Analysis on the Difference of Student's Thinking for SW Education according to Background Variable

배경변인에 따른 학생의 SW교육에 대한 인식 차이 분석

  • 안성훈 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2017.10.23
  • Accepted : 2017.11.27
  • Published : 2017.11.30

Abstract

In this paper, I analyzed on the differnce of thinking for SW education of SW education research schools' students in 2016 according to background variables - school level, period of SW education and time of internet using. Also, I analyzed the corelation between student's thinking for SW education and background variables. As a result, I found the lower school level and the longer period of SW education, the more positive thinking for SW education is. Also, I found that when time of student's internet using are 1 hour or 2 hour, student's thinking for SW education is the most positive. But I confirmed that the period of SW education and time of student's internet using didn't give any influence to student's think for SW education. Based on result of analysis, I proposed necessities for research of method that method middle school student feel interesting on SW education and method that student keep interesting on long-term SW education.

본 논문에서는 2016년도에 68개 SW교육 연구학교 학생들을 대상으로 조사된 SW교육에 대한 인식을 학교급, SW교육 기간, 인터넷 사용 시간 등의 배경요인별로 차이를 살펴보고 학생들의 SW교육에 대한 인식과 배경요인 간에 어떤 관련이 있는지를 분석하였다. 그 결과, 학교급이 낮을수록, SW교육 기간이 길수록, 가정에서의 인터넷 사용 시간이 1시간~2시간 정도로 적당할수록 SW교육에 대한 인식이 긍정적인 것으로 판단되었다. 그러나 SW교육 기간과 인터넷 사용 시간이 학생들의 SW교육에 대한 인식에 유의미한 영향을 미치지는 않는 것으로 판단되었다. 이와 같은 분석 결과에 따라 중학교에서 학생들의 흥미를 유발할 수 있는 교수학습 방법, 장기간의 SW교육에서 학생들의 흥미를 유지할 수 있는 효과적인 교수학습 방안, 가정에서 적당하게 인터넷을 사용할 수 있도록 학생들을 지도하고 학부모를 계도하는 방안 등의 필요성을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2014). 2015 문.이과 통합형 교육과정 공청회 자료집
  2. 안성훈, 이승진, 남궁지영, 최현종 (2015). 2015 년 SW교육 연구학교 효과 요인 분석연구. 한국교육학술정보원. RR 2015-06
  3. 안성훈, 김종민, 송태옥, 이철현, 김성헌, 이정환, 박형용 (2016). 2016년 SW교육 연구학교 효과성 분석 연구. 한국교육학술정보원. RR 2016-04
  4. 안성훈, 양재명, 정윤경, 신동진, 장원영, 채보영 (2016). 2016년 SW교육 연구학교 운영 실태에 따른 SW교육 활성화 방안 . 한국교육학술정보원. RM 2017-02
  5. 최숙영 (2016). 문제해결의 관점에서 컴퓨팅 사고력 증진을 위한 교수학습에 대한 연구. 컴퓨터교육학회논문지 19(1) p53-62
  6. 김순화, 함성진, 송기상 (2015). 컴퓨팅 사고력 기반 융합인재교육 프로그램의 효과성 분석 연구. 컴퓨터교육학회논문지 18(3) p105-114
  7. Snow, E., Bienkowski, M., & Rutstein, D.. Supporting assessment practices in secondary computer science education. 2014 CSTA Conference, Illinois, USA. 2014
  8. 최형신(2014). Computational Thinking역량 계발을 위한 수업 설계 및 평가 루브릭 개발. 정보교육학회논문지, 18(1) p57-64 https://doi.org/10.14352/jkaie.2014.18.1.57
  9. Wing, J. M (2008). Computational thinking and thinking about computing. Royal Society of London Philosophical Transactions 366(1881) p3717-3712 https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118
  10. Brennan, K., & Resnick, M.. New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. Paper presented at annual American Educational Research Association meeting, Vancouver, BC, Canada. 2012