Acknowledgement
Supported by : 한국연구재단
The purpose of this study was to examine whether parenting attitudes would have an effect on the developmental trajectories of school adjustment for adolescents in out-of-home care. Additionally, we hypothesized that this model would be different between boys and girls. In this study, we analyzed three waves of data collected from 341 adolescents living in residential facilities, group homes or foster homes by using cluster sampling methods. Growth-curve longitudinal analysis was conducted, and the results indicated that levels of school adjustment had increased from the 1st through the 3rd grade of middle school. Positive parenting attitudes had a positive impact on initial school adjustment and rate of change, whereas negative parenting attitudes had a negative impact only on the initial school adjustment. Second, multi-group analysis revealed that there were group differences between boys and girls in their initial school adjustment by positive parenting attitudes. Based on these results, this study discussed further suggestions to increase school adjustments for adolescents in out-of-home care.
본 연구의 목적은 가정외보호 청소년의 학교적응 발달궤적을 추적하고 그에 대한 예측요인으로 주양육자의 양육태도의 영향을 검증하는 것이다. 더 나아가 주양육자의 양육태도가 가정외보호 청소년의 학교적응에 미치는 영향에 성차가 존재하는지 살펴보고자 한다. 이를 위해 전국 아동양육시설, 그룹홈, 가정위탁지원센터를 군집표집한 종단자료 중 중학교 1학년~3학년까지 341명의 3차년도 자료를 활용한 잠재성장모형과 다집단분석을 실시하였다. 분석결과 가정외보호 청소년의 학교적응이 시간의 흐름에 따라 증가하는 추세를 보였으며, 주양육자의 긍정적 양육태도는 학교적응의 초기치와 변화율에, 부정적 양육태도는 학교적응의 초기치에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 주양육자의 긍정적 양육태도에 따라 남학생과 여학생의 학교적응 초기값에 집단 간 유의미한 차이가 나타났다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 가정외보호 청소년의 학교적응 향상을 위한 방안을 제시하였다.
Supported by : 한국연구재단