The Future of Radio and its Role in the Era of Smart Media

스마트미디어 시대 속 라디오의 미래와 역할 고찰

  • Received : 2016.04.30
  • Accepted : 2016.07.06
  • Published : 2016.07.25

Abstract

Radio, the first broadcasting medium in history, is also the first mobile medium that meets the currently mobile ecology based on mobile communications network. As a result, it is easily approachable to consumers, can easily engage individual consumers, and its program contents have a huge appealing power to individual listeners, allowing it to form intimacy with audiences at the closest distance. However, the listening rating of radio has decreased greatly because it has experienced various changes by many other competitive media such as TV and internet and it has been influenced by relative constant hypothesis. Also, radio now faces a bigger competition due to the emergence of smartphone. In this circumstance, radio showed movements to evolve into a digital radio that presents improved sound, strengthened reception power, and increased number of channels, but it suddenly changed to DMB and portable multimedia DMB is having huge problems in its marketability due to smartphone. Yet, the listening rating of analogue radio broadcasting that remained unchanged was 13.99% in 2014, an increase by 47% from 2011, and the percentage of listeners under the age of 18 increased by 2.4 times from 2011 to 2014, which was a unique and interesting phenomenon. Accordingly, this paper compared the characteristics of internet and radio that have the traits of daily life, information, individuality, participatory, adventurousness, alternative media, expertise, and sound media. The paper then examined the listening method of radio, in which the direct groundwave antenna reception through a vehicular device is the most common form during the use of transportation means. Finally, it sought to investigate the future of radio based on the understanding of the increase in radio listening ratings, especially by comparing it to the characteristics of smart generation that focus on smartphone and the internet The study results demonstrated that entertainment and amusements are attempting at changes while they used to be obtained selectively by the smart generation from fragmentary information. In addition, radio is expected to become an influential medium in the future through its advantages of 'selected information' and reliability. However, considering such possibilities, radio needs to build the expertise and reliability of broadcasting contents much more at the same time as its digitalization, and it will be able to have its own competitiveness by focusing on various experiences and cultural exposures.

최초의 방송미디어로 오랜 시간 큰 인기를 누렸던 라디오는 현재 위기를 맞이하고 있다. 라디오는 여전히 장비 구매 및 수신 비용 측면에서 저렴하며, 가장 소형화할 수 있는 기기이기에 휴대하기 가장 좋고 비상 시 정보원으로서 활약하고 있지만 다양한 경쟁 미디어의 범람 속에서 위기를 맞이하게 된 것이다. 라디오는 2000년 이후 지속적으로 이용률이 떨어지고 있으며 디지털화도 아직 완벽히 이루지 못한 채 표류 중이다. 그러나 라디오는 그 특성 및 가치가 생존 및 발전을 보장하고 있다. 소리만을 매개로 한다는 점은 라디오의 한계이지만 라디오만의 고유한 가치이기도 하다. 다양한 경쟁 매체의 범람 속에서 라디오는 그 가치로 인해 살아남으며, 또 상당한 가능성을 가지고 있다는 점은 영국의 경우를 통해 볼 수 있다. 영국은 1990년대보다 2000 년대에 더 높은 라디오 청취율을 이끌어 냈다. 이에 본고는 일상성, 정보성, 개인성, 참여성, 모험성, 대체미디어, 전문성, 음악미디어의 특성을 갖는 라디오와 인터넷의 특성을 비교해보고, 교통수단 이용 시 차량용 기기를 이용한 지상파 안테나 직접 수신 방법이 가장 높은 비율을 차지하는 라디오의 청취 방법에 대하여 연구하며, 라디오 청취율 증가에 대한 이해를 통하여 라디오의 미래를 특히 스마트폰과 인터넷을 기반으로 한 스마트 세대의 특성과 대비하여 고찰해보고자 하였다. 그 결과 스마트 세대들은 파편적인 정보 속에서 자신들의 선택에 의해서만 취득할 수 있었던 오락과 유희가 변화를 꾀하고 있는 것으로 판단되며, 라디오는 '선별된 정보' 및 '신뢰성'이라는 장점을 통해 미래에도 영향력을 지닌 미디어가 될 수 있을 것이라 예상된다. 그러나 이러한 가능성을 염두에 둘 때 라디오는 결국 디지털화와 동시에 방송 콘텐츠의 전문성과 신뢰성을 더욱 키워야 할 필요가 있을 것이며, 그 초점은 다양한 경험과 문화적 체험에 맞추는 것이 라디오만의 경쟁력을 갖춘 것이라 할 수 있을 것이다.

Keywords