초록
본 연구의 목적은 간호사가 모바일 기반의 휴먼코칭 헬스케어서비스 제공이 당뇨병 환자의 자가관리 능력에 미치는 영향을 확인하기 위함이다. 당뇨병 진단을 받은 311명을 대상으로 자료를 수집하였으며 수집된 자료는 SPSS Win 23으로 분석하였다. 연구결과, 첫째, 모바일 기반의 휴먼코칭 헬스케어서비스 제공에 의한 혈당계 활용도는 남녀의 차이가 있었고 이는 통계적으로 유의한 차이(${\chi}^2=6.059$, p= .048*)가 있었다. 둘째, 모바일 기반의 휴먼코칭 헬스케어서비스 제공에 의한 혈당계와 활동밴드 활용도는 정적 상관관계가 있었고 통계적으로 유의하였다(r=.660, p<.01). 셋째, 모바일 기반의 휴먼코칭 헬스케어서비스 제공에 의한 혈당계 활용률 추이를 확인한 결과 1주차부터 49주차까지 79%에서 41% 이상으로 유지되었다. 결론적으로, 본 연구에서 모바일 기반의 휴먼코칭 헬스 서비스가 참여자들에게 자기건강관리 능력을 향상에 접근성이 쉽고 비용 효과적인 것으로 일부 확인되었다.
This study aims to investigate the impact of a mobile-based human coaching healthcare service provided for diabetic patients by nurses on their self-management ability. This study collected data from 311 persons who were diagnosed with diabetes from all over the country, and the collected data were analyzed through SPSS Win 23. The results of the study are summarized as follows: First, it was found that the utilization of a glucose meter by the provision of the mobile-based human coaching healthcare service was men group, and there was a statistically significant difference (${\chi}^2=6.059$, p= .048*). Second, there was a positive correlation in the utilization between the glucose meter and an activity tracker band by the provision of the mobile-based human coaching healthcare service, which was statistically significant (r=.660, p< .001). Third, as a result of checking the changes of the utilization of the glucose meter by the provision of the mobile-based human coaching healthcare service, it was maintained between 79% and 41% from Week 1 through 49. In conclusion, this study partially confirmed that the mobile-based human coaching health service was easily accessible and cost-effective in enhancing the participants'self-healthcare ability.