The Structural Relationship among Lifelong Learning, Life Satisfaction and Depression in Later Life

노인의 평생학습활동과 삶의 만족도 및 우울의 구조적 관계

  • 이지선 (고려대학교 교육학과) ;
  • 김정주 (고려대학교 교육문제연구소) ;
  • 유현옥 (고려대학교 교육학과) ;
  • 서환환 (고려대학교 교육학과)
  • Received : 2016.08.26
  • Accepted : 2016.11.09
  • Published : 2016.11.30

Abstract

The authors aimed to understand the structural relationship among lifelong education, life satisfaction, and depression in later life. For the data analysis, 4,096 older adults aged 65 and more without anti-depression treatment were subtracted from the Korean Longitudinal Study of Ageing (KLoSA) of the year 2012. The findings include that first, older adults' non-formal and informal learning activities influence their life satisfaction positively. Second, older adults' non-formal and informal learning activities have a negative effect on their depression. Third, older adults' depression has a negative impact on their life satisfaction. Fourth, older adults' non-formal and informal learning activities decrease the degree of depression and in turn influence their life satisfaction positively, which shows depression level has a partial mediating effect. The indirect effect of informal learning was greater than that of non-formal learning. We drew practical implications based on these findings.

본 연구는 노인의 평생학습활동과 삶의 만족도, 우울의 구조적 관계를 분석하는데 목적이 있다. 본 연구 목적 달성을 위한 분석자료로 제4차(2012) 고령화연구패널(Korean Longitudinal Study of Ageing : KLoSA) 기본 조사 자료를 사용하여, 항 우울제를 복용하지 않는 만65세 이상 노인 4,096명을 대상으로 분석하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 노인의 비형식교육 활동 및 무형식학습 활동은 삶의 만족도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 노인의 비형식교육 활동 및 무형식학습 활동은 우울에 부의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 노인의 우울은 삶의 만족도에 부의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 노인의 비형식교육 활동 및 무형식학습 활동은 우울을 감소시켜 삶의 만족도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타나 우울이 부분 매개효과가 있는 것으로 확인되었으며, 비형식교육보다 무형식학습 활동의 간접효과가 더 큰 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 실천적 함의를 제안하였다.

Keywords