Abstract
Machines and robotic structures are questioning existential bases of human beings. They influence our way of thinking and transform our social philosophies and value systems. The same time they keep their fascination ever since. Mechanical technique and skills are symbols for development and hazard at the same time. The attraction of this ambivalence is reviewed in this thesis by having a look at kinetic elements in modern sculpture. The author is focusing on classical sculptural positions that use machines or machinery within sculptural artworks. The historical development is examined and certain examples from the classical modern era are discussed as role models during their time. On this scenario, the portraits of two young contemporary outstanding positions in the field of kinetic art and installation are analyzed and explained. One of the goals was to investigate the eastern and the western language of two artists that are doing artworks in the same field and compare the works and the cultural expressions to each other. Different cultural positions and visual languages become visible due to the research. And the author's final conclusions is, that even in a globalized world there will always be significant local distinguishes remaining.
기계나 로봇은 인류의 실존적인 기반에 질문을 던진다. 기계들은 인간의 사고방식에 영향을 주었으며, 사회철학과 가치체계까지 변화시켜왔다. 이와 동시에 기계들은 줄곧 다양하고, 매력적인 특징들을 함유해왔다. 기계기술의 발전은 인류의 발전이라는 상징적 의미와 동시에 인간 존재를 위협하는 위험성이라는 상징적 의미를 함께 가지고 있다. 이러한 기계의 양가적인 특징들을 현대조각의 키네틱 요소에서도 발견할 수 있다. 필자는 조각적인 작품 중에서도 기계나 기계의 메커니즘을 활용하는 조각에 초점을 맞추었다. 이를 역사적인 발전과정을 통해 검토하였으며, 현대미술의 특정 예시들을 당대의 대표 모델로 논하였다. 본 연구는 키네틱아트와 설치미술 분야에서 두각을 나타내는 두 명의 젊은 동시대 작가인, 최우람(Choe u-ram)과 예페 하인(Jeppe Hein)을 대표모델로 선정하였다. 두 작가는 기계나 기계의 메커니즘을 사용하는 동양과 서양의 작가로서, 두 작가의 표현방식의 차이가 존재한다. 예시로 몇 가지 작품을 제시하고, 비교를 통하여 두 작가의 문화적 차이와 시각 언어의 차이가 나타나는 이유에 대하여 분석하였으며, 이를 바탕으로 글로벌화된 세계에서도 지역적 특징이 항상 남아있음을 결론으로 제시한다.