References
- 이우정, 박태건, "대학의 고전읽기 교육에 관한 모색," 국제언어문학, 제28권, pp.255-271, 2013.
- 박정혜, "임상간호인성 측정도구 개발," 한국간호교육학회지, 제22권, 제2호, pp.137-151, 2016. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2016.22.2.137
- M. Park, D. Kjervik, J. Crandell, and M. H. Oermann, "The relationship of ethics education to moral sensitivity and moral reasoning skills of nursing students," Nursing Ethics, Vol.19, No.4, pp.568-580, 2012. https://doi.org/10.1177/0969733011433922
- 박광옥, 김세영, 김종경, "간호사의 근무지 약자 괴롭힘 경험과 소진, 조직몰입, 이직의도 및 간호생산성," 임상간호연구, 제19권, 제2호, pp.169-180, 2013. https://doi.org/10.22650/JKCNR.2013.19.2.169
- N. Cannaerts, C. Gastmans, and B. D. Casterle, "Contribution of ethics education to the ethical competence of nursing students: Educators' and students' perceptions," Nursing Ethics, Vol.21, No.8, pp.861-878, 2014. https://doi.org/10.1177/0969733014523166
- P. L. Glanzer, "Legislating the good," Education Policy, Vol.20, No.3, pp.525-550, 2006. https://doi.org/10.1177/0895904805284115
- P. L. Glanzer and A. J. Milson, "Legislating the good; A survey and evaluation laws in the United States," Education Policy, Vol.20, No.3, pp.525-550, 2006. https://doi.org/10.1177/0895904805284115
- The National Institute of the Korean Language, South Korea, Korean standard unabridged dictionary, Retrieved August 7, 2016, from The National Institute of the Korean Language Web site: http://stdweb2.korean.go.kr/main.jsp, 2015.
- 박은민, "대학생을 위한 인성교육 프로그램 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제7호, pp.497-509, 2012.
- T. Lickona, "Educating the moral child," Principal, Vol.68, No.2, pp.6-10, 1988.
- 이영준, "고전의 바다에 풍덩 뛰어들기-경희대학교 후마니타스 칼리지 고전읽기 프로그램," 한국교양교육학회 춘계전국학술대회 자료집, pp.551-570, 2014(6).
- 송경자, "간호사가 갖추어야 할 인성," 한국간호교육학회 동계학술대회 자료집, pp.49-96, 2015.
- 손승남, "위대한 저서(The Great Books) 프로그램을 토대로 본 우리나라 대학 인문고전교육의 방향 탐색," 교양교육연구, 제7권, 제4호, pp.449- 472, 2013.
- 김민정, "이공계대학 교양교육 강화를 위한 인문 통합교과 모형에 관한연구-포스텍의 인문학의 세계와 비판적 사고 강좌를 중심으로," 국제어문, 제55권, pp.599-637, 2012.
- 신득렬, "물질주의에 맞선 고전읽기 운동," 중등우리교육, pp.118-121, 1994.
- 이하준, "인성함양을 위한 고전교육의 방향 탐색," 교양교육연구, 제8권, 제5호, pp.423-448, 2014.
- 안현효, "고전교육을 통한 인성교육: 이론적 기초와 사례연구," 한국교양교육학회 학술대회 자료집, pp.143-158, 2016.
- 이병기, "독서를 통한 인서교육의 프레임워크 개발에 관한 연구," 한국도서관정보학회지, 제45권, 제4호, pp.95-117, 2014. https://doi.org/10.16981/kliss.45.201412.95
- 손승남, "대학인성교육의 교수학적 고찰," 한국교양교육학회 학술대회 자료집, pp.322-330, 2013.
- R. M. Hutchins, Education for Freedom, Baton Rouge: Louisiana State, 1943.
- 이선경, 박선남, 정석희, "간호실무현장에서 요구하는 간호대학 졸업생들의 간호핵심역량," 간호행정학회지, 제18권, 제4호, pp.460-473, 2012. https://doi.org/10.11111/jkana.2012.18.4.460
- M. Josephson, Making ethical decisions, Los Angeles, CA: Josephson Institute of Ethics, 2002.
- Q. M. Pearson and J. Nicholson, "Comprehensive Character Education in the Elementary School: Strategies for Administrators, Teachers, and Counselors," Journal of Humanistic Counseling, Education & Development, Vol.38, No.4, pp.243-252, 2000. https://doi.org/10.1002/j.2164-490X.2000.tb00085.x
- 박미미, 박지원, "간호사 극복력 측정도구 개발," 기본간호학회지, 제23권, 제1호, pp.32-41, 2016. https://doi.org/10.7739/jkafn.2016.23.1.32
- C. Edward and P. P. Preece, "Shared teaching in health care ethics: a report on the beginning of an idea," Nursing Ethics, Vol.6, No.4, pp.299-307, 1999. https://doi.org/10.1177/096973309900600405
- T. Durgahee, "Reflective practice: nursing ethics through story telling," Nursing Ethics, Vol.4, No.2, pp.135-146, 1997. https://doi.org/10.1177/096973309700400205
- G. Kyle, "Using anonymized reflection to teach ethics: a pilot study," Nursing Ethics, Vol.15, No.1, pp.6-16, 2008. https://doi.org/10.1177/0969733007083931
- 김우진, "인성교육의 조건과 시민교육," 문화와 융합, 제37권, 제1호, pp.289-316, 2016.
- 안범희, "미국 학교에서의 인성교육 내용 및 특성 연구," 인문과학연구, 제13권, pp.133-169, 2005.
- H. Clarkeburn, "The aims and practice of ethics education in an undergraduate curriculum: reasons for choosing a skills approaches," Journal of Further and Higher Education, Vol.26, No.4, p.9, 2002.
Cited by
- A Delphi Study on the Outcome Criteria of Character Education for College Students vol.30, pp.6, 2018, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2018.12.30.6.1956