A Transaction Cost Approach to Analysis on Determinants of Korean SMEs' Transformation into Direct Export

거래비용이론을 이용한 중소기업의 직접수출 전환 결정요인 분석

  • Received : 2016.08.19
  • Accepted : 2016.09.10
  • Published : 2016.09.30

Abstract

In this study, transaction cost approach was applied to analysis on direct export determinants of SMEs by using key attributes of transactions, asset specificity, environmental uncertainty, frequency and marketing capability, with a parameter of opportunism. Typical Transaction Cost Analysis theory explains that when transaction cost with business channels(whether it is for buy or sell) increase, the firms integrate the channels. So it is a choice made by firms regarding direct versus indirect channels. The theory was extended to a model of choice of institutional form of direct or indirect export by a norm of opportunism in this empirical study. The survey result showed that lower level of asset specificity and marketing capability or higher level of environmental uncertainty were likely to expose indirect exporters to higher level of opportunism of direct exporter. And we also saw that indirect exporters were likely to choose direct export chanel when opportunism of exporters was higher. From the standpoint of theory, we can say that the basic propositions of the Transaction Cost Analysis, except the attribute of frequency, are supported. This study result could provide a profiling of target business areas and firms for government's policy on direct export promotion of SMEs.

본 연구에서는 우리나라 중소기업의 수출기업화를 유도하기 위한 결정요인이 무엇인지 분석하기 위해 거래비용이론을 기반으로 중소기업의 거래비용 및 수출기업화 요소가 기업의 수출결정에 어떻게 작용하는지를 파악하고자 하였다. 거래비용이론에서는 제조업의 유통거래에 있어 거래비용 증가 시, 관련 유통거래를 내부화한다고 설명하고 있는데 본 연구는 기존 간접수출에 의한 국내 판매와 이를 내부화한 직접수출 즉, 수출기업화의 거래구조 선택으로 이를 응용하였다. 실증분석결과 중소기업은 거래특유자산이나 국내시장 마케팅 역량이 부족하거나, 혹은 수요 감소와 사업 환경 악화, 경쟁심화 등 시장의 위협요소가 증가하는 경우에는 거래기업의 기회주의에 크게 노출 될 수 있다. 이 경우 중소기업의 기존 간접수출방식에 의한 계약거래는 높아진 기회주의로 인해 부정적인 영향을 받아 거래구조를 변경하여 직접수출 거래방식으로 계약구조 변화를 선택하게 된다.

Keywords

References

  1. 강낙중, 서민교, 김태형(2009), "수출계획지향성의 개념 및 선행요인 수출마케팅 역량과의 관계에 있어 수출지원제도의 효과", 대한경영학회 22권 4호, pp.2299-2317
  2. 권문규, 송상화, 정재훈(2010), "물류아웃소싱 서비스의 거래기간에 영향을 미치는 요인 연구", 물류학회지 제20권 제5호, pp.149-174
  3. 김관보(1999), "신제도론의 거래비용접근에 대한 고찰 : 이론 종합과 재무행정학적 시사점", 한국행정학회 학술대회 발표논문집
  4. 김수용(2004), "중소기업의 마케팅 활성화 방안", 기업은행 경제연구소
  5. 김승범(1999), "중소기업의 수출기업화 지원방안에 관한 연구", 중소기업진흥공단
  6. 김승학(2011), "협력업체의 모기업과의 관계 및 거래비용요소가 경영성과에 미치는 영향", 건양대학교 박사학위논문
  7. 김옥화(2013), "중소기업의 조직역량이 제휴의지와 제휴성과에 미치는 영향분석", 관동대학교 박사학위논문
  8. 김완섭, 김달곤(2000), "거래비용이론을 이용한 발주기업과 협력업체간의 관계에 관한 연구", 산업경제연구 제13권 제6호(하), pp.329-350
  9. 대한상공회의소(2013), 중소기업의 국제화 촉진을 위한 정책과제 건의, 해외시장보고서
  10. 박근호(2007), "국내 벤처기업의 사업전략, 수출시장지향성, 수출성과간 관계에 관한 연구", 상품학연구 제25권 4호, pp.67-84
  11. 복득규(1996), "한국 자동차산업의 수직적 통합 결정요인: 거래비용이론적 접근", 산업조직연구 5권, pp.1-16
  12. 유승훈, 김석수(2000), "한국기업의 해외자회사의 국제소싱전략 결정모형의 실증분석 - 거래비용접근과 경영전략접근의 결합모형", 경영학연구 제29권 제2호, pp. 133-152
  13. 오세환(2014), "수출기업과 내수기업의 일자리 창출 및 생산성 비교", 국제무역연구원, Trade Focus Vol.13, 32호
  14. 이성근(1994), "거래비용을 이용한 유통경로 분석에 있어서 매개변수로서의 기회주의에 관한 연구", 상품학연구 제11호, pp.145-165
  15. 이영환, 홍준형(2009), "거래비용과 거래속성의 관계에 대한 연구", 한국사회와 행정연구 제19권 제4호, pp.49-79
  16. 이인구, 김경민(2013), "프랜차이즈 시스템에서 관계적 지배구조가 가맹점 성과에 미치는 영향에 관한 연구", 상품학연구 31권, pp.89-102
  17. 이호형, "거래비용과 전자무역 활용성과", 국제상무 pp.179-200
  18. 이홍균(2014), "한국 중소기업의 해외마케팅 역량과 선행요인이 수출성과에 미치는 영향", 건국대학교 박사학위논문
  19. 임재오(2013), "벤처기업의 해외수출동기와 성과에 영향을 미치는 핵심요인에 관한 연구", 숭실대학교 박사학위논문
  20. 조성제(2002), "기업간 전자상거래의 물류기능구조 결정요인 분석", 동국대학교 박사학위논문
  21. 조성제, 박현희(2004), "기업간 전자상거래의 물류활동 요인과 유형 관계 분석에 관한 연구", 물류학회지 제14권 제1호 pp.105-131
  22. 지광석(2011), "정부정책의 거래비용이론적 분석 : 규제, 소비자문제, 위해정보시스템 사례를 중심으로", 한양대학교 박사학위논문
  23. 최순식(2011), "중소기업의 시장지향성과 마케팅역량이 경쟁우위와 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구", 숭실대학교 박사학위논문
  24. 표한형, 오동윤, 박태수(2011), "수출 중소기업의 성장단계별 수출결정요인 및 애로요인 연구", 중소기업연구원
  25. 하성흔(2016), "우리나라 중소기업의 수출기업화 결정요인 분석", 단국대학교 석사학위논문
  26. 홍 의(2002), "전자상거래가 물류활동의 아웃소싱에 미치는 영향에 관한 연구", 서강대학교 박사학위논문
  27. Anderson, E.(1985), "The Salesperson as Outside Agent or Employee : a Transaction Cost Analysis", Marketing Science, Vol.4, No.3
  28. Coase, R.(1937), "The Nature of The Firm", Economica, November, pp.386-405
  29. Cavusgil S. T. and Bilkey W. J., Tesar G.(1979), "A Note on the Export Behavior of Firms: Exporter profiles", Journal of International Business Studies, 10, pp.91-97 https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490633
  30. Cavusgil, S. T. and Zou, S.(1994), "Marketing strategy-performance relationship: An investigation of the empirical link in export market ventures," Journal of Marketing, 58, pp. 1-21. https://doi.org/10.1177/002224299405800201
  31. Chelliah, Mohamed Sulaiman and Yusliza Mohd Yusoff (2010), "Internationalization and Performance: Small and Medium Enterprises (SMEs) in Malaysia", International Journal of Business and Management, Vol 5, No.6
  32. Heide, J. B and John, G.(1992), "Do Norms Matter in Marketing Relationships?", Journal of Marketing, Vol.56
  33. Hennart, J. F.(1993), "Explaining the Swollen Middle : Why Most Transaction are a 'Mix of Market' and 'Hierarchy', Organization Science, Vol.6, No.2
  34. Jolanda Hessels and Siri Terjesen(2010), "Resource dependency and institutional theory perspectives on direct and indirect export choices"
  35. Louter, P. G., Ouwerkerk, S., and Bakkeer B. A.(1991), "An inquiry into successful exporting," European Journal of Marketing, vol 25(6), pp. 7-23. https://doi.org/10.1108/03090569110001429
  36. Ring, P. S. and Van De Ven, A. H. (1992). Structuring cooperative relationships between organisations. Strategic Management Journal, vol 13: pp.483-498. https://doi.org/10.1002/smj.4250130702
  37. Stump, R. L. and Jan B. Heide (1996), "Controlling Supplier Opportunism in Industrial Relationships", Journal of Marketing Research, 33, November, pp. 431-441. https://doi.org/10.1177/002224379603300405
  38. Williamson, O. E.(1978), "Transaction Cost Economics: The Governance of Contractual Relations", The Journal of Law Economics, Vol.22
  39. Williamson. O. E.(1985), "The Economic Institutions of Capitalism", The Free Press
  40. Yaprak, A. (1985), "Empirical study of the differences between small exporting and non-exporting US Firms", International Marketing Review, vol. 2 no. 3, pp. 72-83. https://doi.org/10.1108/eb008278
  41. Zou, S. and Stan (1998), "The Determinants of Export Performance: A review of the Empirical Literature between 1987 and 1997", International Marketing Review, 15(5), pp.333-356 https://doi.org/10.1108/02651339810236290