DOI QR코드

DOI QR Code

Education as a Capability for Community Development with a Case of Community Development Model in Kerala, India

사회발전을 위한 토대역량으로서 교육 - 인도 케랄라(Kerala)주(州) 지역사회발전 모델을 중심으로 -

  • Received : 2016.07.15
  • Accepted : 2016.09.27
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Kerala, a southern-west state of India, has been vigorously studied due to its unique development status. Indeed, Kerala shows such a high level of social development as Human Development Index indicates, yet it is suffering from the low level of economic. As a result, scholars have examined a broad range of rationales to understand the 'Kerala Development Model' as discussing historical contexts, social welfare policies, land reforms by Communist Party of India, and so on. Among them, scholars agree that education is one of the most critical factors that led to social development of Kerala. Despite the consensus, there has been lack of research that deeply look into how education has been delivered, what impacts it has on people, and why it contributes to social development in Kerala. This research, thus, would discuss the meanings, values and impacts of education with the capability approach that is originally termed by Amartya Sen. The approach criticize the dominant paradigm of 'development' that is materialistic oriented, instead it emphasizes expanding a range of capabilities of people to reach 'development' that people can act upon what they value and cherish. Based on Sen's perspective, we believe that dimensions of education can be re-defined and expanded in a relation to development.

인도의 남서단에 위치하고 있는 케랄라는 낮은 경제수준에도 불구하고 높은 사회발전현상을 보이는 흥미로운 지역으로 많은 학자들의 관심을 받아왔다. 이러한 독특한 발전현상은 케랄라발전모델이라 불려왔으며 이를 설명하기 위해 지역의 역사 및 문화적 배경, 사회주의정당의 사회복지정책 등 다방면의 접근법이 이뤄져왔다. 그중에서도 교육이 케랄라의 사회발전에 중요한 영향을 미쳤다는데 대다수의 학자들이 동의하고 있다. 그럼에도 불구하고 케랄라의 교육이 어떻게 이뤄져 왔으며, 지역주민들에게 어떠한 영향을 미쳤으며, 사회발전이 어떻게 교육으로부터 시작되어 왔는가에 대해 논의는 거의 이뤄지지 않았다. 케랄라의 교육은 기존의 교육의 외재적 가치, 즉 인간자본창출중심의 경제적 성장을 우선시 하는 개발패러다임의 관점으로는 설명하기 어렵다. 따라서 본 연구는 케랄라의 지역사회발전에 미친 교육의 의미와 가치를 Amartya Sen의 토대역량접근(Capability Approach)에 근거하여 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 케랄라의 교육정책의 특징을 특히 케랄라의 교육개발사례에서 자주 소개되고 있는 소외계층을 위한 교육기회의 확대를 중심으로 살펴보고 이들의 성장과 사회발전의 특징을 분석하고자 한다.

Keywords