DOI QR코드

DOI QR Code

Teachers' Attachment History and Child-Teacher Relationships in Early Childhood Education Settings: Examining Mediating Effect of Teachers' Psychological Well-Being

유아교사의 애착히스토리가 유아-교사관계에 미치는 영향: 교사의 심리적 안녕감의 매개효과 검증

  • 이가영 (전북대학교 대학원 생활과학과) ;
  • 채진영 (전북대학교 아동학과, 인간생활과학연구소)
  • Received : 2016.03.17
  • Accepted : 2016.07.29
  • Published : 2016.10.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the mediating effects of teachers' psychological well-being between teachers' attachment history and child-teacher relationships. The participants of this survey were 342 teachers from 41 day care centers and 11 kindergartens in four metropolitan cities and five provinces in Korea. The collected data were analysed through frequency and percentage calculation, Pearson's correlations, and the mediation methods suggested by Baron & Kenny(1986) were calculated by using SPSS 21.0. The findings are as follows. First, the percentage points of the attachment history of early childhood, the teachers' psychological well-being and the child-teacher relationship were higher than the average. Also, all the variables had correlations. Second, the teachers' psychological well-being partly mediated the relations between attachment history and child-teacher relationships. These results imply that teachers' psychological well-being is needed for positive child-teacher relationships, and can provide policy implications for teachers' psychological well-being in order to improve the quality of child-teacher relationships.

Keywords

References

  1. 권연희 (2011). 남녀 유아의 의도적 통제가 행동 문제에 미치는 영향에 대한 교사-유아 관계의 매개효과. 한국생활과학회지, 20(3), 595-609.
  2. 권연희 (2012). 유아의 정서조절전략과 유아-교사 관계가 위축행동에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 19(4), 341-363.
  3. 권연희 (2013). 유아의 문제행동과 또래괴롭힘 피해의 관계에 대한 교사-유아 관계의 조절효과. 한국생활과학회지, 22(3), 391-404. https://doi.org/10.5934/kjhe.2013.22.3.391
  4. 권형진 (2015, 8, 11). 아동학대 발생한 유치원 바로 문 닫는다 (교육부 '유아교육법' 개정안 입법예고). 뉴스원. http://news1.kr/articles/?2369201에서 2015년 8월 11일에 인출
  5. 김명소, 김혜원, 차경호 (2001). 심리적 안녕감의 구성개념분석: 한국 성인 남녀를 대상으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(2), 19-40.
  6. 김안나 (2014). 유아교사의 조직몰입, 심리적 안녕감이 직무만족도에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 21(4), 163-182.
  7. 김정문 (2008). 애착과 심리적 안녕감의 관계에서 자동적 사고의 매개효과. 청소년학연구, 15(6), 197-224.
  8. 김용희 (2012). 애착이 심리적 안녕감에 영향을 미치는 관계에서 정서경험의 매개효과. 한국청소년학회, 19(9), 231-256.
  9. 김정원, 강희신, 최소린 (2013). 부모애착표상과 가족건강성이 예비영유아교사의 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한국어린이문학교육학회, 14(4), 448-505.
  10. 김지혜, 진미경 (2015). 발달장애아동 어머니의 양육스트레스와 양육행동의 관계에서 심리적 안녕감의 매개효과. 한국놀이치료학회, 18(4), 285-305.
  11. 김혜정, 김혜순 (2015). 유아교사의 애착실행모델과 교사민감성이 교사 효능감에 미치는 영향. 교사교육연구, 54(4), 748-760.
  12. 노경민 (2009). 초등학교 기혼여교사의 양육효능감과 교사헌신과의 관계: 심리적 안녕감의 매개효과. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 박민지, 김민진 (2016). 또래 유능성, 자아존중감, 교사-유아관계와 유아 행복간의 구조 관계 분석. 한국영유아교원교육학회, 20(1), 217-240.
  14. 박종흡, 신남철 (2002). 교사들의 심리적 안녕감과 직무만족간의 관계 연구. 인문논총, 9, 91-111.
  15. 박태성 (2015, 12, 6). 어린이집.유치원 아동학대, 무엇이 문제인가-열악한 환경, 우울한 보육교사. 충북일보. http://www.inews365.com/news/article.html?no=425116에서 2015년 12월 6일에 인출
  16. 배효정, 김도연 (2015). 유아기 자녀를 둔 아버지의 아동기 애착, 배우자의 부모역할지지, 심리적 안녕감이 아버지의 부모역할수행에 미치는 영향. 열린부모교육학회, 7(4), 147-164.
  17. 서현주 (2006). 어린이집 교사의 심리적 안녕감과 교사 효능감과의 관련성 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 성태제 (2002). 타당도와 신뢰도. 서울: 학지사.
  19. 심영희, 성소영 (2013). 영아교사와 유아교사 역할수행에 관한 보육교사의 인식 차이. 한국아동교육학회, 22(2), 121-138.
  20. 양병한 (2003). 초등 교사들의 심리적 안녕감: 그 구조 및 주관적 안녕감과의 관계. 교육학연구, 41(4), 285-309.
  21. 오경희 (2010). 유아-교사의 갈등적 관계에 영향을 미치는 유아 및 교사변인. 가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 유경자 (2005). 애착이 사회적 지지와 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 박진아, 박창현, 엄지원 (2015). 유아교육과 보육 중장기 수요 예측 및 재정 지출 전망. 서울:육아정책연구소.
  24. 이미란, 김정원 (2011). 영유아교사의 심리적 안녕감과 교사헌신. 어린이문학교육연구, 12(2), 243-260.
  25. 이선애, 현은자 (2010). 교사-유아 관계와 유아의 또래유능성 및 자기조절능력 간의 관계연구. 아동학회지, 31(2), 1-15.
  26. 이유진, 김정미 (2013). 예비유아교사의 자기효능감과 부모애착, 자아분화, 학과만족도 간 관계. 한국유아교육학회, 33(2), 145-162.
  27. 이채호, 고태순 (2008). 보육교사의 직무만족도와 심리적 안녕감과의 관계. 아동교육, 17(3), 173-185.
  28. 정민, 이미라, 노안영 (2006). 애착과 심리적 안녕감간의 관계에 대한 사회적 관심의 매개효과. 한국상담학회, 7(4), 1023-1038.
  29. 정옥분 (2010). 아동연구와 통계방법. 서울: 학지사.
  30. 조명한, 차경호 (1998). 삶의 질에 대한 국가간 비교. 서울: 집문당.
  31. 천부경, 양난미 (2013). 대학생의 대인관계능력과 심리적 안녕감. 한국심리학회지, 32(3), 719-733.
  32. 천향숙, 조은진 (2011). 교사와 유아가 지각하는 교사-유아 관계 및 관련변인 분석. 아동학회지, 32(4), 167-183. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.4.167
  33. 채영문, 곽수진 (2013). 대학생의 애착과 심리적 안녕감과의 관계: 공감능력과 우울의 매개효과. 한국생활과학회, 22(6), 559-613. https://doi.org/10.5934/kjhe.2013.22.6.559
  34. 최승숙 (2011). 교사 소진과 효능감이 교사와 영유아간의 상호작용에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  35. 한희정, 서현아, 오소라, 하지민 (2014). 유아교사의 대인관계능력과 자아탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 10(6), 143-164. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2014.10.6.143
  36. 홍계옥 (2007). 교사-유아간 애착과 유아의 정서지능의 관계. 부모교육연구, 4(1), 21-37.
  37. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, Strategic, and Statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  38. Bartholomew, K., & Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 226-244. https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.2.226
  39. Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology, 35(1), 61-79. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00029-5
  40. Bowlby, J. (1969/1982). Attachment and loss (Vol. 1), Attachment. London: Hogarth.
  41. Causey, D. L., & Dubow, E. F. (1992). Development of a self-report coping measure for elementary school children. Journal of Clinical Child Psychology, 21(1), 47-59. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2101_8
  42. Christopher, M., Kelly, M. M., & Gregory, A. W. (2008). Child and teacher reports of teacher-student relationships: Concordance of perspectives and associations with school adjustment in urban kindergarten classrooms. Journal of Applied Developmental Psychology, 29(1), 49-61. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2007.10.006
  43. Clancy, B., Rachel, D. M., & the Family Life Project Investigators (2016). Moderating effects of executive functions and the teacher-child relationship on the development of mathematics ability in kindergarten. Learning and Instruction, 41, 85-93. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.10.001
  44. DeCarlo, L. T. (1997). On the meaning and use of kurtosis. Psychological Methods, 2(3), 292-307. https://doi.org/10.1037/1082-989X.2.3.292
  45. Decker, C. A., & Decker, J. R. (1976). Planning and administering early childhood programs. Columbus, OH: Charles E. Merrill Publishing Company.
  46. DeMulder, E. K., Denham, S., Schmidt, M., & Mitchell, J. (2000). Q-sort assessment of attachment security during the preschool years: Links from home to school. Developmental Psychology, 36(2), 274-282. https://doi.org/10.1037/0012-1649.36.2.274
  47. Erikson, E. H. (1982). The life cycle completed. NY: W. W. Norton & Co.
  48. Kesner, J. E. (2000). Teacher characteristics and the quality of child-teacher relationship. Journal of School Psychology, 28(2), 133-149. https://doi.org/10.1016/0022-4405(90)90004-Q
  49. Kline, P. B. (2010). Principles and practice of Structural Equation Modeling (3rd ed.). NY: Guilford Press.
  50. Mashburn, A. J., Hamre, B. K., Downer, J. T., & Pianta, R. C. (2006). Teacher and classroom characteristics associated with teacher' ratings of prekindergartners' relationships and behaviors. Journal of Psychoeducational Assessment, 24(4), 367-380. https://doi.org/10.1177/0734282906290594
  51. Meghan, P. M., Erin, E. O., Elise, C., & Sandee, G. M. (2013). Teacher-child relationships and academic achievement: A multilevel propensity score model approach. Journal of School Psychology, 51(5), 611-624. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.05.001
  52. Pianta, R. C., & Steinberg, M. (1992). Teacher-child relationships and the precess of adjustment to school. New Directions for Child Development, 57, 61-80.
  53. Pianta, R. C. (1999). Enhancing relationships between children and teachers. Washington, DC: American Psychological Association.
  54. Pottharst, K., & Kesler, R. (1990). The search for methods and measures. In K. Pottharst (Ed.), Research explorations in adult attachment (pp. 9-37). NY: Lang.
  55. Reid, M., Landesman, S., Treder, R., & Jaccard, J. (1989). "My Family and Friends": Six-to twelve-year-old children's perceptions of social support. Child Development, 60(4), 896-910. https://doi.org/10.2307/1131031
  56. Robert, C. W., Tracy, D. W., & Rachel, A. G. (2014). Workplace stress and the quality of teacher-children relationships. Early Childhood Research Quarterly, 30(1), 57-69. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2014.08.008
  57. Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  58. Saracho, O. N. (1984). Perception of the teaching process in early childhood education through role analysis. Journal of the Association for the Study of Perception International, 19(1), 26-39.
  59. Schaffer, H. R., & Emerson, P. E. (1964). The development of social attachments in infancy. Monographs of the Society for Research in Child Development, 29(3, Serial No. 94), 3-76.
  60. Sroufe, L. A., Egeland, B., & Carlson, E. (1999, March). One social world: The integrated development of parent-child and peer relationships. Poster session presented at the 30th World Congress of the International Child Psychology, Minnesota, US.
  61. Teresa, M. M., & Wendy, L. G. (2016). Do children's adjustment problems contribute to teacher-child relationship quality? Support for a child-driven model. Early Childhood Research Quarterly, 34(1), 13-26. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2015.08.003