DOI QR코드

DOI QR Code

텍스트 마이닝과 감성 분석을 통한 연애관의 변화 연구 : <공항가는 길>과 <이번 주 아내가 바람을 핍니다>를 중심으로

A Study on the Change of the View of Love using Text Mining and Sentiment Analysis

  • 김경애 (목원대학교 국어교육과) ;
  • 구진희 (목원대학교 정보통신융합공학부)
  • Kim, Kyung-Ae (Dept. of Korean Education, Mokwon University) ;
  • Ku, Jin-Hee (Dept. of Information Communication Engineering, Mokwon University)
  • 투고 : 2017.01.03
  • 심사 : 2017.02.20
  • 발행 : 2017.02.28

초록

이 연구에서는 기혼자의 연애를 소재로 하는 최근 드라마에 대한 빅데이터 분석을 수행하여 현대인의 연애관의 변화에 대해 살펴보았다. 정 반대의 서사적 지향을 지닌 드라마 두 편을 선정하여 각각 드라마 종영 후부터 1개월 기간에 대한 시청자들의 공감도를 텍스트 마이닝과 감성 분석 기법을 사용하여 분석하였는데, 그 결과 현대 한국 사회에서 기혼자의 연애에 대한 생각이 변화하고 있다는 결론을 얻었다. 특히 가정의 의미 변화가 확인되는데, 가정은 '남편과 아내라는 사회적 역할을 수행하는 곳'이 아니라, '진정한 교감과 위안을 나눌 수 있고 개인이 행복해야 하는 곳'으로 그 의미가 변화했다고 볼 수 있다. 개인이 행복하지 않다면, 가정을 깨뜨리는 일도 필요하다는 결론이 가능한 것이다. 이런 맥락에서 현대의 이혼율과 이에 대한 문제도 고구되어야 할 것으로 보인다. 그러나 구글 트렌드 검색을 통하여 살핀 결과, 현대 한국 사회에서는 여전히 연애보다 결혼에 대한 관심도가 훨씬 높음을 알 수 있었다. 현대 한국사회에서 아직까지는 '연애를 위한 연애' 곧 '결혼을 목표로 하지 않은 연애'를 선호하고 있지 않음을 뜻한다. 결혼에 비해 연애에 대해 관심이 적은 것이라기보다, 진정한 사랑을 전제로 결혼이 이루어져야한다는 인식이 반영된 결과로 해석할 수 있다. 이와 같은 연구는 소셜미디어를 통한 트렌드 변화 연구에 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

In this study, change of the view of love was analyzed by big data analysis in TV drama of married person's love. Two dramas were selected for analysis with opposite theme of love story. The sympathy of audience for the one month period from the end of the drama was analyzed by text mining and sentiment analysis. In particular, changes in the meaning of home meaning are identified. Home is not 'a place where a husband and wife play a social role', but 'a place where they can share real sympathy and one can be happy'. If individuals are not happy, they need to break their homes. In this study, the current divorce rate and the question regarding the matter should be considered. But based on Google Trends, in Korean society, interest in marriage were still higher than romance. It means that people prefer to 'a love to get marriage' in Korean modern society, than 'love for love affair'. It seems to be reflection of cognition change, marriage should be based on true love. This study is expected to be applied to the study of trend change through social media.

키워드

참고문헌

  1. K. H. Kim, "Cultural Research and Big Data", Korea Humanities Content Society, Vol.-, No. 41, pp. 193-215, 2016.
  2. K. A. Kim, "A Study on the Changes of a View of Love in Recent Drama: Focusing on and , The Journal of Humanities and Social Science 21, Vol. 7, No. 6, pp. 1143-1161. 2016. https://doi.org/10.22143/HSS21.7.6.66
  3. S. J. Oh, Kenneth C. H. Kim, "Webdrama Analysis and Recommendation using Text Mining and Opinion Mining Technique of Social Media", Cartoon & Animation Studies, Vol.- No. 44, pp. 285-306, 2016.
  4. S. J. Oh, J. M. Byun, "Study of Viewer Responses and Success Factors through Big Data in Social Media - Focused on 'Unpretty Rapstar 2', Reality Survival of Female Rappers on M-net". Journal of Korean Language and Literature, Vol. 37, No. 2, pp. 527-551, 2015.
  5. Embrain M. "The Research Related Recognition of a Love Experience and Love affair", Vol. 2015, No. 12, pp. 165-220, 2015.
  6. H. H. Kim, S. Y. Lee, H. S. Kim, "Disintegration and Persuasion of Gender Discourse in TV Drama : Depiction of Divorced Women and Single Mothers", Media․Gender․Culture, Vol. 30, No. 3, pp. 5-40, 2015.
  7. O. K. Yang, etc, "Study on Divorce Caused by Extramarital Relationship : Content Analysis on TV Drama : ", Korean journal of social welfare, Vol. 57 No. 3, pp. 165-197, 2005.
  8. J. Y. Kim, D. G. Kim, "A Study on Social Transition of Extramarital Relationship in TV Drama", Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, Vol. 30, No. 6, pp. 39-78, 2016.
  9. H. S. Hwang, "Clustering Corporate Brands based on Opinion Mining: A Case Study of the Automobile Industry", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 17, No. 11, pp. 453-462, 2016. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.11.453
  10. G. S. Go, W. K. Jung, Y. G. Shin, S. S. Park, D. S. Jang, "A Study on Development of Patent Information Retrieval Using Textmining", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 12, No. 8, pp. 3677-3688, 2011. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.8.3677
  11. S. H. Bae, D. H. Kim, I. H. Kwak, Y. K. Song, "Social Experience Strategy of Big Data and SNS era. Acorn Publishing", 2012.
  12. M. Shirota, "The Impact of Big Data. HANBIT Media", 2013.
  13. D. H. Im, "Big data analysis using R, Free Academy", 2015.
  14. J. K. Chang, J. S. Park, S. T. Ryoo, "Development of Korean Opinion Analysis System using Semantic Dictionary and Inverse Opinion Processing" Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 11, No. 8, pp. 3070-3075, 2010. https://doi.org/10.5762/KAIS.2010.11.8.3070
  15. S. I. Choi, K. H. Choi, "Achievement and satisfaction research of the undergraduate orchestra club activities - A convergent aspects of statistical method and opinion mining", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, No. 4, pp. 25-31, 2015. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.4.025
  16. J. S. Kim, "Emotion Prediction of Document using Paragraph Analysis", Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 12, pp. 249-255, 2014. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.12.249
  17. M. B. Song, S. H. Lee, "A Study on the Policy Implication on the Relation of Social Media & Movie industry : Focusing on Emotional Perception & audience Trends", Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 1, pp. 295-303, 2014. https://doi.org/10.14400/JDPM.2014.12.1.295
  18. B. L. Cho, D. H. Kim "A Study on the big data processing and analysis model for the industrial accident prevention", Proceeding of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, pp. 186-187, May, 2015.
  19. B. T. Chun, S. H. Lee "A Study on Big Data Processing Mechanism & Applicability", International Journal of Software Engineering and Its Applications, vol. 8, No. 8, pp. 73-82, 2014.
  20. K. H. Choi, J. A, Yoo, "A reviews on the social network analysis using R", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, No. 1, pp. 77-83, 2015. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.1.077