DOI QR코드

DOI QR Code

Linear Algebra Teaching in the Digital Age

디지털 시대의 대학수학교육: 선형대수학을 중심으로

  • Received : 2017.08.04
  • Accepted : 2017.09.25
  • Published : 2017.11.30

Abstract

The educational environment in the digital age of the 21st century definitely affects teaching and learning methods to be changed. In addition, the perceptions and methods of mathematics education in the digital age have also been changing. This study proposes a university mathematics education model suitable for the digital age, which makes full use of the internet/digital environment and leads the students to participate in the learning processes. We apply the proposed model to Linear Algebra course, and present a concrete method of teaching and learning model including evaluation. This will be the first study on how to organize and operate digital courses in Korea in accordance with the mathematics education in the digital era which is rapidly spreading around the world.

본 연구는 디지털 시대의 대학수학교육이라는 주제로, 21세기 디지털 교육환경에서 한국에 적합한 대학수학교육 강좌를 어떻게 구성하고 운영할 수 있는지에 대한 것이다. 21세기 디지털 시대의 교육 환경은 수학 교수 학습 방법의 변화 뿐 아니라 수학교육에 대한 인식과 철학의 변화에도 지대한 영향을 주고 있다. 본 연구진은 디지털 환경에 적합한 대학수학교육이란 디지털과 첨단 모바일/인터넷 환경을 강의에 적절히 반영하고 이 과정에서 학생이 스스로 학습과정에 참여하도록 안내하는 교육이라고 판단하였다. 따라서 본 연구진은 디지털 시대의 대학수학교육을 위하여 첫째, 다양한 웹 링크와 시뮬레이션 및 계산이 가능한 코드를 갖춘 실습실을 개발하여 강의에 활용함으로써 학생들이 언제 어디서든 실시간으로 실습이 가능하고 둘째, 계산된 결과를 LMS를 통해 동료 및 교수자와 함께 질의 응답 토론하여 개념에 대해 깊게 이해하고 설명할 수 있으며 마지막으로 LMS에서 이루어지는 모든 과정을 평가에 지속적으로 반영하여 학생들이 자신의 학습과정과 문제해결과정을 서술하고 발표하면서 비판적 사고 능력을 자연스럽게 갖추어야 한다는 교수 학습 방향을 제안하였다. 더불어 디지털 교육환경에 가장 적합한 수학강좌 중 하나인 '선형대수학' 강좌에 무료 디지털 전자 교과서와 콘텐츠를 갖추고 연구진이 제안한 방향에 따른 교수 학습 모형과 대학 선형대수학강좌 운영에 대한 구체적인 방법을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 고래영.김덕선.박진영.이상구 (2009). 모바일 환경에서의 Sage-Math의 개발과 선형대수학에서의 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(4), 1023-1041. (Ko, R.Y., Kim, D.S., Bak, J.Y. & Lee, S.G. (2009). Development of Mobile Sage-math and its use in Linear Algebra, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 23(4), 1023-1041.)
  2. 김경원.이상구(2013). 모바일 선형대수학 스마트폰 콘텐츠 개발과 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(2), 121-134. (Kim, K.W. & Lee, S.-G. (2013). Development of smart-phone contents for mobile linear algebra, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 27(2), 121-134.)
  3. 박경은.이상구 (2015). "컴퓨팅 사고력(Computational thinking)" 향상과 Sage 도구를 이용한 수학교육, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 29(1), 19-33. (Park, K.E. & Lee, S.-G. (2015). Improving Computational Thinking Abilities Through the Teaching of Mathematics with Sage, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 29(1), 19-33.)
  4. 이상구.이긍희.최용석.이재화.이지영 (2015). R을 활용한 '대화형 통계학 입문 실습실' 개발과 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 29(4), 573-588. (Lee, S.-G., Lee, G.H., Choi, Y.S., Lee, J.H. & Lee, J.J. (2015). Interactive Statistics Laboratory using R and Sage, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 29(4), 573-588.)
  5. 이상구.이재화.김경원 (2013). Sage 행렬계산기와 선형대수학 Sage 콘텐츠, 한국수학논문집, 21(4), 503-521. (Lee, S.-G., Lee, J.H. & Kim, K.W. (2013). Sage Matrix Calculator and full Sage contents for Linear Algebra, The Korean Journal of Mathematics, 21(4). 503-521.)
  6. 이상구.이재화.김경원 (2014). [빅북] 선형대수학, 교보출판사. (Lee, S.-G., Lee, J.H. & Kim, K.W. (2014). [BigBook] Linear Algebra, Kyobo Book. http://matrix.skku.ac.kr/2015-Album/BigBook-LinearAlgebra-SGLee-New-2015.pdf)
  7. 이상구.이재화.박준현.김응기 (2016). SageMath를 활용한 '대화형 공학수학 실습실'의 개발과 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 30(3), 281-294. (Lee, S.-G., Lee, J.H., Part, J.H. & Kim, E.-K. (2016). Interactive Engineering Mathematics Laboratory, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 30(3), 281-294.)
  8. 이상구.장지은.김경원 (2013). Sage와 Geogebra를 이용한 선형대수학 개념의 Visual-Dynamic 자료 개발과 활용, 수학교육 학술지, 2013국제수학영재교육학술대회 프로시딩, 113-123. (Lee, S.-G., Jang, J.E. & Kim, K,W. (2013). Development and Application of Visual-Dynamic Data for Linear Algebra Using Sage and Geogebra, Studies in Mathematical Education, Proceedings of the 2013 International Conf. on Math. Edu. 113-123.)
  9. Drijvers, P. (2013). Digital technology in mathematics education: why it works (or doesn't), PNA 8(1), 1-20.
  10. Lawrence, S. (2014). The Epistemology of Mathematics in the Digital Age, SINTEZA 2014, 62-65.
  11. Mitra, S. (2015) Meeting of the minds: Research collaborations. [Hole in the Wall]. Retrieved March 2015, from http://www.hole-in-the-wall.com/findings.html
  12. NCSM (2015). Mathematics Education in the Digital Age. NCSM's newest initiative: Iris Project, 1-8.
  13. Pink, D. H. (2011). Drive: The surprising truth about what motivates us. New York: Riverhead Books.