DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Animation Production System on the Basis of the Media Window Strategy: Focusing on Examining the Direct to Video Superhero Animation

미디어 윈도우 전용 애니메이션 제작 활성화를 위한 연구: Direct to Video 슈퍼히어로 애니메이션 제작 시스템에 대한 고찰을 중심으로

  • 권재웅 (한림대학교 미디어커뮤니케이션학부 디지털미디어콘텐츠전공)
  • Received : 2017.10.29
  • Accepted : 2017.12.08
  • Published : 2017.12.31

Abstract

This study deals with the production system of the superhero animation that are based on DC comic books and are produced by Warner Brothers company, and tries to find out ways in order to vitalize the new window of the animation market. 28 superhero animations released from 2007 until 2017 are analyzed. Several critical points are drawn out and can be applied to the Korean animation industry. There are two categories, one is about the management of the production system, and the other is about the subcontract system. In managing the production system, there are three points: First, there are several people who play the role of either a producer or a director many times. Second, producers used to work as a group. Third, some people work not only as a producer but also as a director. In carrying out outsourcing contracts, there are six points: First, only Korean and Japanese companies participate as subcontract companies. Second, about two companies used to take part in the subcontract production in a year. Third, in case of number of people involved in production, there are more Japanese than Korean. Fourth, Japanese companies deal with some parts of the pre-production as well as the main production in . Fifth, a Japanese company has a sub-subcontract with a Korean company in one episode of . Sixth, Korean companies mostly focus on the production part of key animation. Important points that the Korean production system has to consider are also suggested under the two categories. In the production system management, there are two points. It is needed to make use of the group producer system, and it is critical to develop the story line of universe type such as DC Universe. In case of the outsourcing production system, it is essential to keep up educating 2D type of animation and, at the same time, to participate actively in the global outsourcing production. By considering these crucial points, it is expected to keep producing animation that can be used for the media window such as IPTV.

본 연구는 애니메이션 시장의 새로운 윈도우를 활성화시키기 위해 DC 코믹스(DC Comics)의 슈퍼히어로 만화를 원작으로 하는 워너 브러더스(Warner Bros)사의 슈퍼히어로 애니메이션 제작 시스템을 분석했다. 이는 국내의 미디어 환경에서 DVD용으로 제작되는 과정을 적용할 수 있는 윈도우로 IPTV를 고려할 수 있게 되었기 때문이다. 각 작품의 엔딩 크레딧을 분석하는 일종의 텍스트 분석으로서 제작 관여 인력의 역할과 인원을 분석 대상으로 했다. 총 애니메이션 28편을 분석한 결과 다음과 같이 나타났다. 제작 시스템에서 나타나는 특징은 첫째 제작자 혹은 감독의 역할을 복수에 걸쳐 하는 인물들이 있다는 점이고, 둘째 개인이 아닌 복수의 인물에 의한 집단 제작 시스템을 활용한다는 점이며, 셋째 감독과 제작자의 역할을 모두 담당하는 인물 활용이라는 점이다. 외주 시스템에서 나타나는 특징으로는 첫째 한국과 일본의 기업만이 외주에 참여하고 있고, 둘째 한 해에 제작되는 작품을 한 기업이 모두 전담하기보다는 2개 정도의 기업에 분산되고 있으며, 셋째 편당 참여인력 면에서는 일본의 인력이 한국의 인력보다 많다는 점이다. 넷째, <배트맨: 고담 나이트> (Batman: Gotham Knight)는 완성형 제작방식에 조금 더 근접했고, 다섯째 일본 기업이 한국 기업에게 업무를 주는 재하청의 모습도 나타나고 있으며, 여섯째 한국 업체의 투입인력의 역할은 주요 집중 업무가 key 제작으로 변화가 조금 있다. 한국 애니메이션 제작 시스템에 대한 적용하기 위한 핵심도 제작 시스템 운영방식과 외주 제작 시스템이라는 특성에 따라 제시할 수 있다. 제작 시스템 운영 부분에서는 첫째 제작 시스템의 집단화에 대한 고려가 필요하다는 점이고, 둘째 유니버스형 스토리텔링 개발이 필요하다는 점이다. 외주 시스템 부분에서는 첫째 2D 애니메이션 분야에 대한 교육을 지속해야 한다는 점과, 둘째 글로벌 외주 사업에 대한 적극적 참여라는 점이다. 이러한 적용을 통해 제작자의 역할을 강화하고 제작 경험을 축적하면서 IPTV와 같은 다른 윈도우를 이용할 수 있는 애니메이션의 지속적 제작을 유도할 수 있을 것으로 본다. 이러한 캐릭터 중심의 세계관에 대한 연구가 후속 연구로서 두 가지 차원에서 제시될 필요가 있다. 하나는 세계관의 구축으로 가능한 기존의 이야기 자원에 대한 개발에 관한 것이다. 기존의 역사 속에서 세계관 구축이 가능한 캐릭터를 개발하는 것은 고대 게르만족의 신화인 토르가 그 예라고 할 수 있다. 다른 하나는 세계관 구축을 전제로 하는 작품의 개발에 대한 것이다. 현재 영화 등에서 자주 활용되고 웹툰의 캐릭터를 세계관 구축이 가능한 형태로 확장시키는 것은 스토리 기반 콘텐츠들 간의 연계를 강화하는 동시에 애니메이션 작품의 양산을 유도할 수 있다는 장점이 있으므로 이에 대한 연구가 필요하다.

Keywords

References

  1. 한국콘텐츠진흥원, 2016 애니메이션 산업백서, 한국콘텐츠진흥원, 2017.
  2. 강윤주, 한국 애니메이션 인력 양성 시스템에 대한 연구: 대학 애니메이션 교육 과정에 대한 예술경영적 제언, 만화애니메이션 연구, 통권 34호(2014.03), pp.317-344.
  3. 권재웅, 애니메이션 제작자 양성을 위한 대학 교육 프로그램의 개발 전략 연구, 애니메이션연구, 10권 3호 (2014.09), pp.7-30.
  4. 권재웅, 애니메이션 제작 공정에 관한 이론적 고찰: Development (기획개발) 단계를 중심으로, 만화애니메이션 연구, 통권 33호(2013.12), pp.173-202.
  5. 김종옥, 산업화시대 한국 하청애니메이션에 대한 연구: 1970-80년대 애니메이션을 중심으로, 만화애니메이션 연구, 통권 43호(2016.6), pp.47-75.
  6. 이정민, 애니메이션 교육과 제작의 공진화 사례: 한예종 애니메이션과 커리큘럼 특성과 활동을 중심으로, 한국예술연구, 제4호(2011.12), pp.167-177.
  7. 네이버, IPTV, http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3576387&cid=59088&categoryId=59096, 2017.7.8.
  8. Boxoffice Mojo, http://www.boxofficemojo.com/genres/chart/?id=animation.htm, 2017.10.11.
  9. DCcomics videos, http://www.dccomics.com/videos.
  10. DC Universe, https://www.dcuniverseonline.com/home.
  11. Wikipedia, Warner Premiere, https://en.wikipedia.org/wiki/Warner_Premiere, 2017. 3.14
  12. Wikipedia, DC Universe Animated Original Movies, https://en.wikipedia.org/wiki/DC_Universe_Animated_Original_Movies, 2017.3.14
  13. Wikipedia, Direct-to-video, https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-to-video, 2017.3.14
  14. Wikipedia, Warner Bros. Animation, https://en.wikipedia.org/wiki/Warner_Bros._Animation, 2017.3.14
  15. Wikipedia, Justice League (TV series), https://en.wikipedia.org/wiki/Justice_League_ (TV_series), 2017.3.14
  16. Wikipedia, DC Universe, https://en.wikipedia.org/wiki/DC_Universe, 2017.3.14.