DOI QR코드

DOI QR Code

The Comparison of the Long-Take Technique of Cinemas and the Continuity of Architectural Space Based on Lacan's Visual-Art Theory

라깡의 시지각 예술이론에 의한 영화의 롱 테이크 기법과 건축 공간의 연속성 비교

  • 최효식 (한양여자대학교 인테리어디자인과)
  • Received : 2017.10.31
  • Accepted : 2017.12.11
  • Published : 2017.12.31

Abstract

This study aims at establishing a basic theory for the combination of architecture and movies by comparing the long-take technique of movies and the continuity of space, one of space composition principles, which is important in digital architecture based on Jacques Lacan's visual-art theory and finding common features and differences of them. The following is a summary of the conclusions. First, analyzing the long-take technique on the basis of Lacan's visual-art theory found that the subject of representation is scenes of movies and that staring shows features of narrative. Second, the long-take technique can be thought as a cinematic technique which tries to realize the real order beyond the symbolic order in real life through the process of continuous replication of replication of replication of a scene in one shot. Third, in contemporary architecture, which is compared to the long-take technique in the past, the inclined space of opened gaze is similar to the method which tries to realize architectural space of the reality which belongs to the symbolic order close to the real order which belong to significant in human unconsciousness. Fourth, the freeform continuous space of closed gaze, which can be compared to contemporary long take combined with computer graphic technology, has more difficulty in realizing the real order than the long-take technique in the past and inclined, continuous space as the feature which belongs to $signifi{\acute{e}}$ in human consciousness has been strengthened through the circulation which repeats and expands along an observer's movement. Fifth, when the contemporary long-take technique and freeform continuous space expand gaze which opens from the inside to the outside, it is considered that the space which is closer to the real order than the classic long-take technique and inclined continuous space can be created.

Keywords

References

  1. 김석, 에크리-라깡으로 이끄는 마법의 문자들, 초판, 살림, 서울, 2007
  2. Bordwell, David.Thompson, Kristin, 영화예술(Film art : An introduction), 6판, 주진숙.이용관譯, 이론과 실천, 서울, 1993
  3. Bordwell, David, 영화의 내레이션 I (Narration in the Fiction Film), 오영숙 譯, 초판, 시각과 언어, 서울, 2007
  4. Meagan Morris著.Beatriz Colomina編.강미선 외 3인 譯,섹슈얼리티와 공간(Sexuality & Space)-갈라진 벽: 가정 내에서의 관음증, 초판, 동녘, 서울, 2005
  5. Daney, Serge.Oudart, Jean-Pierre, Le Nom-del'Auteur, Cabiers du cineema nos, 234-235(December 1971, January-February 1972
  6. Jean-Pierre Oudart, Cinema and Suture, Screen 18, 4(Winter 1977/1978)
  7. Jencks, Charles, The New Paradigm in Architecture, first, Yale Univ. Press, 2002
  8. Iverson, Margaret, Beyond Pleasure:Freud, Lacan, Barthes, Pennsylvania, the Pennsylvania State Press, 2007
  9. 최효식, 건축구성원리의 정신분석학 적용 연구, 홍익대 박사논문, 2008.6
  10. 고현욱, 서동기, 핸드헬드와 스테디캠을 이용한 롱테이크 촬영 기법 연구-영화 '밀양'과 '살인의 추억을 중심으로, 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 8(1-특집호), 2014.2
  11. 권병철, 그래비티의 움직임연출, 씨네포럼 Vol.24, 2016.8
  12. 김기정, 들뢰즈의 시뮬라크르를 통한 문화분석시론, 인문컨텐츠Vol.22, 인문컨텐츠학회, 2011
  13. 박철웅, 알폰소 쿠아론의 롱테이크 미학-<이투마마>, <칠드런오브 맨>을 중심으로, 영화연구, Vol.45, 2010.9
  14. 김현정, 자크 라깡의 시각예술이론을 통한 현대 공간 분석, 국민대 석사논문, 2008
  15. 류제형, <버드맨>의 싱글 쇼트 효과, 씨네포럼 Vol.23, 2016.4
  16. 이관석, 프랭크 게리의 뮤지엄들이 현대 뮤지엄 건축에서 갖는 의미, 대한건축학회논문집 계획계, Vol.29, No.11, 2013.11
  17. 이재인, 라깡의 응시에 의한 도널드 저드의 작품 속 건축적 특성 분석연구, 대한건축학회논문집 계획계, Vol.33, No.8, 2017.8
  18. 정태수, 안드레이 타르코프스키 영화미학 해법 연구, 영화연구, Vol.15, 1999.8
  19. 최원재, 앙드레 바쟁의 이데올로기와 리얼리즘에 대한 경계-카를로스 아멜라의 원테이크 단편영화를 중심으로, 씨네포럼, Vol.15, 2012.12
  20. 최효식, 시뮬라크럼에 의한 블레이드 러너의 포스트 모더니즘 특성분석, 한국실내디자인학회, Vol.24, No.2, 2015.2
  21. 최효식, 현대 한국영화 속 공간의 모더니즘 특성에 관한 연구, 한국실내디자인학회, Vol.22, No.4, 2013.9
  22. 위키백과 https://ko.wikipedia.org/wiki