DOI QR코드

DOI QR Code

Exploration of Development and Applicability of a Classics Book Reading Program as Character Education for Nursing Students

간호대학생 인성교육을 위한 고전읽기 프로그램 개발과 적용가능성 탐색

  • Received : 2016.08.18
  • Accepted : 2016.09.20
  • Published : 2016.10.28

Abstract

This study explored the development and applicability of a classics book reading program in the nursing curriculum as a character education program in order to enhance nursing students' holistic growth and development. An increasing number of universities in Seoul have introduced a classics book reading program as part of the curriculum and some have even designated it as an essential subject. Various such programs have been developed in addition to the regular education curriculum. The following aspects are important to consider in a classics book reading program for nursing students: trust, respect, responsibility, fairness, caring, citizenship, endurance, healthy self-concept, and self-sustained growth performance. Classics book selections need to take into account the level of the students, and the efforts should be made to ensure the accuracy of the translation and the level of students' understanding. It is difficult to form character through short-term education. Despite difficulties, character formation requires continued interest and systemic education that will lead nursing students to show inbuilt positive characteristics. Inclusion of character education in the nursing curriculum should be considered with the agreement of the university, based on political decision-making.

본 연구는 간호대학생의 전인적인 성장과 발달에 기여할 수 있는 인성교육의 일환으로 고전읽기 프로그램을 개발하고, 이를 간호대학 교육의 한 축으로 삼아 실제로 운영할 수 있는 적용가능성을 탐색하고자 시도되었다. 우리나라의 경우 최근 서울지역 대학교를 중심으로 고전강좌가 개설되거나 필수과목으로 전환되고 있다. 각 대학은 정규교양 교과목 운영 이외에 다양한 프로그램을 개발하고 있다. 간호교육에서 인성교육을 위한 고전읽기 프로그램을 개발할 때 중요하게 다루어야 할 덕목은 신용, 존중, 책임감, 공정, 배려, 시민정신, 지구력, 건강한 자아개념, 지속적이고 자기성장능력을 포괄적으로 다루는 것이 필요하다. 고전 선정은 각 대학의 학생수준에 적합하고 함양해야할 덕목을 중점으로 정확하고도 이해하기 쉽게 번역된 도서를 선정해야 한다. 인성이 단기간의 교육을 통해 형성되기는 어렵더라도 계속적인 관심과 교육을 통하여 긍정적인 방향으로 이끌거나 내재된 긍정적 인성이 표출될 수 있도록 도울 수 있으므로 간호대학교육에서의 인성교육은 체계적으로 이루어져야 한다. 이러한 교육을 시행함에 있어서 현재의 교과과정에 대해 검토가 이뤄져야 하므로 이에 대한 대학의 합의와 고도의 정책적인 결단이 요구된다.

Keywords

References

  1. 이우정, 박태건, "대학의 고전읽기 교육에 관한 모색," 국제언어문학, 제28권, pp.255-271, 2013.
  2. 박정혜, "임상간호인성 측정도구 개발," 한국간호교육학회지, 제22권, 제2호, pp.137-151, 2016. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2016.22.2.137
  3. M. Park, D. Kjervik, J. Crandell, and M. H. Oermann, "The relationship of ethics education to moral sensitivity and moral reasoning skills of nursing students," Nursing Ethics, Vol.19, No.4, pp.568-580, 2012. https://doi.org/10.1177/0969733011433922
  4. 박광옥, 김세영, 김종경, "간호사의 근무지 약자 괴롭힘 경험과 소진, 조직몰입, 이직의도 및 간호생산성," 임상간호연구, 제19권, 제2호, pp.169-180, 2013. https://doi.org/10.22650/JKCNR.2013.19.2.169
  5. N. Cannaerts, C. Gastmans, and B. D. Casterle, "Contribution of ethics education to the ethical competence of nursing students: Educators' and students' perceptions," Nursing Ethics, Vol.21, No.8, pp.861-878, 2014. https://doi.org/10.1177/0969733014523166
  6. P. L. Glanzer, "Legislating the good," Education Policy, Vol.20, No.3, pp.525-550, 2006. https://doi.org/10.1177/0895904805284115
  7. P. L. Glanzer and A. J. Milson, "Legislating the good; A survey and evaluation laws in the United States," Education Policy, Vol.20, No.3, pp.525-550, 2006. https://doi.org/10.1177/0895904805284115
  8. The National Institute of the Korean Language, South Korea, Korean standard unabridged dictionary, Retrieved August 7, 2016, from The National Institute of the Korean Language Web site: http://stdweb2.korean.go.kr/main.jsp, 2015.
  9. 박은민, "대학생을 위한 인성교육 프로그램 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제7호, pp.497-509, 2012.
  10. T. Lickona, "Educating the moral child," Principal, Vol.68, No.2, pp.6-10, 1988.
  11. 이영준, "고전의 바다에 풍덩 뛰어들기-경희대학교 후마니타스 칼리지 고전읽기 프로그램," 한국교양교육학회 춘계전국학술대회 자료집, pp.551-570, 2014(6).
  12. 송경자, "간호사가 갖추어야 할 인성," 한국간호교육학회 동계학술대회 자료집, pp.49-96, 2015.
  13. 손승남, "위대한 저서(The Great Books) 프로그램을 토대로 본 우리나라 대학 인문고전교육의 방향 탐색," 교양교육연구, 제7권, 제4호, pp.449- 472, 2013.
  14. 김민정, "이공계대학 교양교육 강화를 위한 인문 통합교과 모형에 관한연구-포스텍의 인문학의 세계와 비판적 사고 강좌를 중심으로," 국제어문, 제55권, pp.599-637, 2012.
  15. 신득렬, "물질주의에 맞선 고전읽기 운동," 중등우리교육, pp.118-121, 1994.
  16. 이하준, "인성함양을 위한 고전교육의 방향 탐색," 교양교육연구, 제8권, 제5호, pp.423-448, 2014.
  17. 안현효, "고전교육을 통한 인성교육: 이론적 기초와 사례연구," 한국교양교육학회 학술대회 자료집, pp.143-158, 2016.
  18. 이병기, "독서를 통한 인서교육의 프레임워크 개발에 관한 연구," 한국도서관정보학회지, 제45권, 제4호, pp.95-117, 2014. https://doi.org/10.16981/kliss.45.201412.95
  19. 손승남, "대학인성교육의 교수학적 고찰," 한국교양교육학회 학술대회 자료집, pp.322-330, 2013.
  20. R. M. Hutchins, Education for Freedom, Baton Rouge: Louisiana State, 1943.
  21. 이선경, 박선남, 정석희, "간호실무현장에서 요구하는 간호대학 졸업생들의 간호핵심역량," 간호행정학회지, 제18권, 제4호, pp.460-473, 2012. https://doi.org/10.11111/jkana.2012.18.4.460
  22. M. Josephson, Making ethical decisions, Los Angeles, CA: Josephson Institute of Ethics, 2002.
  23. Q. M. Pearson and J. Nicholson, "Comprehensive Character Education in the Elementary School: Strategies for Administrators, Teachers, and Counselors," Journal of Humanistic Counseling, Education & Development, Vol.38, No.4, pp.243-252, 2000. https://doi.org/10.1002/j.2164-490X.2000.tb00085.x
  24. 박미미, 박지원, "간호사 극복력 측정도구 개발," 기본간호학회지, 제23권, 제1호, pp.32-41, 2016. https://doi.org/10.7739/jkafn.2016.23.1.32
  25. C. Edward and P. P. Preece, "Shared teaching in health care ethics: a report on the beginning of an idea," Nursing Ethics, Vol.6, No.4, pp.299-307, 1999. https://doi.org/10.1177/096973309900600405
  26. T. Durgahee, "Reflective practice: nursing ethics through story telling," Nursing Ethics, Vol.4, No.2, pp.135-146, 1997. https://doi.org/10.1177/096973309700400205
  27. G. Kyle, "Using anonymized reflection to teach ethics: a pilot study," Nursing Ethics, Vol.15, No.1, pp.6-16, 2008. https://doi.org/10.1177/0969733007083931
  28. 김우진, "인성교육의 조건과 시민교육," 문화와 융합, 제37권, 제1호, pp.289-316, 2016.
  29. 안범희, "미국 학교에서의 인성교육 내용 및 특성 연구," 인문과학연구, 제13권, pp.133-169, 2005.
  30. H. Clarkeburn, "The aims and practice of ethics education in an undergraduate curriculum: reasons for choosing a skills approaches," Journal of Further and Higher Education, Vol.26, No.4, p.9, 2002.

Cited by

  1. A Delphi Study on the Outcome Criteria of Character Education for College Students vol.30, pp.6, 2018, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2018.12.30.6.1956