Abstract
Indoor Air Quality(IAQ) affects physical and mental state of person who is residing indoor. Also, it manages daily life condition of Indoor Air in the building. According to the study, office workers spend 23 hours and 12 minutes, about 97% of his/her day indoor. Therefore, Indoor air quality affects not only the health of the person whose staying inside for a long hours but also the productivity and efficiency of work. This study conduct investigations on employees' awareness of indoor air quality of office in university. By doing so, we are able to determine current situation and provide basic data of improvement for derived problems. As a result, most of the respondents were not satisfied with ventilation and moisture which are elements of Indoor Air Quality. These led people to struggle with symptoms of health. Therefore, to improve the indoor air quality of a university office, it is necessary to exchange the air six times an hour according to recommendation of Refrigeration and Air Conditioning Engineers (ASHRAE)in the United States. Also, plan for Ventilation system that consider temperature, humidity and air flow indoor shall be provided for high quality conformability. furthermore, It is necessary to consider the multilateral in factors of generation of revenue through health care savings of workers and improvement of productivity.
실내공기질(Indoor Air Quality, IAQ)은 실내에 상주하는 이용자의 심신에 영향을 주는 공기의 질이라고 정의할 수 있으며, 보통 일상생활을 영위하는 건물 내부의 공기상태이다. 과거에 비해 많은 사람들이 실내에서 거주하는 시간이 증가하였고, 생활수준이 높아짐에 따라 건강에 영향을 미치는 실내공기질에 대한 관심이 증대되고 있다. 사무실 근로자의 경우, 하루의 약 97%인 23시간 12분을 실내에서 보내는 것으로 조사되었는데, 오랜 시간 거주하는 근로자의 특성상 실내공기질은 건강뿐 아니라 업무 생산성과 효율성에도 영향을 미치는 것으로 발표되었다. 따라서 향후, 대학 사무공간의 실내공기질의 개선을 위해서는 전 세계적으로 공인된 미국의 냉동공조학회(ASHRAE)의 권고 사항처럼 1시간에 6회 이상의 공기 교환이 이루어 져야 할 것이며, 질 높은 쾌적함을 위해서 온습도 및 기류까지 고려한 환기시스템 계획이 세워져야 한다. 또 외기공기 유입을 막아 무조건적인 에너지 비용의 저감만을 강요할 것이 아니라, 적절한 환경 제공을 통해 기대되는 근로자의 의료비 절약과 생산성 향상을 통한 수익 발생 등의 요인을 고려해야 할 것이다.