Abstract
The damage caused by information spill, forgery, falsification, and deletion by cyber infringement in educational institutions and universities is very large. In this study, we analyzed the types, causes, and problems of cyber infringement in educational administrative institutions and universities. As a result, administrative, physical and technical information protection activities were weak. In this paper, we propose a security enhancement method for each domain by dividing them into Internet zone, network-neutral zone (DMZ: Demilitarized Zone), general server zone, internal server zone (Server Farm), and user zone so that these vulnerabilities can be easily identified, supplemented or security enhanced. In addition, we have proposed a method to apply security information system architecture and information protection technology correctly for educational administration institutions and universities. This study is meaningful not to provide conceptual guidance but to suggest specific action and procedure oriented security management plan.
교육기관 및 대학에서 사이버침해에 의하여 정보가 유출, 위조, 변조, 삭제 등 훼손되었을 때의 피해는 매우 크다. 본 연구에서 교육 관련 행정기관과 대학을 대상으로 사이버침해의 유형, 원인 및 문제점 등을 분석한 결과 관리적, 물리적, 기술적 정보보호 활동이 취약했다. 따라서 본 연구에서는 이들 취약점을 쉽게 식별하고, 보완 또는 보안성을 강화할 수 있도록 인터넷 영역, 네트워크 중립 영역(DMZ: Demilitarized Zone), 일반 서버 영역, 내부 서버 영역(Server Farm), 사용자 영역으로 구분하여 각 영역별로 보안강화 방안을 제시하였다. 또한, 행정기관 및 대학을 위한 보안성 높은 정보시스템 아키텍처와 정보보호 기술을 올바르게 적용할 수 있는 방법을 제시하였다. 본 연구는 개념적 지침이 아닌 구체적 활동과 절차 중심의 보안관리 방안을 제시한다는 데에 의의가 있다.