Abstract
The SOLAS ship should carry at least 83 different types of equipment based on the SFI group codes and each of which consists of several to dozens of components. During ship operation, it is necessary to ensure the normal operation of such equipment, and remote maintenance is highly demanded for immediate repair in the event of a equipment fault. This study proposes to find suitable classification system and to derive database structure for remote maintenance of navigation and communication equipment. As a result of this study, the classification system of equipment should be layered into equipment type, model, and component, and main table in the database consists of FMEA, service history, case data through Q&A, Preventive Maintenance. A database was constructed for 140 navigation and communication equipment models and 750 components. In order to evaluate the practical effects, service engineer evaluated the usefulness using the cloud app.
SOLAS 선박은 SFI group 코드 기준으로 적어도 83종의 장비를 탑재해야 하고, 각각의 장비는 다시 수 개에서 수십 개의 컴포넌트로 구성이 된다. 선박 운항 중에는 이러한 장비의 정상적인 운영이 보장되어야 하고, 문제 발생시 즉각적인 수리를 위하여 원격유지보수의 요구사항이 높다. 본 연구는 항해통신장비의 원격유지보수에 적합한 장비의 분류체계를 제시하고, 적절한 데이터베이스 구조를 도출하고자 했다. 연구 결과, 선박 항해통신장비의 원격유지보수를 위하여, 장비의 분류체계는 장비의 종류, 모델, 컴포넌트로 계층화되어야 하고, 고장모드와 영향분석, 질의응답, 수리이력, 상태정보와 예방정비 등의 테이블을 장비 모델 기준으로 구축하는 것이 효과적임을 알게 되었다. 140개의 항해통신장비 모델과 750개의 컴포넌트에 대하여 데이터베이스를 구축하였고, 실질적인 효과를 평가하기 위하여 선박장비 수리전문가가 클라우드 앱을 이용하여 검색 결과의 유용성을 평가하였다.