DOI QR코드

DOI QR Code

A Qualitative Study on the Learning Outcome of PBL Instruction

PBL 수업적용에 따른 학습 성과에 관한 질적 연구

  • 김경화 (광주여자대학교 교양교직과정부)
  • Received : 2017.08.25
  • Accepted : 2017.10.10
  • Published : 2017.12.28

Abstract

The purpose of this study was to examine the learning outcome of problem-based learning as an efficient teaching method to improve the competencies of great talents for future society. A general education course of a university that was one of teaching profession courses titled "prevention of school violence and countermeasures" was provided in the form of PBL, and data were gathered, which were reflective journals, evaluation sheet and observational journals. As a result, PBL produced learning effects such as understanding and applying learning contents, fostering cooperativeness, problem-solving skills and a sense of responsibility, extended thinking and good understanding of PBL. Also, that provided a great opportunity for the students to build up their character by learning caring and by improving cooperativeness, a sense of responsibility and communicative competency, which preservice teachers should have. The findings of the study suggest that the expansion of PBL is necessary to bolster problem- solving skills, self-directed learning, cooperativeness and creativity that are competencies required in the era of the Fourth Industrial Revolution.

본 연구는 미래인재역량에 효율적인 교수방법으로 문제중심학습(PBL)의 학습 성과를 알아보는데 목적이 있다. 연구를 위해 K대학교 교직소양과목인 '학교폭력 예방 및 대책'을 문제중심학습(PBL)으로 수업을 진행한 후 성찰일지, 평가지, 관찰일지 등을 통해 자료 수집을 하였다. 연구결과 PBL 학습효과로는 학습내용 이해 및 적용, 협동성, 문제해결능력, 사고확장, 책임감, PBL에 대한 이해 등이 나타났다. 또한 타인에 대한 배려, 협동성, 책임감, 의사소통 등 예비교사로서 갖추어야 할 인성적인 측면에서 매우 중요한 기회가 되었다. 이러한 연구결과는 4차 산업혁명 시대에 요구되어지는 문제해결 능력, 협동성 등의 역량 제고를 위해 대학수업의 PBL 적용 확대 필요성을 보여주는 것이라 하겠다.

Keywords

References

  1. M. T. H. Chi, P. Feltovich, and R. Glaser, "Categorization and representation of physics problems by experts and novices," Cognitive Science, Vol.5, pp.121-152, 1981. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0502_2
  2. 서두원, "컴퓨터네트워크 실습 교과목을 위한 PBL 교수학습 모형의 설계와 구현," 공학교육연구, Vol.12, No.1, pp.17-24, 2009.
  3. 최유현, "창의적 공학교육을 위한 문제중심학습의 모형과 절차의 탐색," 공학교육연구, Vol.8, No.1, pp.37-61, 2005.
  4. H. S. Barrows, A. taxonomy of problem-based learning methods, Med. Edu., Vol.20, pp.481-486, 1986. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1986.tb01386.x
  5. 황운학, "실천공학 교수법; ET 헬스기구에 PBL 교수법을 적용한 기초공학 교육," 한국실천공학교육학회논문지, Vol.2, No.2, pp.42-48, 2010.
  6. 황순희, "공학교육사례소개: PBL기반 토의 수업 모형의 구현과 평가: 부산대학교 수업개발 사례를 중심으로," 공학교육연구, Vol.14, No.4, pp.88-96, 2011.
  7. 박민정, "의학교육과정에서 PBL 수업의 적용 효과 연구: 수업후기와 자기평가 및 수업과정 평가지를 중심으로," 교육과정연구, Vol.28, No.2, pp.225-253, 2010.
  8. 김주헌, "경영학 교육에서의 PBL 방식 도입 사례," KBR, Vol.14, No.1, pp.1-15, 2010.
  9. 장용철, 김건국, 김민철, "창의설계입문의 PBL 적용: 충남대학교 환경공학분야 사례," Journal of Engineering Education Research, Vol.16, No.2, pp.78-85, 2013.
  10. 김기태, "경영학 교육에서 문제중심학습의 설계 및 적용사례," 질서경제저널, Vol.5, No.4, pp.63-85, 2012.
  11. 김현우, PBL 수업에서 나타난 학습성과와 학습 정서의 유형 및 단계별 특징, 경희대학교, 박사학위논문, 2012.
  12. H. Barrows and A. Myers, Problem-based learning in secondary schools. Unpublished Monograph. Springfield, IL: Problem-based learning Institute, Lanphier School and South Illinois University Medical school, 1993.
  13. B. B. Levin, Energizing teacher education and professional development with Problem-based learning. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, 2001.
  14. 최정임, 정경원, PBL로 수업하기, 서울: 학지사, 2010.
  15. J. R. Savery, "Overview of problem-based learning: Definition and distinction," The Interdisciplinary Journal of Problem-based learning, Vol.1, No.1, pp.9-20, 2006.
  16. 강인애, 왜 구성주의인가?, 서울: 문음사, 1997.
  17. 조연순, 문제중심학습의 이론과 실제, 서울: 학지사, 2006.
  18. J. R. Savery, Problem-based approach to instruction, In C. M. Reigeluth & A.A.Carr-Chellman(Eds.), Instructional-Design Theories and Models: Building a Common Knowledge Base, New York: Routledge, pp.143-165, 2009.
  19. E. F. Wood, "ABC of learning and teaching in medicine: problem based learning," BMJ, Vol.326, pp.328-330, 2003. https://doi.org/10.1136/bmj.326.7384.328
  20. 강인애, 정준환, 정득년, PBL 수업을 위한 길라잡이-PBL 실천적 이해, 서울: 문음사, 2007.
  21. 최정임, "대학수업에서의 문제중심학습 적용 사례연구. 성찰일기를 통한 효과성 분석을 중심으로," 교육공학연구, Vol.23, No.2, pp.36-65, 2007.
  22. 공하림, "대학 작문 교육에서의 문제중심학습(PBL) 적용 연구," 한국문화저널, Vol.25, pp.7-42, 2014.
  23. 류수영, "경영수업에서 문제중심학습(PBL)을 적용한 사례연구," 교육공학연구, Vol.29, No.1, pp.103-131, 2013.
  24. 배영숙, 이숙휘, 김미회, 선광순, "문제중심학습이 자기주도성과 비판적 사고성향에 미치는 효과," 한국간호교육학회지, Vol.11, No.2, pp.184-190, 2005.
  25. 유명란, 최윤정, 강명숙, "문제중심학습이 학습에 대한 자기주도성과 비판적 사고성향, 문제해결과정에 미치는 효과," 기본간호학회지, Vol.16, No.1, pp.46-55, 2009.
  26. 강인애, 우리시대의 구성주의, 서울: 문음사, 2003.
  27. 김동일, 고혜정, 김은향, 이현응, 김현수, 서미, 이윤복, 이윤선, 홍성두, 인성교육 5개년 종합계획 수립방안 연구, 2015 정책연구개발사업, 교육부, 2015.