DOI QR코드

DOI QR Code

"The Light": An Experimental Moving Image which uses Color, Trace, and Interactivity of Light to Measure Quantitative Presence

"The Light": 정량적 프레즌스 측정을 위한 빛의 색, 빛의 움직임, 빛과의 인터랙션을 이용한 추상영상 실험

  • 전성신 (전자부품연구원 콘텐츠응용연구센터) ;
  • 김성환 (서울시립대학교 컴퓨터과학부)
  • Received : 2017.11.06
  • Accepted : 2017.11.22
  • Published : 2017.12.31

Abstract

In this paper, we raise a question: what makes presence in artistic works. Presence has been defined as a physiological and emotional feeling which feels that he or she is immerged in a specific artworks when he/she is very interested in the artwork. We design and implemented an abstract media art "The Light" which uses the color, trace, and interactivity of light to measure quantitative presence. Frequency spectrum of light on specific object which we perceive makes color; Motion of light and its impact on object makes shape which perceived in our human visual system; Interactivity or perceived distance between object and observer makes intensity of perception. We experimented our images with subjective survey which includes PQS (presence questionnaire survey) and objective test using brain signals (EEG). From our interactive experimental moving images tested on 30 subject, we conclude that we can make more presence as we interact more with images. Photo-realistic images is just pass-by and it is transformed to abstract images, as we more focused on the images, and the essential components of the abstraction includes color, trace, and interaction with subjects.

관람객 자신이 보고 있는 영상 콘텐츠의 공간속에 있는 느낌이나 심리적 경험을 프레즌스라고 한다. 본 논문에서는 (1) 어떤 영상 이미지와 형태에 따라 향상 또는 증강되는지, (2) 관람자의 개개인의 특성에 따른 프레즌스의 변화, (3) 인터랙티브가 가미된 영상작품에서 인터랙티비티가 프레즌스 향상에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 분석하고자 한다. 실험영상으로는 본인이 제작한 "The Light"를 사용하였다. 본 연구에서는 실험영상을 대상으로 연구를 진행하였으며, 실험영상의 주요한 시각적 구성요소인 색상과 형태를 분류하여 프레즌스를 측정하였다. 실험을 통하여 실험영상에 인터랙티브가 가미된 영상을 제작하는 것이 본인의 작품에 프레즌스를 높인다는 결과를 얻었다. 실험영상과 인터랙티브가 가미된 영상의 프레즌스를 측정하기 위해 기존 프레즌스 측정연구를 토대로 새로운 설문지를 작성하였으며, 측정도구로는 설문지 조사형태인 PQS와 뇌파측정 방법인 EEG 측정을 결합하여 실험하였다. 실험 결과에서, 뇌파 측정에 따른 알파파와 베타파의 변화는 프레즌스 증감에 따라 결과치가 달라짐을 확인하였다.

Keywords

References

  1. Merleau-Ponty, Maurice, "L'Oe il et l'esprit," Gallimard - Folio, p.73, 1964.
  2. Abstract Expressionism [Internet], http://blog.naver.com/wolide/140052947692
  3. H. A. Kim, "The Interpretation of Contemporary Art from the Perspective of 'Changing Aura'," Master's thesis, Young Nam University, p.48, 2013.
  4. Robert F. Simons, Benjamin H. Detenber, Bruce N. Cuthbert, David D. Schwartz, and Jason E. Reiss, "Attention to Television: Alpha Power and Its Relationship to Image Motion and Emotional Content," Media Psychology, Vol.5. No.3, pp.283-301, 2009. https://doi.org/10.1207/S1532785XMEP0503_03
  5. Y. H. Kang, "Philosophical Investigation on Mental Images," Master's thesis, Ewha Womans University, 2007.
  6. J. I. Kim, "A Study of Expression through Reinterpretation of Images in Terms of Visual Perception: With a Focus on the Researcher's Own Works," Master's thesis, Seoul National University, 2012.
  7. J. G. Jin, "Meida Art," Humanest, p.117, 2009.
  8. R. Ascott, "Technoetic Arts," The Planetary Collegium, p.210, 2002.
  9. K. M. Lee, "Why Presence Occurs: Evolutionary Psychology, Media Equation, and presence," Presence: Teleoperators and Virtual Environments, Vol.13, No.4, pp.494-505, 2004. https://doi.org/10.1162/1054746041944830
  10. K. Boehner, P. Sengers, and G. Gay, "Affective presence in museum: ambient systems for creative expression," Digital Creativity, Vol.16, No.2, pp.79-89, 2005. https://doi.org/10.1080/NDCR-117286
  11. B. G. Witmer, and M. J. Singer, "Measuring Presence in Virtual Environments: A presence Questionnaire," Presence: Teleoperators and Virtual Environments, Vol.7, No.3, pp.225-240, 1998. https://doi.org/10.1162/105474698565686