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A study on the Influence factor of user satisfaction to small enterprise consulting system in Korea

소상공인 컨설팅제도의 이용만족도에 미치는 영향요인에 관한 연구

  • 박재용 (신라대학교 상경대학 경영학부)
  • Published : 20160000

Abstract

In 2016, an estimate of 4,800 small enterprises took advantage of management consulting. Therefore, it is time that an accurate analysis on the effectiveness of small enterprise consulting system offered by small enterprise and market service is needed.This research analyzed the user satisfaction of small enterprises that has used the governmental small enterprise consulting system. As independent variables in this research, the following variables were used: (Con: convenience), (Sca: scale), (Eff: effect). As a dependent variable, (Sat: satisfaction) was chosen. Therefore, to analyze how these independent variables account for the influence of the dependent variable, multi-regression analysis was performed.The result of the analysis is as follows: “Convenience(Con)” resulted with a t-score of 2.998 with a P-value of 0.003. With the significance level of p<0.05, the alternative hypothesis of convenience as a significant factor was accepted. “Scale(Sca)” resulted with a t-score of 1.529 with a P-value of 0.129. With the significance level of p<0.05, the alternative hypothesis of effect as a significant factor was rejected. “Effect(Eff)” resulted with a t-score of 2.607 with a P-value of 0.010. With the significance level of p<0.05, the alternative hypothesis of Effect as a significant factor was accepted.In conclusion, to increase the dependent variable “(Sat: Satisfaction)”, strengthening the ability of management consultant in “convenience” as well as “effect” should be implemented to further increase user satisfaction.

매년 소상공인컨설팅(small enterprise consulting) 지원대상은 확대되고 있다. 2016년의 경우 약 4,800여 소상공인에 대한 경영컨설팅(management consulting)을 지원하고 있다. 이에 현재 소상공인시장진흥공단(small enterprise and market service)에서 시행하고 있는 소상공인컨설팅 제도의 실효성에 대한 분석이 필요한 때이다.본 연구는 소상공인컨설팅(small enterprise consulting)을 수행한 소상공인들의 정부지원제도에 대한 이용만족도를 분석하였다. 이를 위해 “지원편리성(Con : convenience)”, “지원규모(Sca : Scale)”와 “지원효과(Eff : Effect)”를 각 독립변수(independent variable)로 하였고, 종속변수(dependent variable)로는 “컨설팅 이용만족도(Sat : satisfaction)”를 선정하였다.따라서 이들 변수가 어떻게 영향을 주는지 알아보기 위하여 다중회귀분석(multi-regression)을 실시하였다. 분석결과 “편리성(Con)”은 t값=2.998 Sig=0.003으로 나타남으로써, 유의수준(significance) p<0.05에서 대립가설(alternative hypothesis)이 채택(accept)되었다. “지원규모(Sca)”은 t값=1.529 Sig=0.129로 나타남으로써, 유의수준(significance) p<0.05에서 대립가설(alternative hypothesis)이 기각(reject)되었다. “지원효과(Eff)”은 t값=2.607 Sig=0.010으로 나타남으로써, 유의수준 p<0.05에서 대립가설(alternative hypothesis)이 채택되었다. 결과적으로 소상공인컨설팅의 만족도(Sat : satisfaction)를 높이기 위하여 경영컨설팅 사업신청에 대한 “편리성” 제고와 경영상 “지원효과(effect)”를 높일 수 있는 경영컨설턴트(management consultant)의 역량강화에 중점적인 개선을 해야 한다.

Keywords