Abstract
The purpose of this study was to identify affordance usability problems and to improve an interface on the Web-based Diagnosis-Supplement system from learner's perspective in order to promote to be utilized as an user-friendly system. To address those goals, user testings with 6 students from 4th grade of the primary school and 3rd grade of the middle school were conducted and the firstly improved prototypes were suggested. Then, the suggested prototypes were reviewed by experts and finalized. This study has an implication on the methodology of the usability study by evaluating the system through the Hartson's 3 affordance theory. In addition, it contributes to improving pedagogical effects by the fixing serious affordance usability problems related to main tasks of the system such as the test questions and score visualization and matching between system and real world.
본 연구의 목적은 기초학력 진단-보정 시스템을 사용자 친화적인 시스템으로 활용 보급될 수 있도록 학생의 관점에서 어포던스(행동유도성)의 문제점을 파악하고 이를 개선하는데 있다. 이를 위해 본 시스템을 사용하는 초등학교 4학년~중학교 3학년 총 6명을 대상으로 사용자 테스팅을 수행하여 Hartson의 3가지 어포던스 관점에서 사용성 문제점을 살펴보고, 개선된 프로토타입을 도출하였다. 또한, 휴리스틱 평가를 통해 개선안을 평가해 봄으로써 최종 프로토타입을 제안하였다. 본 연구는 교육 시스템의 사용성 개선을 위해 3가지 어포던스 관점에서 평가를 수행함으로써 사용성 문제점을 개선하는 방법에 대한 시사점을 제공하였다는데 의의가 있다. 시험 문제 제시 방법, 시험 점수 등 시스템의 주요 과업과 연결된 심각한 사용성 문제로 어포던스의 개선을 통해 오프라인(실세계)과 동일한 환경에서 시험이 시행될 수 있도록 함으로써 교육적 효과를 높일 수 있도록 기여하였다는데 본 연구의 의의가 있다.