DOI QR코드

DOI QR Code

노광 장치 시뮬레이터 개발

Development of a Mask Aligner Simulator for Education

  • 김대정 (서울과학기술대학교 전자IT미디어공학과) ;
  • 박윤정 (서울과학기술대학교 전자IT미디어공학과) ;
  • 정태호
  • 투고 : 2017.11.23
  • 심사 : 2017.12.21
  • 발행 : 2017.12.31

초록

우리나라의 반도체와 디스플레이 산업의 발전으로 해당 분야에 대한 인력 수급이 더욱 활발해지고 있다. 이에 따라 학부의 반도체 수업에서는 기존의 이론에 최신 기술 동향뿐만 아니라 현장 중심형 실무 인재 양성을 위해 반도체 제작 공정도 심도 있게 다루고 있다. 하지만, 반도체 공정은 클린룸 안에 설치된 장비들과 고가의 재료들이 필요하기 때문에 대규모로 진행되는 학부 교육에서 공정 실습이 제공되기는 어렵다. 이 한계를 극복하기 위해 실제 공정이나 공정 이론을 시각화한 동영상 등이 보조 자료로서 사용되고 있으나, 실습으로 대체할 교보재로서는 부족하다. 본 연구에서는 이론 중심의 학부 교육에 간접적인 반도체 공정 실습을 제공하기 위해 3차원 기반의 가상 클린룸을 구현하고, 반도체 공정에서 가장 많이 사용되는 노광 장비에 대한 시뮬레이터를 구현하여 사진 공정 베이에 설치하였다. 본 연구에서 구현하는 공정 시뮬레이터는 학부 교육에서 다루는 이론을 시각화하는데 중점을 두었으며, 포토 마스크와 실리콘 웨이퍼의 정렬과 노광 공정의 진행 따른 감광제의 국부적 변화를 시각화하였다. 개발된 시뮬레이터는 모바일 기기 등과 같은 저성능의 컴퓨팅 환경에서도 실행될 수 있도록 메모리 사용을 최소화하여 실용성을 극대화 하였다.

With the advances in and expansion of the semiconductor and display businesses in Korea the demand of the engineers in such fields is increasing. Keeping pace with the trend, the semiconductor courses in undergraduate not only include the newest technologies in addition to the fundamental theories but fabrication related technologies as well in order to produce engineers with practical knowledge. However, since semiconductor fabrication requires expensive equipment and materials in a clean room, laboratory class can't be provided in undergraduate. To overcome this limitation actual fabrication processes are recorded in video and played in class. In addition, 3D visualization of fabrication processes can be used.

키워드

참고문헌

  1. Kim, S.-Y., Baik, Y.-J. and Park, Y.-R., "The Historical Review of the Semiconductor Industry," The Review of Business History, Vol. 75, No. 6, pp. 145-166, 2015.
  2. Song, H. S., Lee, J. Y. and Kim, T. G., "DEVSbased Modeling Simulation for Semiconductor ManufacturingUsing an Simulation-based Adaptive Real-time Job Control Framework," Journal of the Korea Society for Simulation, Vol. 19, No. 3, pp. 45-54, 2010.
  3. Wu, H.-K., Krajcik, J. S. and Soloway, E., "Promoting understanding of chemical representations: Students' use of a visualization tool in the classroom," Journal of Research in Science Teaching, Vol. 38, No 7, pp. 821-842, 2001. https://doi.org/10.1002/tea.1033
  4. Han, Y.-S. and Jeon, D.-H., "The design and implementation of an educational computer model for semiconductor manufacturing courses," Journal of the Korea Society for Simulation, Vol. 18, No. 4, pp. 219-225, 2009.
  5. Michael, S., Bates, A. D. and Green, M. S., "Silvaco ATLAS as a solar cell modeling tool," Conference Record of the Thirty-first IEEE Photovoltaic Specialists Conference, pp. 719-721, 2005.
  6. May, G. S. and Spanos, C. J., "Fundamentals of Semiconductor Manufacturing and Process Control," John Wiley & Sons, pp. 34-46, 2006.
  7. Jaeger, R. C., "Introduction to Microelectronic Fabrication," Prentice Hall, 2002.
  8. Plummer, J. D., Deal, M. D. and Griffin, P. B., "Silicon VLSI Technology," Prentice Hall, 2000.
  9. Ahmad, I., Ho, Y. K. and Majlis, B. Y., "Fabrication and characterization of a 0.14 um CMOS device using ATHENA and ATLAS simulators," Semiconductor Physics Quantum Electronic & Optoelectronics, Vol. 9, pp. 40-44, 2006.