DOI QR코드

DOI QR Code

The Study of the Contest Exhibition on Corporate Image and Behavior Intention

공모전이 기업이미지와 행동의도에 미치는 실증연구

  • Received : 2017.08.24
  • Accepted : 2017.10.24
  • Published : 2017.12.28

Abstract

This research conducted a positive research to raise the effect of contest exhibitions as PR mechanism, considering the present condition increase in number of consumer participating in contest exhibitions and increase in organizations hosting such exhibitions. This research investigated whether there are differences in corporate image and behavior intention before and after the exhibition. Furthermore, it verified whether there are differences in behavior intention depending on level of satisfaction after exhibition. For the research, 139 university students from 7 universities nationwide who participated in exhibition hosted by public organizations were selected for analysis. The result shows that there are changes in corporate image and behavior intention before and after exhibitions. The corporate image depending on satisfaction level after exhibition shows that there are significant changes in professional image and trust image, but not in social contribution image. Based on the research result, we verified the value and effect of contest exhibitions.

본 연구는 공모전에 참여하는 소비자들과 이를 주관하는 기업과 기관들이 꾸준히 증가하고 있는 현황을 비추어 공모전의 실제적인 효과를 검증하기 위해 진행하였다. 이에 공모전 실행 전 후에 따른 기업이미지 및 행동의도에 차이가 나타나는지를 알아보고 더 나아가 공모전 실행 후의 만족도에 따라 기업이미지에 차이가 나타나는지를 검증하였다. 이를 위해 공공기관이 실시하는 공모전에 직접 참여한 전국 7개 대학의 광고홍보학과 대학생 139명을 분석하였다. 분석결과, 공모전 실행 전 후의 기업이미지(전문이미지, 신뢰이미지, 사회공헌이미지)와 행동의도에 차이가 나타났다. 또한 공모전 실행 후의 만족도(고/저)에 따른 기업이미지(전문이미지, 신뢰이미지, 사회공헌이미지)를 검증한 결과, 전문이미지와 신뢰이미지에는 유의미한 결과가 나타났으나 사회공헌이미지에서는 나타나지 않았다. 이러한 연구결과를 토대로 공모전의 가치와 효과를 입증하였다.

Keywords

References

  1. 아크로팬, 2016.
  2. 이명천, "공모전의 PR 기능과 현황에 관한 개관적 연구," 언론과학연구, 제15권, 제4호, pp.179-204, 2015.
  3. 이동조, 대한민국 20대. 공모전에 미쳐라, 서울: 전나무숲, 2013.
  4. 김재곤, 송경숙, "축제이벤트에서의 전통향토 음식체험관광에 대한 관광동기가 기대도와 지역애착 및 관광만족에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호, pp.434-448, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.10.434
  5. Joseph Sirgy, and Tidwell John, "Effect of self-congruity with sponsorship on brand loyalty," Journal of Business Research, Vol.61, No.10, pp.1091-1097, 2008. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2007.09.022
  6. 김수영, 전종우, "공모전 속성이 공모전에 대한 태도 및 기업이미지, 기업태도, 행동의도에 미치는 영향," 단국대학교 사회과학연구소, 제6권, 제1호, pp.99-125, 2012.
  7. Easton, Allen, Corporate Style versus Corporate Image, Journal of Marketing Research, Vol.III, 1996.
  8. Andreassen, Tor Wallin, and Bodil Lindestad. "The effect of corporate image in the formation of customer loyalty," Journal of Service Research Vol.1, No.1, pp.82-92, 1998. https://doi.org/10.1177/109467059800100107
  9. Fombrun, Charles, and Mark Shanley, "What's in a name? Reputation building and corporate strategy," Academy of management Journal Vol.33, No.2, pp.233-258, 1990. https://doi.org/10.2307/256324
  10. Lemmink, Jos, Annelien Schuijf, and Sandra Streukens, "The role of corporate image and company employment image in explaining application intentions," Journal of Economic Psychology, Vol.24, No.1, pp.1-15, 2003. https://doi.org/10.1016/S0167-4870(02)00151-4
  11. 신기혁, 이현우, "광고공모전의 기업 홍보와 대학생 광고교육에 대한 활용 방안," 마케팅커뮤니케이션연구, 제2권, 제2호, pp.7-29, 2009.
  12. 송윤애, 대학생 대상 공모전이 기업이미지에 미치는 영향, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 2009.
  13. 유창조, "사회공헌활동의 유형과 성공요건," 마케팅연구, 제30권, 제1호, pp.177-197, 2015.
  14. 강은정, "공공기관 홍보에 관한 인식 연구," 단국대학교 정보미디어대학원, 1, p.2, 2012.
  15. Loyce consulting보고서, 경륜경정소비자성향 및 인식 조사, 2016.
  16. 윤각, 서상희, "기업의 사회공헌활동과 기업광고가 기업이미지와 브랜드태도 형성에 미치는 영향력에 관한 연구," 광고연구, Vol.61, pp.47-72, 2003.
  17. 차희원, "기업명성의 개념 정립과 한국형 명성지수개발에 관한 연구," 광고연구, 제64권, pp.259-289, 2004.
  18. 조태영, 서태양, "안동 하회마을 문화관광체험이 관광만족과 행동의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제7권, pp.361-370, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.7.361
  19. R. Goldberg, Corporate image : Business competency vs. social conscience, Boston, Harvard University, December, 1998.