Abstract
In this paper, we define "presence" as a physiological and emotional feeling which feels that he or she is immerged in a specific artworks when he/she is very interested in the artwork. To measure the presence, we use a combined approach of subjective survey and brain signals (EEG). Subjective survey includes PQS (presence questionnaire survey) and IDQS (individual differences questionnaire survey). We experimented with 30 random populations, and we performed Cronbach's ${\alpha}$ test to verify the validity of the survey results. We also cross-checked the survey with EEG test for the populations. From our experimentation, we conclude that opponent color (e.g. yellow and blue) makes strong excitation on presence. In this paper, we believe that there are strong presence even in the abstract images, and it can be stronger than photo-realistic images if we well-design color, forms on the artwork.
본 논문에서는 프레즌스를 관람자가 어떤 예술 작품을 보고 시간의 흐름을 인지하지 못할 정도로 집중하는 상태가 될 때 느끼는 생리학적, 감성적인 반응이라고 정의한다. 본 논문은 관람객의 프레즌스를 이끌어 내는 요소에 관한 논문이며, 프레즌스 측정을 위해 설문지와 뇌파측정을 하였다. 프레즌스 질문지(PQS )와 개인적인 성향을 묻는 질문지(IDQS)를 만들었다. 본 논문은 설문지의 각 문항을 점수화 하여 통계처리 하였다. 통계처리는 SPSS/WIN 통계프로그램 18.0을 활용하였으며, 본 논문에 사용된 척도의 신뢰도 검사를 위해 Cronbach's ${\alpha}$를 사용하였다. 본 논문에서는 색감에 따른 프레즌스 증강에 관한 분석을 하였으며, 디자인과 형태를 가미한 추상적인 이미지가 사실적인 이미지 보다, 프레즌스를 더욱 강하게 만들 수 있다고 결론 지었다.