DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the storytelling strategy of Animation Studio using Mythology - Based on the comparative analysis of Disney and Dream Works

신화를 활용한 애니메이션 스튜디오의 스토리텔링 전략 -디즈니<미녀와 야수>와 드림웍스<슈렉>의 비교분석을 중심으로

  • Received : 2017.10.29
  • Accepted : 2017.11.26
  • Published : 2017.12.31

Abstract

As the expansion of the cultural industry expands, various competitive structures are formed and the methodologies for producing commercial success are being discussed. Among them, Hollywood studios use political relationships and apply ideologies that can produce the best interests. Also, they use a structure that can convey this ideology, which is a mythology. The myth has satisfied the public for a ling time. Campbell suggested that strategies come from the myth, and the ideology emerged as a result of what mythology has to do with existing powers. Disney and Dream Works use the mythology and combine their own values into ideology. Disney and Dream Works choose conflicting ideologies in a different growth background. If Disney is recognized as an educational animation by the ruling class, Dream Works are supported by the public for their actions against Disney. Disney has conservative and patriotic personality, Dream Works is more liberal and progressive. Disney's structure came out first, and Dream Works parodied it. So we can compare Disney and Dream Works with similar myths to create a storytelling structure that embodies ideology. As a result, Disney and Dream Works have been choosing the 9 stages the key of Ideology form the 17 stages of the mythology and reduced them to the introduction, growth and completion. In the first units of the introduction, Disney dealt with the subject of social leaders who sacrificed to the ruling class and Dream Works hinted at the overthrow of the ruling class through the irony. If Disney had deployed colored races in the main characters, Dream Works used a variety of races from the main characters to others. In the second units of growth, Disney organized the process of accepting the value of the ruling class, and Dream Works showed the individual values, not the values of society. In the third units completion, Disney showed the main character who live in the world of the ruling class rebuilded, and Dream Works removed the ruling class and went back to the Individual life. Through the structure of Disney and DreamWorks, we learned how to utilize the mythical structures that transform according to ideologies. The right way to organize works will require the strategic approach to storytelling.

문화산업시장의 확장으로 다양한 경쟁구도가 형성되면서 상업적 성공을 위한 제작사들의 방법론이 논의되고 있다. 그 중에서도 할리우드의 스튜디오들은 단순한 상업논리를 넘어 정치사회 관계를 이용하며, 작품에는 최상의 이익을 창출시킬 수 있는 특정 이데올로기를 적용시킨다. 또한 이런 이데올로기를 효과적으로 전달할 수 있는 구조를 활용하는데, 그 대표적인 것이 바로 신화이다. 오랜 세월에 거쳐 대중에 의해 전해내려 온 신화는 집단을 만족시키는 전략들을 가지고 있다. 캠벨은 이런 전략들을 원질신화의 정형화된 구조로 도출시켰고, 신화가 현존하는 권력과 어떤 관계를 맺는가에 따라 이데올로기가 드러난다고 했다. 제작사들은 원질신화의 구조에 자신들의 특정 가치를 접목시켜 이데올로기를 담는데, 디즈니와 드림웍스의 작품에서도 이를 찾아볼 수 있다. 디즈니와 드림웍스는 전혀 다른 성장배경 속에서 상반되는 이데올로기를 선택한다. 디즈니가 검열의 역사를 경험하며 사회 지배층과의 유착을 통해 보수의 교육적 애니메이션으로 인정받는다면, 드림웍스는 이런 디즈니의 가치를 전복시키는 진보주의의 반성적 시각으로 대중들에게 지지를 받는다. 디즈니가 작품에 보수적, 애국적 성향을 담는다면 드림웍스는 좀 더 자유주의적, 다국적 성향을 보여준다. 이런 대립의 관계는 서로의 존재를 통해 상호작용하는데, 디즈니의 구조가 선행되고 이를 패러디하는 드림웍스의 구조가 나타나면서 두 가치를 비교할 수 있는 담론이 존재하는 것이다. 그렇다면 신화의 구조를 기준으로 두 스튜디오의 작품을 분석해봄으로써 전혀 다른 이데올로기를 전달하는 변형 구조를 알아볼 수 있을 것이다. 이데올로기를 담아내는 스토리텔링 구조를 도출해내기 위해 유사한 신화를 품고 있는 디즈니의 <미녀와 야수>와 드림웍스의 <슈렉>을 비교 분석해 보았다. 분석 결과 디즈니와 드림웍스는 원질신화의 17단계 중 이데올로기 전달의 핵심 9단계를 선택해 소개, 성장, 완성의 단위로 축약하고 있었다. 소명을 소개하는 1단위에서 디즈니는 타고난 상위모방 양식의 주인공을 통해 지배층을 위해 희생하는 사회지도자의 주제를 다뤘고, 드림웍스는 아이러니 주인공을 통해 몰락한 지배층의 전복을 암시했다. 디즈니가 백인중심의 가부장제를 따르는 주인공과 피지배층, 그림자에 유색인종을 배치했다면 드림웍스는 주인공에서부터 주변인물까지 다양한 인종을 활용하고 있었다. 성장의 방향을 보여주는 2단위에서 디즈니는 지배층의 보수적 가치를 받아들이는 과정을 구조화하고, 드림웍스는 사회의 가치가 아닌 개인의 가치를 깨닫는 구조를 보여줬다. 마지막 3단위에서는 완성된 결과를 보여주는데, 디즈니는 지배층의 세상을 재건하고 여기에 편입한 주인공을 보여주며, 드림웍스는 지배층을 전복시키고 개인의 삶으로 귀환해 삶의 다양성을 인정했다. 디즈니와 드림웍스의 구조를 통해 이데올로기에 따라 변형되는 신화구조의 활용방법을 알 수 있었다. 자신들의 이데올로기를 담은 메시지 전달을 위해 적절한 여정의 구조와 인물들이 재구성 되는 것처럼 스토리텔링의 전략적 접근이 필요할 것이다.

Keywords

References

  1. 김준양, 애니메이션 이미지의 연금술, 한나래, 2001
  2. 기 소르망, 조윤경 역, Made in USA, 문화세계사, 2004
  3. 노스럽 프라이, 문학의 해석, 김인환 역, 홍성사, 1978.
  4. 노시훈, 할리우드 애니메이션의 스토리텔링 전략, 심미안, 2008.
  5. 로즈메리 잭슨, 환상성, 서강여성문학연구회 역, 2001.
  6. 마이클 티어노, 스토리텔링의 비밀, 김윤철 역, 아우라, 2008 .
  7. 미르치아 엘리아데, 이동하 역, 성과 속: 종교의 본질, 학민사, 1983
  8. 박기수, 애니메이션 서사 구조와 전략, 논형, 2004.
  9. 박양호, 환상성, 그 잃어버린 꿈을 찾아서, 문학과 창작, 1997.
  10. 배주영, 디지털 애니메이션 스토리텔링, 살림, 2005.
  11. 스튜어트 보이틸라, 김경식 역, 영화와 신화, 을유문화사, 2005.
  12. 에릭 스무딘, 할리우드 만화영화, 노광우 역, 열화당, 1998.
  13. 안진태, 신화학 강의, 열린책들, 2001
  14. 오현화, 영상문학의 이해, 한국문화사, 2006.
  15. 이대현, 14세 소년, 극장에 가다: 동화에 대한 동화의 반란 : 슈렉, 다할미디어, 2015
  16. 이상우, 문학비평의 이해, 집문당, 1995.
  17. 이상일, 변신 이야기, 밀알, 1994.
  18. 정재서, 신화적 상상력과 문화, 이화여자대학교출판부, 2008
  19. 제닛 와스코, 박조원 역, 할리우드 영화 산업론, 커뮤니케이션북스, 2007
  20. 조셉 캠벨, 이윤기 역, 천의 얼굴을 가진 영웅, 믿음사, 1999.
  21. 존 밸트, 이형식 역, 미국영화/미국문화, 한신문화사, 2000
  22. 최기숙, 환상-문학의 기본개념3, 연세대학교 출판부, 2010.
  23. 칼 마르크스, 엥겔스, 칼맑스 프리드리히엥겔스 저작선집 1, 박종철출판사, 1997
  24. 캐서린 흄, 환상과 미메시스, 한창엽 역, 푸른나무, 2000.
  25. 크리스토퍼 보글러, 한춘성 역, 신화, 영웅 그리고 시나리오 쓰기, 무우수, 2005.
  26. 김기국, <라이온 킹> 영웅신화 구조와 이데올로기 비판, 종교문화연구 제 8호, 2006
  27. 권혜경, 마법의 주문 깨뜨리기, 문학과 영상 Vol.6 No.2, 2005
  28. 김만수, '미녀와 야수'의 현대적 변용 양상, 한국학연구 제35집, 2014
  29. 김탁환(2004), 고소설과 이야기 문학의 미래, 고소설연구 제 17권, 2004.
  30. 박유신, <슈렉> 시리즈는 정치적으로 공정한가? : 미국 내 문화충돌과 전복적 욕망의 알레고리, 영상예술연구 Vol.13 No, 2008
  31. 안주아, 애니메이션 영화 <슈렉>의 기호학적 분석, 사회연구 제 10권, 2004
  32. 이정숙, 문학의 미래, 환상성을 통한 독자와의 거리 좁히기, 구보학회 제 4권, 2008.
  33. Benjamin Walter, Imagination, Marcus Bullock and Michale W. Jennings (Ed.) Walter Benjamin Selected Writing Vol. 1, Cambridge: Havard University Press, 1996.
  34. Michale O'Pray, 'Eisensten and Stokes on Disney: Film animation and omnipoence', Jayne Pilling(ed), A reader in animation studies, Sydney:John Libbey & Company, 1997.
  35. Paul Wells, Animation and America, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2002