DOI QR코드

DOI QR Code

Job Analysis for Nursing Student in Pre-Service Health Education Teacher Practicum using DACUM Method

DACUM 기법을 활용한 간호대학생의 학교현장실습 직무분석

  • Received : 2016.06.22
  • Accepted : 2016.07.12
  • Published : 2016.10.28

Abstract

The purpose of this study was to identify the duties and tasks of pre-service health education teacher in elementary school using DACUM method. DACUM workshop was conducted for the fourth year nursing students located in J province who completed a health teacher teaching course and performed practical training course in elementary school. By carrying out DACUM workshop duties, tasks, task-specific importance, difficulty and frequency were analyzed, and were derived with the knowledges, skills, attitudes, tools, and future prospects on job requirements and characteristics. The derived job analysis information was verified the content validity from 6 field experts in school and 2 professors of education. Based on the result, DACUM chart was developed. DACUM chart was consisted of 6 duties and 24 tasks, knowledges, skills, and attitudes for job performance were derived. The result of study showed that health care in elementary pre-school health education teacher practicum was listed as the most important duty. Teaching and writing skills were presented to practice basically. Because the importance and role of the health teachers in school are considered necessary, it is considered to increase institutional support for the development of health education program and the improvement of educational environment.

본 연구의 목적은 간호대학생의 초등학교 현장실습에 관한 직무 및 과업을 DACUM 기법을 활용하여 분석하고자 하였다. J도에 소재한 일 간호대학의 보건교사교직과정을 이수하고, 초등학교 현장실습과정을 수행한 간호학과 4학년을 대상으로 DACUM 워크숍을 실시하여 임무, 과업, 과업별 중요도, 난이도, 빈도 등의 직무내용을 분석하였고, 직무에 요구되는 지식, 기술, 태도, 도구, 장래전망과 특성을 도출하였다. 도출된 직무분석 내용은 J시, I시, G시 등의 학교현장전문가 7인과 교육학전공 교수 2인으로부터 내용타당도를 검증받았고, 이를 토대로 본 연구자가 DACUM 차트를 개발하였다. DACUM 차트는 6개 임무와 24개 과업으로 구성되었고, 직무수행에 필요한 지식, 기술, 태도 등이 도출되었다. 연구의 결과로는 초등학교 학교현장실습의 임무 중 건강관리는 가장 중요도가 높은 과업으로 산출되었고, 교수학습능력과 문서작업능력이 실습을 위한 기본적인 기술로 제시되었다. 학교현장에서의 보건교사의 전문성과 역할에 대한 중요도는 증가되므로 보건교육 향상 프로그램 개발을 위한 교육기관의 제도적 노력과 교육환경 개선 등의 뒷받침이 필요할 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 권진옥, 오진아, "보건교사 교육실습생이 인지하는 보건교사 역할기대와 역할수행," 한국간호교육학회지, 제17권, 제1호, pp.36-43, 2011. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.1.036
  2. 심정신, 최미정, "간호대학 예비보건교사들의 학교현장실습 경험에 대한 질적 사례연구," 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제7권, 제4호, pp.107-114, 2013.
  3. 정미자, 문희, 선춘자, 이동매, "보건교사 교육실습생들의 학교현장실습경험 분석," 한국보건간호학회지, 제28권, 제3호, pp.574-589, 2014. https://doi.org/10.5932/JKPHN.2014.28.3.574
  4. 김희필, 김영용, 김효심, "DACUM 법에 의한 초등학교 교사의 직무 분석," 직업교육연구, 제25권, 제2호, pp.55-77, 2006.
  5. 김영임, 이규영, 박은옥, "학교 건강증진 프로그램 실시 현황 및 건강증진 프로그램 요구에 관한 조사연구," 한국학교보건학회지, 제18권, 제2호, pp.1-13, 2005.
  6. 박경선, 배을규, "보건교사의 역량모형 개발을 위한 델파이 연구," 한국학교보건학회지, 제25권, 제1호, pp.1-12, 2012.
  7. 권미경, 방경숙, 유주연, "보건교사 역할에 대한 초등학생과 간호대학생의 인식 비교," 한국간호교육학회지, 제18권, 제3호, pp.456-464, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.456
  8. 서동희, 최미정, "간호대학생이 인지하는 보건교사 역할기대와 역할수행에 대한 연구," 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제8권, 제3호, pp.125-131, 2014.
  9. 송영희, 보건교사의 직무분석 근거에 따른 대규모 학교 지원 인력에 관한 연구, 한양대학교 대학원, 박사학위논문, 2011.
  10. 이충란, 송해덕, "초등학교 보건교사의 역할에 대한 DACUM 직무분석," 지역사회간호학회지, 제25권, 제3호, pp.187-197, 2014. https://doi.org/10.12799/jkachn.2014.25.3.187
  11. 안장자, 김병주, "교직과정이수 간호대학생의 보건교사에 대한 인식 및 역할기대 분석," 한국교원교육연구, 제29권, 제3호, pp.221-246, 2012.
  12. 임미영, 이소영, "초.중등학교 보건교사의 직무 분석," 한국보건간호학회지, 제28권, 제3호, pp.619-632, 2014. https://doi.org/10.5932/JKPHN.2014.28.3.619
  13. 김지희, DACUM 기법에 의한 영양교사 직무기술서 개발 및 영양교육 장애요인의 현상학적 분석, 연세대학교 대학원, 석사학위논문, 2016.
  14. 최정분, 보건교사의 직무수행 평가도구 개발, 아주대학교 대학원, 박사학위논문, 2011.
  15. 김진옥, 김종욱, 김진수, "DACUM 기법에 의한 초등 로봇지도교사의 직무 분석," 실과교육연구, 제21권, 제4호, pp.183-203, 2015.
  16. 김해성, 김순경, 강주성, "DACUM 직무분석을 통한 치매전문운동지도사 양성교육과정 개발연구," 한국노년학, 제28권, 제2호, pp.357-375, 2008.
  17. 정정란, "DACUM기법을 활용한 보육교사 직무 분석," 한국교육과정학회, 제31권, 제4호, pp.213-240, 2013.
  18. 최정빈, 변호승, "DACUM 직무분석을 이용한 방과후학교 교사 e-러닝 교육모형 개발," 평생교육.HRD연구, 제7권, 제2호, pp.51-71, 2014.
  19. R. Norton and J. Moser, DACUM handbook., The Ohio State University, College of Education, Center of Education and Training for Employment, 2008.
  20. 김판욱, 데이컴 핸드북, 충남대학교 공업교육연구소, 2006.
  21. 김병찬, "예비교사들은 교육실습을 통해 무엇을 경험하는가?," 교육행정학연구, 제23권, 제4호, pp.49-76, 2005.