초록
최근 우주 기술이 발달함에 따라 전 세계적으로 위성 시장, 특히 소형 위성 시장이 크게 성장하고 있다. 이러한 위성 시장의 성장세 속에서 발사체 시장 역시 성장세를 보이고 있으며 이에 따라 저비용 발사에 대한 수요가 점점 증가하고 있다. 저비용 발사를 위한 방안에는 저비용 추진제를 사용하는 엔진 개발, 제품 생산 및 운송비용 절감 등 다양한 방법이 존재하지만, 발사 비용을 가장 크게 줄이는 방법은 바로 사용한 발사체를 다시 사용하는 것이다. 재사용 발사체의 시작은 유인 우주선으로 유명한 미국의 Space Shuttle이라 할 수 있다. 하지만 Space Shuttle의 경우 재사용이라고 불리기는 하지만 재사용 할 수 있는 부분이 한정되어 있고, 발사 효율이 떨어져 재사용 발사체 임에도 불구하고 상당히 고비용이었다. 최근에는 미국의 SpaceX와 Blue Origin을 중심으로 상업적 목적의 재사용 발사체가 개발 되고 있고 재착륙 시험에 성공하였다. 뿐만 아니라, SpaceX의 경우 이전 재착륙을 성공한 1단 발사체를 정비하여 다시 발사하는데 까지 성공하기도 하였다. 이러한 추세에 따라 유럽, 인도와 같은 국가에서도 현재 재사용 발사체 연구에 심혈을 기울이고 있다. 그리고 Blue Origin을 포함한 미국의 Virgin Galactic, XCOR 등은 민간 유인 우주여행과 같은 재사용 기술을 이용한 상품화도 시도하고 있다. 재사용 기술이 확립되면 세계 발사체 시장의 판도가 바뀔 수 있기에 재사용 기술 동향의 정기적인 확인은 필수적이라 할 수 있다.
With the recent development of space technology, the satellite market, especially the small satellite market, is growing globally. As the satellite market continues to grow, the launch vehicle market is also growing, and demand for low-cost launches is increasing. There are a number of options for low-cost launches, including development of engine that uses low-cost propellants, product and transportation cost savings, but the most effective way to reduce launch costs is to reuse the used launch vehicles. USA's Space Shuttle, a famous rocket as manned spacecraft, could be referred as the start of reusable launch vehicle. However, Space Shuttle had limited reusable parts and it was very expensive even though it is a reusable launch vehicle because of its low efficiency. In recent years, aiming at a real reusable launch vehicle, reusable launch vehicle for commercial purposes have been developed around USA's SpaceX and Blue Origin, and re-landing tests were successfully accomplished. In addition, SpaceX successfully did the re-using of first-stage launch vehicle that had been succeeded in re-landing already. In accordance with this trend, countries such as Europe and India are also concentrating on the study of reusable launch vehicles. Including Blue Origin, companies like Virgin Galactic and XCOR in the United States, are also trying to commercialize the same reusable technology as the private manned space tourism. Confirmation of these technology trends is essential, because the re-use technology could change the landscape of the global launch vehicle market.