A Study of Consulting Demands Analysis in Vocational Education and Training High Schools Participating the Apprenticeship System

산학일체형 도제학교의 컨설팅 요구 분석 연구

  • Ahn, Jae-Yeong (Korea Research Institute for Vocational Education & Training)
  • Received : 2016.08.15
  • Accepted : 2016.09.23
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The purpose of the this study is to analyze consulting demands in vocational education and training (VET) high schools participating the apprenticeship system in Korea. The results of the study are as follows. Firstly, there are 9 sections of consulting that teachers in charge of apprenticeship program in VET high schools demanded. Especially, the demands for the consulting that related with 'student evaluation', 'apprenticeship program development and organization planning of schools' curriculum', 'selection and management of enterprises', 'organization of apprentices classes and student management', 'teaching & learning activities and textbook development' were relatively high. Secondly, there were differences in demands of consulting by VET high schools' current management status. By the type of organization, demands for consulting of both 'training center in main school' of organization and 'training center in common' of organization were higher than 'independent school' of organization generally. By the type of apprenticeship program hours, demands for consulting of both 'above 1400 hours' and '1200 ~ 1400 hours' were higher than 'less than 1200 hours' generally. By the type of OJT operation, demands for consulting of 'a type of OJT that is operated in long term(more than 2 weeks)' were higher than 'a type of OJT that is operated weekly' generally. As a result from above, there are some pre-requisites for the stable operations of VET high schools. 1) The apprenticeship program shall be developed not to interrupt school's regular curriculum. 2) For the smooth management between apprenticeship program and school curriculum, the academic calender has to be established so as the type of OJT operation. 3) The cooperation among the participating schools in part of the organization is unavoidable.

이 연구의 목적은 산학일체형 도제학교의 컨설팅 요구를 분석하여 산학일체형 도제학교의 안정적인 운영에 요구되는 시사점을 제시하는 것이다. 이를 위해 산학일체형 도제학교 1, 2차 학교 총 60개교의 도제사업 담당 교원을 대상으로 컨설팅 요구조사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 산학일체형 도제학교 담당 교원들은 컨설팅 9개 영역 전반에 걸쳐서 컨설팅 요구가 있었으며 '학생 평가 및 신직업자격 평가', '프로그램 개발 및 학교 교육과정 편성 운영 계획 수립', '기업 선정 및 관리', '도제반 편성 및 학생 관리', '교수 학습 활동 및 교재 개발'에 대한 컨설팅 요구가 상대적으로 높았다. 둘째, 도제학교 운영 현황별로 컨설팅 요구의 차이가 있었다. 사업단 유형별로는 거점학교와 공동실습소형이 단일학교형보다 대체로 컨설팅 요구가 높았다. 도제 프로그램시간별로는 '1400시간 이상'과 '1200~1400시간'이 '1200시간 이하'인 경우보다 대체로 컨설팅 요구가 높았다. OJT 운영 방식별로는 구간정시제가 주간정시제보다 대체로 컨설팅 요구가 높았다. 이상의 결과에 따라 산학일체형 도제학교의 안정적인 운영을 위해서는 학교 교육과정의 정상적인 운영을 고려하여 도제 프로그램 시간을 적절하게 조절하여 개발할 필요가 있고 도제 프로그램과 학교 교육과정이 원활하게 운영될 수 있도록 사전에 학사일정을 수립하고 OJT 운영 방식을 설정해야 한다. 또한 사업단 내 참여학교 간의 유기적인 협력이 필요하다.

Keywords

References

  1. 강경종(2015). 산학일체형 도제학교.유니테크사업 시범운영...'일과 학습 병행'제도 확대 추진, 과제와 전망. http://www.krivet.re.kr/ku/da/prg_kuBFBVw.jsp?gn=G2-G200000249&myCategoryCode=pendissue에서 인출
  2. 고용노동부(2015a). 현장 중심의 직업교육이 확대된다. 보도자료(2015.7.29.)
  3. 고용노동부(2015b). 고교단계 일학습병행제 "산학일체형 도제학교" 전국 60개 특성화고로 본격 확대된다. 보도자료(2015.10.20.)
  4. 관계부처 합동(2015). 일학습병행제 확산 방안.
  5. 교육부(2015). 초.중등학교 교육과정 총론(교육부 고시 제2015-80호).
  6. 교육부(2016). 기업과 특성화고가 함께 만들어가는 "산학일체형 도제학교" 비전 선포식 개최. 보도자료(2016.4.8.)
  7. 교육부, 고용노동부(2016.8.5.). 2016년도 산학일체형 도제학교 확대.발전방안 - 재학생 (고교단계) 일학습병행제-
  8. 변숙영 외(2015). 2014년 산학일체형 특성화고 시범 도입.운영 사업. 한국직업능력개발원.
  9. 안재영(2015). 산학협력 네트워크 형성 과정의 단계별 성공 요인 연구. 충남대학교 대학원 박사학위논문. 미간행.
  10. 전승환, 이수경, 이한별(2015). 일학습병행제 운영 실태 및 개선 방안. 한국직업능력개발원.
  11. OECD(2012). Learning for jobs. 한국직업능력개발원 (역). 취업을 위한 학습. 한국직업능력개발원. (원서출판 2010)