기로 요약 할 수 있다. 문제 개발 절차에 따라서 인터넷 마케팅 교과목에서 다루고 있는 내용들을 토대로 BPBL이 적합한 5개의 통합 문제를 개발하였다. 현재의 산업 현장에서 요구되는 인재를 육성하기 위해서는 일제학습이 아닌 BPBL을 통해서만이 가능하기 때문에 본 연구는 창의적 인터넷 마케팅 수업을 위한 BPBL 문제개발 과정에 초점을 두었다.