DOI QR코드

DOI QR Code

The change of Song lian's viewpoint of Literature and The Literary trend in the Late Yuan and the Early Ming dynasty

원말명초(元末明初) 문학 동향 및 송렴(宋濂) 문학관의 변화

  • 박경남 (고려대학교 민족문화연구원)
  • Received : 2016.03.02
  • Accepted : 2016.03.23
  • Published : 2016.03.30

Abstract

This paper review literary trend in the late Yuan and the early Ming dynasty and the position of Song lian 宋濂's literature in that time. Analyzing his literary theory chronologically, this paper were able to reveal that Song lian had falled into ancient prose of the Chin and Han dynasty for a long time. He have been symply summarized as a confucian literary man, but he could not extricate himself from ancient prose during youth and his manhood. It was only after that he met his teacher Huang jin 黃? and withdrew into the six confucian classics and began to have a view of literature based in confusian. But he still wasn't able to rid himself of the temptation of ancient prose. At the age of fifty, assisting Zhu Yuanzhang 朱元璋 in founding Ming dynasty, he's built up his own view of literature based in the Six Confucian Classics 六經, confucian scholars during the Song dynasty, ancient prose of the Tang and Song dynasty like as Hanyu 韓愈 and Ouyang Xiu 歐陽脩's works. In short, undergoing a complete transformation individually and historically through a tumultuous period of the late Yuan and the early Ming, Song lian could establish his own view of literature based in confusian and present ideological coordinates and a new model of the Ming literature.

본고는 원말명초(元末明初) 문학의 전개과정을 검토하면서 명대(明代) 초기 관각문학의 기틀을 다졌던 송렴(宋濂) 문학의 위치를 점검해 보았다. 그는 명대 문학사에서 도학자적 문학관을 견지했던 것으로 단순 요약되고 있지만, 그 과정은 그리 간단하지 않다. 본고는 문학론과 관련된 송렴의 글을 연대기적으로 분석함을 통해 그가 청 장년기까지도 진한고문(秦漢古文) 등의 고문사(古文辭)에 빠져 오랫동안 헤어 나오지 못했음을 밝힐 수 있었다. 송렴은 삼십 세에 스승 황진(黃?)과의 만남을 계기로 육경에 침잠하며 도학적 문예관을 가지게 되었지만 고문사의 유혹을 완전히 떨쳐버리지는 못했다. 오십 이후 주원장(朱元璋)을 도와 명 건국의 주역으로 참여하게 되면서 비로소 자신의 경세적 문학관을 실천적으로 확립하였고, 이후 자신의 도학적-경세적 문학관을 이론적으로 정립할 수 있었다. 그리고 이 과정은 또한 청 장년기 그 자신의 문학 수련의 주요한 대상이자 명초의 가장 중요한 문학적 전범이기도 하였던, "사기" 등의 진한고문을 부정하는 과정이기도 하였다. 요약하면, 원말명초의 격동의 시기에 송렴은 개인적, 시대적으로 문학관의 변화를 겪으며, 그 생애 말년에 육경 및 송대의 도학자와 한유(韓愈) 구양수(歐陽脩) 등의 당송고문을 성인(聖人)의 문(文)으로 통하는 치세의 문학으로 재정립함으로써 명대 문학의 이념적 좌표와 새로운 문학적 전범을 제시하고 있었던 것이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단