DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of the Research Trend on Life-long Education for People with Disabilities -Focusing on Journal Articles in Special Education and Disabled Welfare in Korea-

장애인 평생교육 관련 연구동향 분석 -국내 특수교육 및 장애인복지 관련 학술지를 중심으로-

  • 주재승 (단국대학교 일반대학원) ;
  • 윤지현 (강남대학교 일반대학원) ;
  • 김두영 (단국대학교 특수교육대학원)
  • Received : 2016.01.30
  • Accepted : 2016.03.25
  • Published : 2016.03.31

Abstract

The purpose of this study was to analyze research trends in life-long education for people with disabilities by analyzing journal article related to special education and disabled welfare in Korea, present suggestions for future study in the field. For the purpose, the author selected 94 studies listed on 16 kinds of journal articles related to special education and disabled welfare, analyzed trend journals by year, trend research topics, research methods. The results through data analysis are as follows. First, the studies on life-long education with disabilities were increasing, expecially representing a sharp increase from 2014. Second, the research topic areas most referred were studies related life-long education curriculum and program, life-long learner and learner group. Third, most of the first authors came from universities in Metropolitan and Yeongnam area. The research study using a questionnaires was that the majority method. Based on this results, the implications for future studies on life-long education for people with disabilities were discussed.

이 연구는 국내 특수교육 및 장애인복지 관련 학술지에 등재된 장애인 평생교육 관련 연구의 전반적인 동향을 분석하고 향후 연구의 방향을 제시하는 데 목적을 두었다. 분석대상 논문은 국내 특수교육 및 장애인복지 관련 학술지 16종에 등재된 장애인 평생교육 관련 연구 94편이며, 연도별 학술지별 동향, 연구주제별 동향, 연구방법의 특성을 분석준거로 사용하였다. 자료 분석을 통해 얻어진 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 연도별 학술지별 연구 동향을 살펴본 결과, 장애인평생교육 관련 연구는 점차 증가하는 것으로 나타났고, 특히 2014년부터 급격한 증가추세에 있는 것으로 나타났다. 둘째, 연구주제별 동향을 살펴본 결과, 평생교육과정 및 프로그램 관련 연구와 평생학습자 및 학습자 집단 관련 연구가 가장 많은 부분을 차지하는 것으로 나타났다. 셋째, 연구방법의 특성을 살펴본 결과, 주저자의 지역은 영남권과 수도권의 대학에 소속된 경우가 가장 많은 것으로 나타났다. 연구유형은 주로 질문지를 활용한 조사연구가 대부분을 차지하였으며, 문헌연구, 질적연구, 실험연구 등의 순으로 나타났다. 연구대상을 살펴본 결과, 장애인평생교육기관과 발달장애를 대상으로 한 연구가 가장 많은 비중을 차지하였다. 이상의 연구 결과를 토대로 향후 장애인평생교육 관련 연구의 방향에 대하여 논의하였다.

Keywords