DOI QR코드

DOI QR Code

초등예비교사의 '어림하기' 이해에 대한 고찰

A Study on Elementary Pre-service Teacher's Understanding about 'Estimation'

  • 투고 : 2017.01.16
  • 심사 : 2017.02.19
  • 발행 : 2017.02.28

초록

The purpose of this study is to investigate and analyze the understandings of elementary pre-service teachers about 'estimation' in the elementary mathematics. Together with this analysis, we identify elementary pre-service teacher's Mathematical Pedagogical Contents Knowledge(MPCK), especially focusing to Subject Matter Knowledge(SMK). In order to this goals, we investigate contents relating to 'estimation' from $1^{st}$ curriculum to 2009 revised curriculum and compare 'rounding up', 'rounding off', 'rounding' in the elementary mathematics textbooks. As results of investigations, 'estimation' has been teaching at the 'Measurement' domain from $3^{rd}$ curriculum, but contexts of measuring weaken from $7^{th}$ curriculum. 'Rounding up(off)' is defined three types in the textbooks from $1^{st}$ to 2009 revised curriculum. And we examine elementary pre-service teachers through the questions on these 'estimation' contents. On the analysis of pre-service teacher's understanding relating MPCK, four themes is summarized as followings; the understanding of '0' in the 'rounding up', the cognitive gap between 'rounding up' and 'rounding off', the difference of percentage of correct answers according to types of question in the 'rounding up', and the difference between the definition of 'rounding up' and the definition of 'rounding'.

키워드

참고문헌

  1. 강완.김남준 (2010). 초등학교 수학과 교육과정에 근거한 교수단위 추출 연구. 수학교육학연구, 20(1), 45-56.
  2. 곽영순.강호선 (2005). 교사평가 수업평가-수업평가 바로하기. 서울: 원미사.
  3. 교육과학기술부 (2009). 수학 4-2. 서울: (주)두산동아.
  4. 교육부 (1995). 수학 4-2. 서울: 국정교과서주식회사.
  5. 교육부 (2014). 초등학교 수학 4-2. 서울 : (주)천재교육.
  6. 교육인적자원부 (2000). 수학 4-나. 서울: (주)대한교과서.
  7. 김현미.류희수 (2012). 분수와 소수 관련 초등 예비 교사들의 PCK 실태 분석. 교과교육학연구, 16(1), 197-229.
  8. 문교부 (1955). 산수 2-2, 3-1. 서울: 대한문교서적주식회사.
  9. 문교부 (1966). 산수 4-1. 서울: 국정교과서주식회사.
  10. 문교부 (1976). 산수 4-2. 서울: 국정교과서주식회사.
  11. 문교부 (1982). 산수 4-2. 서울: 국정교과서주식회사.
  12. 문교부 (1989). 산수 4-2. 서울: 국정교과서주식회사.
  13. 박교식 (2001). 수학용어 다시보기. 서울: 수학사랑.
  14. 방정숙.김상화 (2007). 초등 교사의 수학과 교수법적 내용 지식 정립을 위한 교수.학습 자료 개발. 한국학교수학회논문집, 10(1), 129-148.
  15. 송근영.방정숙 (2013). 수학과 교사지식에 관한 국내 연구의 동향 분석. 한국학교수학회논문집, 16(1), 265-287.
  16. 안미영 (2014). 초등수학 학습지도에서 어림하기 활용 방안 연구. 서울교육대학교 석사학위논문.
  17. 장혜원 (2016). 2015 개정 초등 수학과 교육과정의 변화 내용에 대한 종적 분석. 한국초등수학교육학회지, 20(2), 215-238.
  18. 최승현.황혜정 (2008). 수학과 내용 교수 지식(PCK)의 의미 및 분석틀 개발에 관한 연구. 한국학교수학회논문집, 11(4), 569-593.

피인용 문헌

  1. A Study on the Pedagogical Content Knowledge of Elementary Pre-service Teachers Using Lesson Play: Focusing on ‘Estimation (Rounding)’ vol.21, pp.4, 2017, https://doi.org/10.24231/rici.2017.21.4.425