DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the STEAM Program Development of Zero Energy House Design for Middle School Students

중학생을 위한 제로에너지 주택디자인 STEAM 교육프로그램 개발 연구

  • 이윤희 (신구대학교 공간디자인과 실내건축전공) ;
  • 이명아 (신구대학교 공간디자인과 건축전공) ;
  • 한혜련 (한성대학교 인테리어디자인전공) ;
  • 이재경 (한성대학교 일반대학원 인테리어디자인전공)
  • Received : 2017.09.19
  • Accepted : 2017.11.20
  • Published : 2017.12.31

Abstract

STEAM education is an effective teaching method to develop self-problem-solving skills through creative thinking. In order to revitalize STEAM education, various program models are being developed recently. The purpose of this study is to develop a STEAM education program based on the project-based learing method that includes the process of solving global environmental problems. The STEAM element was extracted by linking the zero energy house design with the middle school curriculum, and the STEAM education program was developed considering career activities. It was analyzed whether the developed program can improve STEAM core competence and job preparation ability. The education program was conducted for middle school students and the program was evaluated through questionnaires. In order to strengthen the STEAM competency, project-based learning method was applied and it was able to enhance the active problem solving ability of learners. In addition, opportunities for career experience could be provided through career exploration programs and various activities. Through this STEAM education program, it is expected to contribute to cultivating human resources with convergence knowledge and core competency.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 초.중.고 창의적 체험활동 교육과정 해설, 교육과학기술부 고시 제 2009-41호, 2009
  2. 교육과학기술부, 손에 잡히는 창의적 체험활동(중학교), 2010
  3. 교육과학기술부, 2011년 업무보고, 2010.12
  4. 교육과학기술부, 학교 진로교육 목표와 성취기준, 2012
  5. 김우석 외 3명, 창의.인성 및 STEAM 교육을 위한 제로에너지 하우스 만들기 프로그램 개발, 환경교육, 26권, 3호, 2013.9
  6. 박순경, 학습자주도적 학습 활동으로서의 프로젝트법에 대한고찰, 교육과정연구, 17권, 2호, 1999
  7. 박혜연, STEAM에 기초한 환경 융합 프로그램 개발, 한국교원대 교육대학원 석사논문, 2013
  8. 백윤수 외 8명, 우리나라 STEAM 교육의 방향, 학습자중심교과교육학회 학습자중심교과교육연구, 제11권, 제4호, 2011
  9. 백윤수 외 8명, 융합인재교육(STEAM)실행 방향 정립을 위한 기초 연구, 한국과학창의재단, 교육과학기술부, 2012
  10. 성진선 외 1명, 태양광에너지를 활용한 융합인재교육 프로그램 개발에 관한 연구, 브랜드디자인학연구, 통권 제33호, 13권, 1호, 2015.3
  11. 윤희정, 웹기반 프로젝트 학습에서 학습의 실제성(Authenticity ), 학습동기, 성취도와의 관계 규명, 이화여대 석사논문, 2006
  12. 이나리, 프로젝트 기반 학습이 비판적 사고력에 미치는 영향, 이화여대 교육대학원 석사논문, 2010
  13. 이옥희, <환경>프로젝트 학습활동이 초등학생들의 자기환경화에 미치는 효과, 대구교육대 석사논문, 2005
  14. 이윤희 외 3명, 초등학생을 위한 기후변화대응 환경디자인 STEAM 교육프로그램 개발 연구, 한국실내디자인학회논문집, 제25권, 6호, 2016.12
  15. 임경미 외 1명, 자원과 에너지를 주제로 한 STEAM 교육프로그램 개발 및 적용, 실과교육연구, 제20권, 3호, 2014.8
  16. 조경란, 중학생을 대상으로 한 STEAM프로그램 개발 및 적용, 전북대 교육대학원 석사논문, 2014
  17. 교육부, http://www.moe.go.kr
  18. 국가교육과정정보센터(NCIC), http://ncic.go.kr
  19. 한국과학창의재단, https://www.kofac.re.kr
  20. 연합뉴스, 2017.10.16, http://www.yonhapnews.co.kr/bulletin/2017/10/14/0200000000AKR20171014053800009.HTML?input=1195m