An Efficiency Comparison of Container Terminals in Korea and China by Using Super Efficiency-DEA and Malmquist Productivity Index

Supper Efficiency DEA와 Malmquist 생산성 지수를 활용한 한·중 컨테이너터미널의 효율성 비교

  • 정학빈 (한국해양대학교 대학원 물류시스템학과) ;
  • 김율성 (한국해양대학교 물류시스템학과)
  • Received : 2016.06.09
  • Accepted : 2016.09.12
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The objective of this study was to select world top 20 major container terminals that belong to Korea and China as comparison units to analyze their efficiency and productivity trend. Super Efficiency Data Envelopment Analysis(SE-DEA) and Malmquist Productivity Index(MPI) models were applied to this study. Compared with previous studies, we narrowed down the scope of the comparison units to terminals and conducted more detailed analysis to present more meaningful implications to the actual operation. The different result from existing studies, SE-DEA analysis implied that the major terminals of Busan New Port showed similar efficiency and productivity with China's terminals. In MPI analysis, the average index of Korean and China's terminals is 1.051 and 1.049. The analysis indicates that the productivity was improved 5.1% and 4.9% annually. From 2012 to 2015, the average terminal TCI index of South Korea and China were 1.032 and 1.0318-the main factor which influences MPI. This means improving productivity mainly rely on investment in new equipment and technology upgrades rather than improve operational efficiency over the past few years. Future management decisions should consider more aggressive marketing to increase the volume and improve operational efficiency to enhance productivity. Further research should apply the overall efficiency of the methodology considering the financial diversification, terminal capacity, service levels, and other factors.

본 연구는 세계 20위권 컨테이너항만 중에서 한국과 중국 항만들의 개별 컨테이너터미널을 단위로 SE-DEA와 Malmquist 생산성지수법으로 2012년-2015년 사이의 효율성 및 생산성 변화추이를 분석하고자 하였다. 기존연구들에 비해 본 연구에서는 연구대상의 범위를 항만 내 터미널로 좁혀 더욱 세부적인 분석을 진행하여 실제 운영에 더욱 의미 있는 시사점을 제시하고자 하였다. SE-DEA 분석결과, 기존 연구와 달리 부산항 신항 주요 터미널은 중국 못지않은 효율성 및 생산성을 나타내고 있음을 밝혔다. 또한, Malmquist 생산성지수법 분석결과, 한국터미널의 평균 MPI지수는 1.051로 생산성이 연간 5.1% 향상되었고, 중국 터미널의 평균 MPI지수는 1.049로 생산성이 연간 4.9% 향상되었다. 2012년-2015년 한 중 양국 터미널의 평균 TCI지수는 각각 1.032와 1.0318로 MPI지수 변화에 중요한 요소로 작용하였다. 즉 생산성 제고는 운영효율성 개선보다 장비투입이나 기술개진을 통해 실현하였음을 설명한다. 미래에 경영의사결정을 함에 있어서 적극적인 시장개척을 통한 물량확보 증가와 운영효율성 제고를 통해 생산성을 개선하여야 한다. 향후 연구에서는 방법론의 다양화와 터미널 재무능력, 서비스 수준 등을 고려한 종합적인 효율성 분석이 필요할 것이다.

Keywords

References

  1. 김민수.황천사(2012), "글로벌 금융위기 이후의 한중 주요 컨테이너항만의 경쟁력 변화 비교 연구", 중국과 중국학, 제16호, 1-34.
  2. 박만희(2008), "효율성과 생산성 분석", 한국학술정보.
  3. 송재영.신창훈(2005), "DEA모형을 이용한 세계 주요 항만의 효율성 평가", 한국항해항만학회지, 제29권 제3호, 195-201. https://doi.org/10.5394/KINPR.2005.29.3.195
  4. 오성동.박노경(2001), "컨테이너항만의 국제경쟁력분석방법: DEA접근-생산효율성분석을 중심으로", 항만경제학회지, 제17집 제1호, 27-51.
  5. 이충배.권아림(2014), "변이할당기법과 DEA를 활용한 동북아시아 항만 간 경쟁력 비교분석", 한국항만경제학회지, 제30집 제4호, 219-254.
  6. 이탁.곽규석.남기찬.안영모(2015), "동북아시아 주요 컨테이너항만의 효율성 비교연구", 한국항해항만학회지, 제39권 제1호, 55-60. https://doi.org/10.5394/KINPR.2015.39.1.55
  7. 하명신(2009), "동북아 지역과 미국 주요 컨테이너항만간의 효율성 비교", 한국항만경제학회지, 제25집 재3호, 229-250.
  8. 한국항만물류협회(2012), (2013), (2014), (2015), 항만물류장비현황.
  9. A Charnes, WW Cooper & E Rhodes(1978), "Measuring the Efficiency of Decision Making Units," European Journal of Operational Research, Vol.2 No.6, 429-444. https://doi.org/10.1016/0377-2217(78)90138-8
  10. Anderson. P.N, C. Peterson(1993), "Procedure for Ranking Efficient Unit in Data Envelopment Analysis," Management Science, Vol.154, 1261-1274.
  11. China Port Association(2013), (2014), (2015), (2016), "The Statistics of Chinese main port container terminal throughput in December," China Ports, Vol.269-272 No.1.
  12. Fare Rolf, Grosskopf Shawana, Norris Mary & Zhang Zhongyang(1994), "Productivity growth, technical progress, and efficiency change in industrialized countries," The American Economic Review, Vol.84 No.1, 66-83.
  13. RD Banker, A Charmes & WW Cooper(1984), "Some Models for Estimating Technical and Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis," Management Science, Vol.30, 1078-1092. https://doi.org/10.1287/mnsc.30.9.1078
  14. Roll Y. & Hayuth Y.(1993), "Port Performance Comparison applying data envelopment analysis," Maritime Police and Management, Vol.20 No.2, 153-161. https://doi.org/10.1080/03088839300000025