International Area Studies Review (국제지역연구)
- Volume 20 Issue 4
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- Pages.185-201
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- 2016
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- 1226-6000(pISSN)
A study on the effect of university entrepreurship education on entrepreurial intention in Gangnueng area
대학창업교육이 창업의지에 미치는 영향에 관한 연구: 강릉지역을 중심으로
- Choi, Sueng Ho (Listen & Look) ;
- Won, Sung Kwon (Business Administration of Catholic Kwandong University) ;
- Han, Sung Soo (Division Welfare of Kyongdong University)
- Received : 2016.11.15
- Accepted : 2016.12.27
- Published : 2016.12.30
Abstract
Korean universities has promoted the entrepreneurship education. University entrepreneurship education has three methods(entrepreneurship lecture, startup events, and institutional supports). This study examined that university entrepreneurship education has how to affect students entrepreneurial intentions. For the empirical investigation of the hypotheses of this study, surveys have been carried out 100 university students who are studying entrepreneurship education in Gangneung area during september 2016. The results of the empirical analysis are as follows : First, venturing space has a significant impact to entrepreneurial intention. Second, entrepreneurship lecture, start-up events, and mentoring does not affect entrepreneurial intention. As a result of this study, university students in Gangneung proved that entrepreneurship lecture, start-up events and mentoring did not affect the entrepreneurship intention. On the contrary, venturing space has a significant impact to entrepreneurship intention. This results suggest that improve entrepreneurial intention of university students needs practical assistance for start-up. This study has limitations have the generalization. The results are limited to Gangneung area, if this study has increase sample surveys or magnify area, it is possible to have produce different results.
현재 한국의 대학들은 학생들의 창업교육을 적극적으로 추진하고 있다. 대학의 창업교육은 크게 세 가지 방법으로 진행되고 있다. 첫째는 창업강좌, 둘째는 창업관련 이벤트, 그리고 셋째는 제도적 지원이다. 본 연구는 한국의 대학창업교육이 대학생들의 창업의지에 유의한 영향을 미치는지 강릉지역 대학생을 대상으로 실증 조사하였다. 본 연구의 가설검증을 위해 강릉지역 대학생들 중에서 창업교육을 받는 학생들 100명을 대상으로 2016년 9월에 설문조사하였다. 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학의 제도 지원으로 창업공간을 제공하는 것은 대학생들의 창업의지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 창업강좌, 창업관련 이벤트 및 멘토링은 대학생 창업의지에 영향을 미치지 않았다. 따라서 강릉지역 대학생들의 창업의지는 창업공간제공에 영향을 받는다. 본 연구를 통해서 강릉지역 대학생들의 창업의지는 창업강의, 창업이벤트, 그리고 멘토링 등의 대학창업교육 효과가 미비하며 창업활동을 위한 실용적인 공간제공 등의 제도적 지원이 필요함을 시사한다. 본 연구를 지역과 표본의 수를 확장하면 상이한 결과의 가능성도 있기에 일반화에는 한계를 지닌다.
Keywords